The How does socioeconomic level influence the self-perception of digital competence of secondary school students in Spain?
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3277Keywords:
digital competence, socioeconomic level, students, secondary education., digital divideAbstract
In the context of secondary education and the digitalized world, it is crucial to investigate the digital divide in education. This divide, understood from the perspective of social inequalities in the development of digital competencies, implies investigating the development of Digital Competence (DC) and the factors that determine it. This study investigates the influence of the socioeconomic variable and the DC throughout secondary education in Spain. The research is quantitative, with a survey design. The sample is represented by 2411 students from lower and upper-secondary school. The Digitalis-ESO questionnaire was used. A comparative analysis of the distributions of self-perceived DC and its indicators was performed using the Kruskal-Wallis test. The results reveal a significant relationship between socioeconomic level, DC and study cycle. As socioeconomic level and cycle study increase, self-perceived DC also increases, only in lower-secondary school and students from low and medium socioeconomic levels. This highlights the vulnerability of students from low socioeconomic levels, particularly in the first stage of lower-secondary and to a greater extent in the academic aspects of DC. And it points out digital divide in secondary education, which shows students from adverse socioeconomic backgrounds at a disadvantage to acquire DC.
Funding
Fundación La Caixa
Fundación Carolina
Downloads
References
Baeza-González, A., Lázaro-Cantabrana, J. L., & Sanromà-Giménez, M. (2022). Evaluación de la competencia digital del alumnado de ciclo superior de primaria en Cataluña. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 64, 265-298. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.93927
Casillas-Martín, Sonia, Cabezas-González, Marcos, García-Valcárcel Muñoz-Repiso, Ana, & Basilotta-Gómez-Pablos, Verónica. (2021). Modelos de mediación sociofamiliares en el desarrollo de la competencia digital. Revista electrónica de investigación educativa, 23, e26. Epub 07 de marzo de 2022. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e26.3839 DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e26.3839
Casillas-Martín, S., Cabezas-González, M., & García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A. (2022). Influencia de variables sociofamiliares en la competencia digital en comunicación y colaboración: [Influence of socio-familial variables on digital competence in communication and collaboration]. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 63, 7–33. https://doi.org/10.12795/pixelbit.84595 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.84595
Colás Bravo, M.P., Conde Jiménez, J. y Reyes de Cózar, S. (2017). Competencias digitales del alumnado no universitario. RELATEC. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16 (1). http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.1.7 DOI: https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.7
Comisión Europea. (2020). Plan de acción de educación digital 2021-2027. https://education.ec.europa.eu/es/focus-topics/digital-education/action-plan
Comisión Europea (Centro Común de Investigación). Brande, L., Carretero, S., Vuorikari, R. (2017). DigComp 2.0: el marco de competencias digitales para los ciudadanos, Oficina de Publicaciones. https://data.europa.eu/doi/10.2791/11517
Creswell, J. W., & Guetterman, T.C. (2013). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Pearson.
Fernández-Mellizo, María; Manzano, Dulce (2018). «Anàlisi de les diferències en la competència digital dels alumnes espanyols». Papers: revista de sociología. Vol. 103, Núm. 2, p. 175-198, https://raco.cat/index.php/Papers/article/view/336759. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers.2369
Fraga-Varela, F., Vila-Couñago, E., & Pernas-Morado, E. (2019). Aprendizajes ausentes en la Competencia Digital de preadolescentes: un estudio de casos pertenecientes a contextos socioculturales desfavorables. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61). https://doi.org/10.6018/red/61/04 DOI: https://doi.org/10.6018/red/61/04
Fernández-Abuín, J. P. (2016). La adquisición y desarrollo de la competencia digital en alumnos de educación secundaria. Estudio de caso. Cuadernos de Investigación Educativa, 7(2), 83–98. https://doi.org/10.18861/cied.2016.7.2.2612 DOI: https://doi.org/10.18861/cied.2016.7.2.2612
Ganzeboom, H. B., & Treiman, D. J. (2010). Occupational status measures for the new International Standard Classification of Occupations ISCO-08; with a discussion of the new classification. In Annual Conference of International Social Survey Programme, Lisbon.
