Profiling of college students based on academic and technological variable

Authors

  • César León Lorta Universidad Autónoma de Baja California
  • Javier Organista Sandoval Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.34

Keywords:

m-learning, perfil del estudiante, actividades de aprendizaje

Abstract

We present a study on the educational activities conducted through the university students and the eventual smartphone variables relationship with technological and academic GPA. From the results it was possible to classify activities, checking the frequency of use and possession. In addition, student groups were compared based on variables for educational use and possession of technology. Finally, we reflect on the potential of the smartphone as a teaching tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atherton, J. (2011). Learning and teaching. En Pask and Laurillard, Conversational learning theory (Febrero, 2010). Recuperado de

http://www.learningandteaching.info/learning/pask.htm

Brazuelo, F. y Cacheiro, M. (2010). Diseño de páginas web educativas para teléfonos móviles. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (32) Mayo 2010. Recuperado de

http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec32/articulos_n32_pdf/Edutece_n32_Brazuelo_Cacheiro.pdf

Brown, T. (2005). Beyound constructivism: Exploring future learning paradigms. Aries Publishing Company. Recuperado de

http://www.bucks.edu/media/bcccmedialibrary/documents/academics/facultywebresources/Beyond_constructivism.pdf

Crovi, D., Garay, C., López, G. y Portillo, S. (2011). Uso y apropiación de la telefonía móvil. Opiniones de jóvenes universitarios de la UNAM; la UACM y la UPN. Revista científica de la asociación mexicana de derecho a la información, (3). Recuperado de

http://www.derechoacomunicar.amedi.org.mx/pdf/num3/3-crovi-garay-lopez.pdf

Cuesta, M. y Herrero, F. J. (2010). Introducción al muestreo. Departamento de Psicología, Universidad de Oviedo. Recuperado de

http://mey.cl/apuntes/muestrasunab.pdf

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2003). Estrategias para el aprendizaje significativo: fundamentos adquisición y modelos de intervención. En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. (pp. 231-267). (2ª. Edic.) México, McGraw Hill.

Hernández, R. G. (2010). Descripción del paradigma sociocultural y sus aplicaciones e implicaciones educativas. En G. Hernández, R. (coord.), Paradigmas en Psicología de la educación (pp. 211-245). México: Paidós Educador.

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Estadísticas a propósito del día mundial de Internet (2011). México. Recuperado de

http://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.inegi.org.mx%2Finegi%2Fcontenidos%2Fespanol%2Fprensa%2FContenidos%2Festadisticas%2F2011%2Finternet0.doc&ei=guWOUJmKO-veigKS_IDIBw&usg=AFQjCNEg6wQkeeqPTYGA8Mpim9uLluHNig

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2011). Estadística sobre la disponibilidad y uso de tecnología y comunicaciones en los hogares, 2011. Recuperado de

http://www.inegi.org.mx/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/encuestas/especiales/endutih/ENDUTIH2011.pdf

Koole, M. y Ally, M. (2006). Framework for the Rational Analysis of Mobile education (FRAME) model: revising the ABCs of educational practices. Athabasca University. Recuperado de

http://auspace.athabascau.ca/bitstream/2149/612/1/01628461.pdf

Kukulska-Hulme, A. y Traxler, J. (2007). Mobile teaching and learning. En A. Kukulska-Hulme (coord), Mobile learning: a handbook for educators and trainers (pp. 25-44). Lóndres y Nueva York: Routledge Taylor & Francis Group.

Naismith, L., Lonsdale, P., Vavoula, G. y Sharples, M. (2006). Literature review in mobile technologies and learning. Futurelab series, (11). Recuperado de

http://www2.futurelab.org.uk/resources/documents/lit_reviews/Mobile_Review.pdf

Prensky, M. (2001). Digital natives, Digital immigrants. On the horizon. MCB University Press, 9 (5). Recuperado de

http://www.marcprensky.com/writing/prensky%20%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20part1.pdf

Ramos, A. I., Herrera, A. y Ramírez, M. S. (2009). Desarrollo de habilidades cognitivas a través de recursos de aprendizaje móvil: ¿celulares como apoyo a la enseñanza? Memorias de X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Veracruz. México. Recuperado de

http://www.ruv.itesm.mx/convenio/catedra/recursos/material/cn_11.pdf

Ramos, A. I., Herrera, A. y Ramírez, M. S. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. Red de Revistas Científicas de América y el Caribe, 7 (349). Recuperado de

http://redalyc.uaemex.mx/pdf/158/15812481023.pdf

Traxler, J. (2007). Defining, discussing, and evaluating mobile learning: the moving finger writes and having writ. International Review of Research in Open and Distance Learning, 8 (2). Recuperado de

http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/346/882

Vargas, H. (2011). Las universidades en tu móvil. CNN-expansión Ciudad de México, México. Recuperado de

http://www.cnnexpansion.com/mi-carrera/2009/11/10/las-universidades-van-por-la-tecnologia

Zañartu, C. L. (2008). Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red. Revista digital de educación y nuevas tecnologías, 5 (28). Recuperado de

http://cvonline.uaeh.edu.mx/Cursos/Especialidad/AporTeoDAprend_NTec/unidad4/AprendizajeColaborativo_U4_ETE013.pdf

Published

25-09-2013

How to Cite

León Lorta, C., & Organista Sandoval, J. (2013). Profiling of college students based on academic and technological variable. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (45), a245. https://doi.org/10.21556/edutec.2013.45.34