Higher Education in virtual environments: educational risks of the use of private technology in the service of digital capitalism
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3665Keywords:
Higher Education, Teaching, Artificial Intelligence, Digital Capitalism, UniversityAbstract
Pervasive generative AI represents a challenge for higher education institutions. The new scenario in front of us requires a holistic approach that goes beyond the commonplace of thinking of digital technology as a ‘tool’ available for didactic use, a tool without a history, without a specific production context, without a prior policy. Today's technology is driven by a social context in which digital capitalism has expanded into more and more spheres of society, contributing to a business model defined by a data extractive activity that is the ‘lifeblood’ of the system. This extractive activity ends up underpinning a scheme of expropriation of socially produced knowledge, legitimised through the staging of data capture and data mining tools and procedures, useful for ‘training technologies’ and improving their capacity and scope in the production of answers and content that are designing the future. It is not that they are watching our future, but that they are conditioning our present so that, when the time comes, we behave as the designer of that future imagines us to behave.
Funding
This study has been carried out in the framework of the research ‘Socio-technical imaginaries in education: political networks of digital governance and digital sovereignty (SocioTechED)’ funded by the Ministry of Science and Innovation of the Government of Spain. Referencia: PID2022-136345OA-I00. Duration: 2023-2026.
Downloads
References
Aydin, Ö. (2023). Revisión de literatura generada por Google Bard: metaverso. Journal of AI, 7 (1), 1-14. DOI: https://doi.org/10.61969/jai.1311271
Ayoola, OO, Alenoghena, R. y Adeniji, S. (2023). Impactos de ChatGPT en la eficiencia del acceso, el empleo, la educación y la ética: la socioeconomía de un modelo de lenguaje de IA. BizEcons Quarterly, 16, 1-17.
Baskara, F.R. y Mukarto, F.X. (2023). Exploración de las implicaciones de ChatGPT para el aprendizaje de idiomas en la educación superior. IJELTAL. Revista indonesia de enseñanza del idioma inglés y lingüística aplicada, 7 (2), 343-358.
Bengio, Y., Hinton, G., Yao, A., Song, D., Abbeel, P., Darrell, T., ... & Mindermann, S. (2024). Managing extreme AI risks amid rapid progress. Science, 384(6698), 842-845. DOI: 10.1126/ciencia.adn0117 DOI: https://doi.org/10.1126/science.adn0117
Castillejos, B. (2022). Inteligencia artificial y entornos personales de aprendizaje: atentos al uso adecuado de los recursos tecnológicos de los estudiantes universitarios. Educación, 31(60), 9-24. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.202201.001 DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.202201.001
Cotton, D.E., Cotton, P.A. & Reuben-Shipway, J. (2023). Chat y trampas: cómo garantizar la integridad académica en la era de ChaGPT. Innovations in Education and Teaching International. Routledge. Taylor & Francis Group, 1-12. https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148 DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148
Chance, C. (2022). ¿Ha habido un segundo Big Bang de la IA? Forbes.
CRUE (2024). La inteligencia artificial generativa en la docencia universitaria: Oportunidades, desafíos y recomendaciones. CRUE.
Dell'Acqua, F., McFowland, E., Mollick, E. R., Lifshitz-Assaf, H., Kellogg, K., Rajendran, S., ... & Lakhani, K. R. (2023). Navigating the jagged technological frontier: Field experimental evidence of the effects of AI on knowledge worker productivity and quality. Harvard Business School Technology & Operations Mgt. Unit Working Paper, (24-013). DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4573321
Dempere, J.; Modugu, K.; Hesham, A., & Kumar, L. (2023). The impact of ChatGPT on higher education, Frointiers in Education, 8:1206936 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936
Dodson, Mark & Gann, David. (2017). Así es como la inteligencia artificial transforma las universidades, Blog del Foro Económico Mundial. https://bit.ly/4cow74E
Du, H., Liu, G., Niyato, D., Zhang, J., Kang, J., Xiong, Z., ... y Kim, D.I. (2023). Comunicaciones semánticas seguras sin entrenamiento conjunto asistidas por IA generativa a través de indicaciones multimodales. arXiv:2309.02616.
Faraboschi, P., Frachtenberg, E., Laplante, P., Milojicic, D. y Saracco, R. (2023). Inteligencia artificial general: ¿la decadencia de la humanidad o la prosperidad ilimitada? Computer, 56 (10), 93-101. https://doi.org/10.1109/MC.2023.3297739 DOI: https://doi.org/10.1109/MC.2023.3297739
Ferrer-Bonsoms, C. (2024, marzo 20). El CEO de Nvidia asegura que la inteligencia artificial general está a 5 años de distancia. Business Insider. https://bit.ly/3yQx7R8
Flores-Vivar, J. M. (2023). Paradigmas de la inteligencia artificial en los nuevos escenarios de enseñanza y aprendizaje: Desafíos tecnológicos, pedagógicos y éticos. Brazilian Journal of Development, 9(05), 14718–14732. https://doi.org/10.34117/bjdv9n5-015 DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv9n5-015
Gallent-Torres, C., Zapata-González, A., & Ortego-Hernando, J. L. (2023). El impacto de la inteligencia artificial generativa en educación superior: una mirada desde la ética y la integridad académica. RELIEVE, 29(2). https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134 DOI: https://doi.org/10.30827/relieve.v29i2.29134
Gault, M. (2021). Billionaires See VR as a Way to Avoid Radical Social Change. Wired. https://bit.ly/3RjJETo
Gawdat, M. (2024). La inteligencia que asusta: El futuro de la inteligencia artificial y cómo podemos salvar nuestro mundo. Ediciones Paidós.