Gisbert, M., González, J. y Esteve, F. (2016). Competencia digital y competencia digital docente: una panorámica sobre el estado de la cuestión. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 74-83. http://dx.doi.org/10.6018/riite/2016/257631
González-Benito, A., Gutiérrez-de-Rozas, B., & Otero-Mayer, A. (2023). La brecha digital como factor de exclusión social: situación actual en España. Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(31), 103–128. https://doi.org/10.12795/CP.2022.i31.v2.06 DOI: https://doi.org/10.12795/CP.2022.i31.v2.06
González-Rodríguez, C., & Urbina-Ramírez, S. (2020). Análisis de instrumentos para el diagnóstico de la competencia digital. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (9). https://doi.org/10.6018/riite.411101 DOI: https://doi.org/10.6018/riite.411101
González-Martínez, J., Espuny Vidal, C., de Cid Ibeas, M. J., & Gisbert Cervera, M. (2012). INCOTIC-ESO. Cómo autoevaluar y diagnosticar la competencia digital en la escuela 2.0. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 287–302. https://doi.org/10.6018/rie.30.2.117941 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.30.2.117941
Hatlevik, O. E., Guðmundsdóttir, G. B., Loi, M. (2015). Examining factors predicting students' digital competence. Journal of Information Technology Education: Research, 14, 123-137. http://www.jite.org/documents/Vol14/JITEV14ResearchP123-137Hatlevik0873.pdf DOI: https://doi.org/10.28945/2126
Henríquez-Coronel, P., Gisbert Cervera, M., & Fernández-Fernández, I. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: una revisión al caso latinoamericano. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (137), 91-110. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i137.3511
INE (2022). Encuesta de condiciones de vida. Instituto Nacional de Estadística. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176807&menu=resultados&idp=1254735976608#!tabs-1254736194793
Larraz, V. (2013). La competencia digital a la Universitat [Tesis doctoral, Universitat d´Andorra]. TDX. https://cutt.ly/I88xp8p
Ley Orgánica de Educación (LOE) 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo. BOE, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3
Matamala Riquelme, C. (2015). Factores predictivos de las competencias TIC en alumnos chilenos de secundaria. Revista Iberoamericana De Educación, 67(1), 121-136. https://doi.org/10.35362/rie671267 DOI: https://doi.org/10.35362/rie671267
Márquez Fernández, Juan Miguel (2023). Monográficos España Digital: Competencias Digitales. Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad (ONTSI). Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital 02/2023. https://biblio.ontsi.red.es/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=7326
Niño-Cortés, L.M., Grimalt-Álvaro, C., Lores-Gómez, B., & Usart, M. (2023). Brecha digital de género en secundaria: diferencias en competencia autopercibida y actitud hacia la tecnología. [The digital gender gap in secondary school: differences in self-perceived competence and attitude towards tecnology]. Educación XX1, 26(2), 299-322. https://doi.org/10.5944/educxx1.34587 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.34587
Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) (2001). Understanding the digital divide. Paris, Francia. https://www.oecd.org/sti/1888451.pdf
Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) (2019), PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do, PISA, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/5f07c754-en. DOI: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Ren, W., Zhu, X., & Yang, J. (2022). The SES-based difference of adolescents' digital skills and usages: An explanation from family cultural capital. Computers & Education, 177, 104382. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104382 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104382
Scherer, R., & Siddiq, F. (2019). The relation between students' socioeconomic status and ICT literacy: Findings from a meta-analysis. Computers & Education, 138, 13-32. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.011 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.04.011
Soria Pérez, Y., Sebastiani Elías, Y., & Lujano Ortega, Y. (2022). Análisis comparativo de la competencia digital en estudiantes de educación secundaria: Capítulo 4. Editorial Idicap Pacífico, 59–71. https://doi.org/10.53595/eip.006.2022.ch.4 DOI: https://doi.org/10.53595/eip.006.2022.ch.4
Unesco (18 de julio de 2022). El derecho a la educación. Reducir la brecha digital y garantizar la protección en el ciberespacio. https://www.unesco.org/es/right-education/digitalization
Van Deursen, A. J., & Van Diepen, S. (2013). Information and strategic Internet skills of secondary students: A performance test. Computers & Education, 63, 218-226. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.007
Vila-Couñago, E., Rodríguez-Groba, A., & Martínez-Piñeiro, E. (2020). La competencia digital de los preadolescentes gallegos/as antes de la pandemia: ¿y ahora qué?. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 19(2), 9-27. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.2.9 DOI: https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.2.9
Zhang, H. y Zhu, C. (2016). A Study of Digital Media Literacy of the 5th and 6th grade primary students in Beijing. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(4), 579-592. http://dx.doi.org/10.1007/s40299-016-0285-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s40299-016-0285-2
Zubillaga & Gortazar (2020). COVID-19 Y EDUCACIÓN: problemas, respuestas y escenarios. Fundación Cotec para la Innovación. http://www.cop.es/uploads/PDF/COVID19-EDUCACION-PROBLEMAS-RESPUESTAS.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)