Analysis of Compliance and Gaps in Web Accessibility on Spanish University Websites

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.92.3829

Keywords:

E-Learning, graphic design, Accessibility, educational design, educational technology, social media, health sciences, higher education

Abstract

Web accessibility in higher education is crucial for ensuring equal opportunities for students with disabilities. Pre-COVID-19 studies revealed many challenges in this area, and legal regulations require public institutions, including universities, to meet specific standards.

This study assesses web accessibility in Spanish universities by analysing a representative sample of their websites using automated tools and manual reviews. The findings show the extent of compliance with accessibility guidelines and identify areas needing improvement.

Additionally, the study explores how factors like university size, technological resources, and institutional commitment to inclusion affect accessibility levels. The results provide an overview of web accessibility in Spain’s higher education, offering recommendations to enhance the experience for students with disabilities and promote educational equality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aizpurua, A., Vigo, M., and Harper, S. (2016). Exploring the relationship between web accessibility and user experience. International Journal of Human-Computer Studies, 91, 13-23, ISSN: 1071-5819. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2016.03.008 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2016.03.008

Alim S. (2021). Web Accessibility of the Top Research-Intensive Universities in the UK. SAGE Open, 11(4). https://doi.org/10.1177/21582440211056614 DOI: https://doi.org/10.1177/21582440211056614

Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades (BOE n. 89, de 13 de abril de 2007).

Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario (BOE n. 70, de 23 de marzo de 2023).

Brewer, J. (2019). Using Combined Expertise to Evaluate Web Accessibility. https://www.w3.org/WAI/test-evaluate/combined-expertise/

Burgstahler, S., and Moore E. (2015). Impact of faculty training in UDI on the grades of students with disabilities. In S. Burgstahler (Ed.). Universal design in higher education: Promising practices. https://www.washington.edu/doit/resources/books/universal-design-higher-education-promising-practices

Caldwell, B., Cooper, M., Reid, L., and Vanderheiden, G. (2008). Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.0. https://www.w3.org/TR/WCAG20/

Campoverde, M., Luján, S., and Valverde. L. (2021). Accessibility of university websites worldwide: a systematic literature review. Universal Access in the Information Society, 22, 133–168. DOI: https://doi.org/10.1007/s10209-021-00825-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10209-021-00825-z

Casasola, L., Guerra, J., Casasola, M., and Pérez, V. (2017). La accesibilidad de los portales web de las universidades públicas andaluzas. RED Revista Española de Documentación Científica, 40. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2017.2.1372 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2017.2.1372

Chacón, A., Chacón, H., López, M., and Fernández, C. (2013). Dificultades en la Accesibilidad Web de las Universidades Españolas de acuerdo a la Norma WCAG 2.0. RED Revista Española de Documentación Científica, 36(4), 1-13. ISSN: 0210-0614. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2013.4.1009 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2013.4.1009

Chicaiza, J., Piedra, N., and Valencia, M.P. (2014). Consideraciones de accesibilidad en la producción y distribución de recursos educativos en formato PDF: Un caso de implementación para la formación Virtual Accesible en América Latina. V Congreso Internacional sobre Calidad y Accesibilidad de la Formación Virtual (CAFVIR 2014). Guatemala.

Chisholm, W., Vanderheiden, G., and Jacobs, I. (1999). Web Content Accessibility Guidelines 1.0. https://www.w3.org/TR/WAIWEBCONTENT/

Colomé, D. (2019). Objetos de Aprendizaje y Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior. (EDUTEC) Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (69), 89-101. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1221 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1221

Dinc, E. (2017). Web-based education and accessibility. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 1(1), 29-35.

Fraiz, J.A., Alén, E., and Domínguez, T. (2008). Un nuevo desafío para la Web: el contenido sobre accesibilidad en las Web turísticas oficiales de las Comunidades Autónomas. VII Congreso Nacional de Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones – TURITEC 2008, Málaga.

Hilera, J., Fernández, L., Suárez, E., and Vilar, E. (2013). Evaluación de la accesibilidad de páginas web de universidades españolas y extranjeras incluidas en rankings universitarios internacionales. RED Revista Española de Documentación Científica. DOI: http://dx.doi.org/10.3989/redc.2013.1.913 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2013.1.913

Hilera, J., and Campo, E. (2015). Guía para crear contenidos digitales accesibles: Documentos, presentaciones, vídeos, audios y páginas web (primera edición). ISBN: 978-84-16133-52-9. Universidad de Alcalá.