Hao, K. (2019). Entrenar un solo modelo de IA puede emitir tanto carbono como cinco automóviles a lo largo de su vida. Revisión de tecnología del MIT, 75, 103-122.
Hao, K. (2022). Artificial intelligence is creating a new colonial world order. MIT Technology Review. https://bit.ly/3XeSS74
Hajeer, A., Papp-Váry, Árpád, & Pólya, Éva. (2024). Tutores de IA frente a instructores humanos: Percepciones de los estudiantes de educación superior en Hungría y España. EDUTEC, (89), 105–120. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3523 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3523
Hui, X., Reshef, O., & Zhou, L. (2023). The short-term effects of generative artificial intelligence on employment: Evidence from an online labor market. Available at SSRN 4527336. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4527336
Javaid, M., Haleem, A. y Singh, RP (2023). Un estudio sobre ChatGPT para la industria 4.0: antecedentes, potencial, desafíos y eventualidades. Journal of Economy and Technology. https://doi.org/10.1016/j.ject.2023.08.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ject.2023.08.001
Jung, M. (2023). El capitalismo digital es una mina, no una nube, Transnational Institute, https://bit.ly/3M9hc3B
Kara, S. (2023). Cobalt red: How the blood of the Congo powers our lives. St. Martin's Press.
Khan, S. (2022, marzo 1). How can AI support diversity, equity and inclusion? World Economic Forum. https://bit.ly/3WPj4nd
Lumbreras, A. (2024, abril 11). De Alan Turing a ChatGPT. Realitat. https://bit.ly/3KvLxIL
Lv, Z. (2023). Inteligencia artificial generativa en la era del metaverso. Cognitive Robotics, 3, 208-217. https://doi.org/10.1016/j.cogr.2023.06.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.cogr.2023.06.001
Martínez, G. (2021, enero 19). La Universidad Europea tramita un ERE inesperado para 275 trabajadores de sus tres sedes. El Salto. https://bit.ly/4csXkmO
Mejias, U. A., & Couldry, N. (2024). Data grab: The new colonialism of big tech and how to fight back. In Data Grab. University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226832319.001.0001
Montaño, A. (2023). El dispositivo digital en la era del capitalismo algorítmico: el caso de ChatGPT, Sintaxis (11), 33-48 DOI: https://doi.org/10.36105/stx.2023n11.04
Morozov, E. (2023). The problem with artificial intelligence? It’s neither artificial nor intelligent, The Guardian, https://bit.ly/3YOYHt0
Nguyen, A., Ngo, H. N., Hong, Y., Dang, B., & Nguyen, B. P. T. (2023). Ethical principles for artificial intelligence in education. Education and Information Technologies, 28(4), 4221-4241. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-022-11316-w
Ortiz, A. (2024). Dime dónde los costes laborales son altos y te diré dónde van a intentar sustituirlos con inteligencia artificial. Error500. https://bit.ly/3RfIOXW
Park, P. S., Goldstein, S., O’Gara, A., Chen, M., & Hendrycks, D. (2024). AI deception: A survey of examples, risks, and potential solutions. Patterns, 5(5), 1-16. https://doi.org/10.1016/j.patter.2024.100988 DOI: https://doi.org/10.1016/j.patter.2024.100988
Peco, R. (2024, julio 17). Un caos global que deja al descubierto la fragilidad de la nube. La Vanguardia. https://bit.ly/46O1AMq
Perrault, R., & Clark, J. (2024). Artificial Intelligence Index Report 2024. Standford University.
Pitron, G. (2021). L'enfer numérique: voyage au bout d'un like. Éditions Les Liens qui libèrent.
Rudolph, J., Tan, S., & Tan, S. (2023). ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of applied learning and teaching, 6(1), 342-363. DOI: https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9
Salgado-Granda, B., Inzhivotkina, Y., Ibáñez Apolo, M. F., & Ugarte Fajardo, J. G. (2024). Innovación educativa: Explorando el potencial de la Inteligencia Artificial Generativa en la construcción de esquemas cognitivos. EDUTEC, (89), 44–63. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3251 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3251
Samaniego, J. F. (2022). Los cuatro grandes retos éticos de aplicar la inteligencia artificial a la educación online. Tecnología ++. https://bit.ly/3VhLDsJ
Serrano, J.L. & Moreno-García, J. (2024). Inteligencia artificial y personalización del aprendizaje: ¿innovación educativa o promesas recicladas? EDUTEC, (89), 1–17. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3577 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3577
Sullivan, M., Kelly, A. y McLaughlan, P. (2023). ChatGPT en la educación superior: consideraciones para la integridad académica y el aprendizaje de los estudiantes. Journal of Applied Learning & Teaching, 6 (1), 31-40. https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17 DOI: https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.17
UNESCO. (2023). ChatGPT and Artificial Intelligence, UNESCO
Varoufakis, Y. (2024). Tecnofeudalismo: El sigiloso sucesor del capitalismo. Deusto.
Vidal, J., Llorens-Largo, F., & García-Peñalvo, F.J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED, 27 (1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716
Williamson, B. (2023, junio 30). Degenerative AI in education. Code Acts in education. https://bit.ly/45lsWZx
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)