Collaboration and distributed leadership mediated by technology in a community of practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3549

Keywords:

community of practice;, distributed leadership; collaboration; co-teaching;

Abstract

This study aimed to understand how collaboration and distributed leadership occur in a technology-mediated community of practice during a co-teaching process. It was carried out with the participation of teachers who collaborate in an arts teaching center at a Mexican public university. Employing a qualitative approach, data from the technology-mediated interaction process was analyzed through non-participant observation and digital document records. The study's central finding revealed that collaborative planning and course delivery emerged as the core aspects of collaboration, as well as of the distributed leadership still under development, given that it manifested itself in an alternate and momentary manner. Regarding the digital media used by the teachers, WhatsApp served as a means to establish agreements and schedule Zoom meetings, while Google Drive was the main medium for collaboration and production. This dynamic operated as a community of practice in co-teaching activities. Collaborative practices are particularized according to the composition of their members and the means of interaction, as technological media enable the distribution of leadership and collaboration by placing them in similar conditions of interaction. The study suggests that technological mediation can empower collaboration and distributed leadership by creating a level playing field for interaction among participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

David Ortega-Camarillo, Centro Nacional de las Artes Universidad Pedagógica Nacional Ciudad de México (México)

Profesor en el Centro Nacional de las Artes y en la Universidad Pedagógica Nacional. Maestro en Desarrollo Educativo en Educación Artística por la Universidad Pedagógica Nacional en colaboración con el Centro Nacional de las Artes. Maestro en Tecnología Educativa por el Tecnológico de Monterrey. Artista teatral por el Instituto Nacional de Bellas Artes. Docente, director teatral y gestor cultural en proyectos de educación artística. Actualmente realiza el Doctorado en Pedagogía en la Universidad Nacional Autónoma de México.

Manuel Flores-Fahara, Tecnologico de Monterrey (México)

Profesor investigador en la Escuela de Humanidades y Educación del Tecnológico de Monterrey. Doctor en Filosofía Ph.D. Currículum & Instruction por The University of Texas at Austin. Certificación en aprendizaje colaborativo por The University of British Columbia. Fue director de la Maestría en Educación y del Centro de investigación en el Tecnológico de Monterrey. Pertenece al Grupo de Investigación Innovación Educativa, Estudios Socioculturales. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1

Josefina Bailey-Moreno, Tecnologico de Monterrey (México)

Profesora en la Maestría en Educación en la Escuela de Humanidades y Educación en el Tecnológico de Monterrey, México. Doctora en Filosofía con Acentuación en Estudios de la Educación por la Universidad Autónoma de Nuevo León. Su investigación se enfoca al estudio de la formación y colaboración de profesores, comunidades de práctica, inclusión y gestión escolar. Pertenece al Grupo de Investigación Innovación Educativa, Estudios Socioculturales. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 1.

References

Ayala-Samaniego, M. M., Bailey-Moreno, J. y Flores-Fahara, M. (2023). La colaboración del profesorado universitario: aspectos críticos y desafíos. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 7(12), 69-78. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071206 DOI: https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog23.05071206

Bacharach, N., Washut Heck, T. & Dahlberg, K. (2008). Co-teaching in higher education. Journal of College Teaching & Learning, 5(3), 9-16. https://eric.ed.gov/?id=EJ886673 DOI: https://doi.org/10.19030/tlc.v5i3.1298

Baloglu, N. (2012). Relations between value-based leadership and distributed leadership: A casual research on school principles' behaviors. Educational sciences: Theory and Practice, 12(2), 1375-1378. https://eric.ed.gov/?id=EJ987850

Bryant, M. (2003). Cross-cultural perspectives on school leadership: lessons from Native American interviews. En: N. Bennett, M. Crawford & M. Cartwright (Eds.). Effective Educational Leadership (pp. 216-228). Sage,

Bolívar, A. (2014). Liderazgo educativo y desarrollo profesional docente: Una revisión internacional. En J. Ulloa y S. Rodriguez (Eds.), Liderazgo escolar y desarrollo profesional de docentes: Aportes para la mejora de la escuela. RIL editores.