Guasch, D., and Hernández, J. (2010). La Accesibilidad del Entorno Universitario y su percepción por parte de los estudiantes con discapacidad. Observatorio Universidad y Discapacidad. ISBN: 978-84-7653-502-8. Fundación ONCE and Universidad Politécnica de Cataluña.

Jaume-Mayol, J., Perales, F., Negre, F., and Fontanet, G. (2019). Accessible Web Design and Documentation in University Learning. RED Revista de Educación a Distancia, 59. ISSN: 1578-7680. DOI: 10.6018/red/60/06 DOI: https://doi.org/10.6018/red/60/06

Luque, D., Rodríguez, G., and Romero, J. F. (2005). Accessibility and University. A descriptive study. Intervención Psicosocial, 14(2), 209-222.

Ministerio de Universidades. (2023). Datos y cifras del sistema universitario español. Publicación 2022-2023. NIPO: 097-20-003-2. 2023. Subdirección General de Actividad Universitaria Investigadora de la Secretaría General de Universidades.

Mogollón de Lugo, I., Medina-Narváez, C., and Correa-Rivero, K. (2017). Desarrollo de experiencias de aprendizaje virtual accesible. Atención a las necesidades de personas con discapacidad visual. (EDUTEC) Revista electrónica de Tecnología Educativa, 62. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2017.62.1023. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2017.62.1023

Muntaner, J., Perales, F., Negre, F., Varona, J., and Manresa, C. (2008). Sistema de interacción natural avanzado (SINA): Proceso de mejora y ajuste para usuarios con parálisis cerebral y esclerosis múltiple. In La igualdad de oportunidades en el mundo digital. Consejería de Educación, Ciencia e Investigación. Murcia, Spain.

Pastor, C., and Antón, P. (2008). Aprendizaje permanente del profesorado y TIC. Una experiencia de cooperación al desarrollo en Nicaragua, Paraguay y República Dominicana. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 7(1), 97-106. ISSN: 1695-288X.

Pérez, F., Aldás, J., Aragón, R., and Zaera, I. (2023). Indicadores Sintéticos de las Universidades Españolas. U-Ranking Universidades Españolas. http://doi.org/10.12842/U-RANKING_2023

Portal administración electrónica (2023). Gobierno de España. https://administracionelectronica.gob.es (november 2023)

Saldarriaga, J. (2014). Accesibilidad web. Una estrategia para la inclusión educativa en entornos virtuales de educación. Primer Congreso Internacional en Discapacidad y Derechos Humanos. Argentina.

Serrano, E. (2009). Herramientas para la evaluación de la accesibilidad Web. Documentación de las Ciencias de la Información, 32, 245-266, Universidad de Alcalá.

Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M., and Zvacek, S. (2008). Teaching and Learning at a Distance. Foundations of Distance Education. Fourth Edition. ISBN: 978-0-13-513776-5.

Slater, R., Pearson, V., Warren, J., and Forbes, T. (2015). Institutional change for improving accessibility in the design and delivery of distance learning – the role of faculty accessibility specialists at The Open University, Open Learning. The Journal of Open, Distance and e-Learning, 30(1), 6-20. https://doi.org/10.1080/02680513.2015.1013528 DOI: https://doi.org/10.1080/02680513.2015.1013528

Térmens, M., Barrios, M., Días, M., Guasch, D., Ponsa, P., and Ribera, M. (2008). Estudio de la accesibilidad de los documentos científicos en soporte digital. RED Revista Española de Documentación Científica 31(4). ISSN: 1578-7680. https://doi.org/10.3989/redc.2008.4.651 DOI: https://doi.org/10.3989/redc.2008.4.651

Toledo, P., Sánchez, J., and Gutiérrez, J. (2013). Evolución de la accesibilidad web en las universidades andaluzas. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 43, 65-83. ISSN: 1133-8482. E-ISSN: 2171-7966. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.06 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.06

W3C World Wide Web Consortium. Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1. (2018). URL: https://www.w3.org

Zubillaga, A. (2010). La Accesibilidad como elemento del proceso educativo: Análisis del Modelo de Accesibilidad de la Universidad Complutense de Madrid para atender las necesidades de los estudiantes con discapacidad. Bachelor's thesi. Universidad Complutense de Madrid, Spain.

Downloads

Published

30-06-2025

How to Cite

Jaume-Mayol, J., Perales López, F., Valverde García, L., & Bibiloni Coll, A. (2025). Analysis of Compliance and Gaps in Web Accessibility on Spanish University Websites . Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (92), 165–178. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.92.3829

Issue

Section

Journal articles