The Design of Virtual Educational Environments as a Challenge and Approach for Learning: Meanings of the University Teacher
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3701Keywords:
Virtual education, Instructional Design, Curriculum, virtual learning, Teaching the ArtsAbstract
The expansion of virtual education poses challenges in the organization and systematization of teaching to ensure meaningful learning. This article presents partial results from the research project "Characterization of Learning in Virtual Education: Case Study of the bachelor’s degree in arts education, LENA", which aimed to identify the elements involved in student learning within the institutional platform Eminus at a Mexican public state university. A qualitative methodology based on symbolic interactionism was followed, using focus groups with 14 teachers from three university regions. The results show that the absence of a well-founded instructional design and the lack of a cohesive curricular framework negatively impact meaningful learning outcomes. Critical factors were identified: the disconnection between artistic and pedagogical content, as well as institutional limitations that restrict teacher autonomy. It is concluded that developing a contextualized instructional design that integrates pedagogical, technological, and disciplinary competencies of the teaching staff is fundamental.
Funding
Esta investigación ha recibido financiación en el ámbito nacional por el Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (Conahcyt) a través del programa doctoral en Investigación e Innovación Educativa de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Downloads
References
De Alba, A. (1998). Currículum: Crisis, mito y perspectiva. Miño y Dávila Editores.
Bello, R. (2016). Epistemología de la Educación a distancia y virtual. En Cruz, M. y Rama, C. (Eds), La educación a distancia y virtual en Centroamérica y el Caribe (pp. 93-96). UAPA- Virtual Educa.
Bruner, J. (1969). Hacia una teoría de la instrucción. Uthea.
Cabero, J. y Romero, R. (2010). Análisis de buenas prácticas del e-learning en las universidades Andaluzas. Teoría de La Educación. Educación y Cultura En La Sociedad de La Información, 11(1), 283–309. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=201014897012 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.6293
Cabero, J. y Palacios, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED-Revista Iberoamericana de Educapisción a Distancia, 24(2), 169-188. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994
Castillo Rosas, A., Vázquez García, R., Pérez Calva, S. y Franco Clemente, L. (2021). Experiencia de formación docente de ingeniería empleando el modelo dinámico de aprendizaje activo para estándares 8, 9 y 10- CDIO. Revista Educación en Ingeniería, 16, (32), 95-103. https://doi.org/10.26507/rei.v16n32.1193 DOI: https://doi.org/10.26507/rei.v16n32.1193
Chan-Núñez, M. E. (2016). La virtualización de la educación superior en América Latina: entre tendencias y paradigmas. Revista de Educación a Distancia (RED), (48), 1–32. https://doi.org/10.6018/red/48/1 DOI: https://doi.org/10.6018/red/48/1
Chiappe, A. (2008). Diseño instruccional: oficio, fase y proceso. Educación y Educadores, 11(2), 229–239. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2859462
Crisol-Moyaa, E., Herrera-Nieves, L., y Montes-Soldado, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society, 21, 1–13. https://doi.org/10.14201/EKS.23448 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23448
Duran, R., Estay-Niculcar, C., y Álvarez, H. (2015). Adopción de buenas prácticas en la educación virtual en la educación superior. Aula Abierta, 43(2), 77-86. http://dx.doi.org/10.1016/j.aula.2015.01.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.01.001
De la Torre, V. y Sosa, R. (2018). La pertinencia del modelo de diseño instruccional ASSURE para la implementación de la educación a distancia. FILHA, 13(19), 1-19. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=673776657015
Del Prete, A. y Cabero, J. (2019). Las plataformas de formación virtual: algunas variables que determinan su utilización. Apertura, 11 (2), 138-153. https://doi.org/10.32870/ap.v11n2.1521 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v11n2.1521
Domínguez, C., Organista, J., y López, M. (2018). Diseño instruccional para el desarrollo de contenidos educativos digitales para teléfonos inteligentes. Apertura, 10, (2). 80-93. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v10n2.1346 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v10n2.1346
Engel, A. y Coll, C. (2022). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 225-242. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31489 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31489
Fainholc, B. (2016). Presente y futuro latinoamericano de la enseñanza y el aprendizaje en entornos virtuales referidos a educación universitaria. Revista de Educación a Distancia (RED), (48). DOI: 10.6018/red/48/2 DOI: https://doi.org/10.6018/red/48/2
García, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning…?. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 9–28. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495
Gómez, A. (2017). La importancia del guion instruccional en el diseño de ambientes virtuales de aprendizaje. Revista Academia y Virtualidad, 10 (2), 47-60. DOI: 10.18359/ravi.2868 DOI: https://doi.org/10.18359/ravi.2868
López Gil, K. y Chacón Peña, S. (2020). Escribir para convencer: experiencia de diseño instruccional en contextos digitales de autoaprendizaje. Apertura, 12, (1), 22-38. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v12n1.1807 DOI: https://doi.org/10.32870/Ap.v12n1.1807
Marciniak, R., y Gairín Sallán, J. (2017). Dimensiones de evaluación de calidad de educación virtual: revisión de modelos referentes. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21, (1), 217. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.16182 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.21.1.16182
Merton, R. (1960) “La entrevista focalizada”. Cuadernos de Sociología, Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, No. 21.
Pardo, H. y Cobo, C. (2020): Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido postpandemia. Outliers School.
Rama, C. (2019). Políticas, tensiones y tendencias de la educación a distancia y virtual en América Latina. Universidad Católica de Salta.
Rizo Rodríguez, M. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28–37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117 DOI: https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Sacristán, G. (2007). El currículum, una reflexión sobre la práctica. Morata.
Sacristán, G. (2010). Saberes e incertidumbre sobre currículum. Morata.
Sanabria, I. (2020). Educación virtual: oportunidad para «aprender a aprender». Análisis Carolina, (42), 1. https://doi.org/10.33960/AC_42.2020 DOI: https://doi.org/10.33960/AC_42.2020
Serrano, J. y Pons, R. (2008). La concepción constructivista de la instrucción. RMIE- Revista Mexicana de Investigación Educativa, 13, (38), pp. 681-712. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14003802
Stone, Martha. (1999). La enseñanza para la comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Paidos.
Sierra, C. (2011). La educación virtual como favorecedora del aprendizaje autónomo. PANORAMA, 5(9), 75-87. https://www.redalyc.org/pdf/3439/343929221006.pdf
Silva, J., Fernández, E. y Astudillo, A. (2016). Modelo Interactivo en red para el aprendizaje: Hacia un proceso de aprendizaje online centrado en el estudiante. Pixel-Bit Revista de Medios y Educación, (29), 225-238. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36846509016 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.15
Taylor, S., y Bogdan, R. (2002). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa, comprender y actuar. La Muralla.
UV en números (2024). Universidad Veracruzana, UV en números: https://www.uv.mx/informacion-estadistica/files/2019/06/UV-en-numeros.pdf
Zuluaga Idárraga, C., Gallo, Y., y Morales, J. (2022). La implementación del diseño instruccional en procesos de virtualización: una mirada desde los docentes expertos y la asesoría pedagógica. EducaT: Educación Virtual, Innovación Y Tecnologías, 3(1), 29-43. https://doi.org/10.22490/27452115.5803
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)