Conderman, G. & Hedin, L. (2012). Purposeful Assessment Practices for Co-Teachers. TEACHING Exceptional Children, 44(4), 18-27. https://eric.ed.gov/?id=EJ977315 DOI: https://doi.org/10.1177/004005991204400402

Cook, L. & Friend, M. (2017). Co-Teaching: Guidelines for Creating Effective Practices. Focus on Exceptional Children, 28(3), 1-16. https://doi.org/10.17161/foec.v28i3.6852 DOI: https://doi.org/10.17161/fec.v28i3.6852

Cook, V.S (30 de abril de 2021). Distributed Leadership as a Sustainable and Inclusive Leadership Approach. Academic Impression. https://www.academicimpressions.com/distributed-leadership-as-a-sustainable-and-inclusive-leadership-approach/

Erlandson, D. A., Harris, E. L., Skipper, B. L. & Allen, S. D. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. Sage Publications

Fernández Enguita, M. (2020). 2a/2p«a/p–Del aislamiento en la escuela a la co-docencia en el aula: Enseñar es menos colaborativo que aprender o trabajar, y debe dejar de serlo. Participación educativa, 7(10), 15-29. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:661cc3d0-0b70-4c39-a196-d56606886f0b/pe-n10-art01-fernandez-enguita.pdf

Flores-Fahara, M., Bailey-Moreno, J. y Torres-Arcadia, C. (2021). Liderazgo docente en escuelas públicas a través de la participación de profesores en comunidades profesionales de aprendizaje. Revista Electrónica Educare. 25(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.4 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.25-1.4

Friend, M. (2008). Co-teaching: A simple solution That isn’t simple after all. Journal of Curriculum and Instruction, 2(2), 9-19. https://doi:10.3776/joci.2008.v2n2p9-19 DOI: https://doi.org/10.3776/JOCI.2008.V2I2P9-19

Fullan, M. (2002). El significado del cambio educativo: un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado: Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 6(1-2), 1-14. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/91831

Garcia i Grau, F., Lázaro Cantabrana, J. L., y Valls Bautista, C. (2022). La competencia digital docente: un estudio de caso de una escuela-instituto. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (81), 35–54. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2181 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2181

Gibbs, G. (2021). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa (3ª ed). Morata.

Graziano, K. & Navarrete, Lori. A. (2012). Co-Teaching in a Teacher Education Classroom: Collaboration, Compromise, and Creativity. Issues in Teacher Education, 21(1), 109-126. https://eric.ed.gov/?id=EJ986819

Harris, A. (2012). Liderazgo y desarrollo de capacidades en la escuela. Centro de innovación en educación de fundación Chile.

Krichesky, G. J. y Murillo, F. J. (2016). Las comunidades profesionales de aprendizaje. Una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(1), 65-83 https://www.redalyc.org/pdf/551/55118790005.pdf DOI: https://doi.org/10.15366/reice2011.9.1.004

Márquez-García, M. J.; Rivas-Flores, J. I.; Calvo León, P. (2021). Comunidades colaborativas. Saberes y ex-periencias con jóvenes vulnerables en educación no formal. Revista Complutense de Educación, 32 (2), 227-236. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/68325/4564456556681 DOI: https://doi.org/10.5209/rced.68325

Merriam, S. B. & Tisdell, E. J. (2016). Qualitative research: A guide to design and implementation (4th ed.). Jossey Bass.

Muñoz Rojas, H. A. (2016). Mediaciones tecnológicas: nuevos escenarios de la práctica pedagógica. Praxis & Saber, 7(13), 199-221. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2216-01592016000100010&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.4172

Nuñez, J. (2017). Mediaciones tecnológicas II. Fundación Universitaria del Área Andina. https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/1339/Mediaciones%20tecnol%C3%B3gicas%20II.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ortega-Torres, E. (2023). Difficulties for the design and application of co-teaching lessons for pre-service technology teachers. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 21(1), 71-82. https://doi.org/10.4995/redu.2023.19189 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2023.19189

O'Shea, C. (2021). Distributed leadership and innovative teaching practices. International Journal of Educational Research Open, 2, 1-13. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100088 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2021.100088

Schettini, P. y Cortazzo, I. (2015). Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP). DOI: https://doi.org/10.35537/10915/49017

Shagrir, L. (2017). Collaborating with colleagues for the sake of academic and professional development in higher education. International Journal for Academic Development, 22(4), 331-342. https://doi.org/10.1080/1360144X.2017.1359180 DOI: https://doi.org/10.1080/1360144X.2017.1359180

Spillane, J. P. (2006). Distributed leadership. Jossey-Bass.

Spradley, J. P. (2016). Participant observation. Waveland Press.

Taylor, S. J. & Bogdan, R. (2010). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.

Valenzuela, J.R. y Flores, M. (2018). Fundamentos de investigación educativa. Editorial Digital ITESM.

Vangrieken, K., Dochy, F., Raes, E. & Kyndt, E. (2015). Teacher collaboration: a systematic review. Educational Research Review, 15, 17–40. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1747938X1500024X DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2015.04.002

Weiss, M.P. & Brigham, F.J. (2000). Co-teaching and the model of shared responsibility: What does the research support? Advances in learning and behavioral disabilities, 14, 217-246.

Published

27-03-2025

How to Cite

Ortega-Camarillo, D., Flores-Fahara, M., & Bailey-Moreno, J. (2025). Collaboration and distributed leadership mediated by technology in a community of practice. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (91), 117–132. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3549

Issue

Section

Special: University Didactics