Profiling of college students based on academic and technological variable
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.34Keywords:
m-learning, perfil del estudiante, actividades de aprendizajeAbstract
We present a study on the educational activities conducted through the university students and the eventual smartphone variables relationship with technological and academic GPA. From the results it was possible to classify activities, checking the frequency of use and possession. In addition, student groups were compared based on variables for educational use and possession of technology. Finally, we reflect on the potential of the smartphone as a teaching tool.
Downloads
References
Atherton, J. (2011). Learning and teaching. En Pask and Laurillard, Conversational learning theory (Febrero, 2010). Recuperado de
http://www.learningandteaching.info/learning/pask.htm
Brazuelo, F. y Cacheiro, M. (2010). Diseño de páginas web educativas para teléfonos móviles. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (32) Mayo 2010. Recuperado de
http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec32/articulos_n32_pdf/Edutece_n32_Brazuelo_Cacheiro.pdf
Brown, T. (2005). Beyound constructivism: Exploring future learning paradigms. Aries Publishing Company. Recuperado de
Crovi, D., Garay, C., López, G. y Portillo, S. (2011). Uso y apropiación de la telefonía móvil. Opiniones de jóvenes universitarios de la UNAM; la UACM y la UPN. Revista científica de la asociación mexicana de derecho a la información, (3). Recuperado de
http://www.derechoacomunicar.amedi.org.mx/pdf/num3/3-crovi-garay-lopez.pdf
Cuesta, M. y Herrero, F. J. (2010). Introducción al muestreo. Departamento de Psicología, Universidad de Oviedo. Recuperado de
http://mey.cl/apuntes/muestrasunab.pdf
Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2003). Estrategias para el aprendizaje significativo: fundamentos adquisición y modelos de intervención. En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. (pp. 231-267). (2ª. Edic.) México, McGraw Hill.
Hernández, R. G. (2010). Descripción del paradigma sociocultural y sus aplicaciones e implicaciones educativas. En G. Hernández, R. (coord.), Paradigmas en Psicología de la educación (pp. 211-245). México: Paidós Educador.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Estadísticas a propósito del día mundial de Internet (2011). México. Recuperado de
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2011). Estadística sobre la disponibilidad y uso de tecnología y comunicaciones en los hogares, 2011. Recuperado de
Koole, M. y Ally, M. (2006). Framework for the Rational Analysis of Mobile education (FRAME) model: revising the ABCs of educational practices. Athabasca University. Recuperado de
http://auspace.athabascau.ca/bitstream/2149/612/1/01628461.pdf
Kukulska-Hulme, A. y Traxler, J. (2007). Mobile teaching and learning. En A. Kukulska-Hulme (coord), Mobile learning: a handbook for educators and trainers (pp. 25-44). Lóndres y Nueva York: Routledge Taylor & Francis Group.
Naismith, L., Lonsdale, P., Vavoula, G. y Sharples, M. (2006). Literature review in mobile technologies and learning. Futurelab series, (11). Recuperado de
http://www2.futurelab.org.uk/resources/documents/lit_reviews/Mobile_Review.pdf
Prensky, M. (2001). Digital natives, Digital immigrants. On the horizon. MCB University Press, 9 (5). Recuperado de
Ramos, A. I., Herrera, A. y Ramírez, M. S. (2009). Desarrollo de habilidades cognitivas a través de recursos de aprendizaje móvil: ¿celulares como apoyo a la enseñanza? Memorias de X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Veracruz. México. Recuperado de
http://www.ruv.itesm.mx/convenio/catedra/recursos/material/cn_11.pdf
Ramos, A. I., Herrera, A. y Ramírez, M. S. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. Red de Revistas Científicas de América y el Caribe, 7 (349). Recuperado de
http://redalyc.uaemex.mx/pdf/158/15812481023.pdf
Traxler, J. (2007). Defining, discussing, and evaluating mobile learning: the moving finger writes and having writ. International Review of Research in Open and Distance Learning, 8 (2). Recuperado de
http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/882
Vargas, H. (2011). Las universidades en tu móvil. CNN-expansión Ciudad de México, México. Recuperado de
http://www.cnnexpansion.com/mi-carrera/2009/11/10/las-universidades-van-por-la-tecnologia
Zañartu, C. L. (2008). Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red. Revista digital de educación y nuevas tecnologías, 5 (28). Recuperado de
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)