Artificial intelligence, gamification and virtual reality in Dominican secondary education: A descriptive analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.92.3833

Keywords:

educational technology, technology, secondary education, artificial intelligence, gamification

Abstract

Recognizing the patterns of adoption of digital tools in teaching and learning processes can be beneficial for understanding the potential effects of this integration on the development of students' competencies and the ethical aspects that mediate interactions in the school as the central unit of formal educational interaction. In this regard, this paper presents teachers' perceptions of their use of artificial intelligence technologies, gamification, and augmented-reality virtuality, as well as their attitudes and ethical considerations regarding their integration into secondary education processes. To this end, an instrument was designed and validated, which was administered to 747 teachers in the Dominican Republic as a case study in Latin America. The teachers perceive a high adoption of emerging technologies, with gamification applications being particularly noteworthy. Regarding ethical implications, a considerable percentage of teachers stated that they did not have a response to the question, suggesting a lack of information and/or reflection on the ethical aspects related to the use of new technologies in teaching and learning processes, and indicating a possible need for greater training and discussion on ethical considerations.

Funding

Instituto de Formación Docente Salomé Ureña (ISFODOSU)

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edwin Santana-Soriano, Instituto de Formación Docente Salomé Ureña (Dominican Republic)

Edwin Santana Soriano es un académico e investigador con formación en filosofía, educación e inteligencia artificial. Tiene un Doctorado en Filosofía en la Universidad del País Vasco (EHU/UPV). En la misma universidad cursó el Máster en filosofía en un mundo global y previamente, obtuvo la Licenciatura en Filosofía en la Universidad Autónoma de Santo Domingo (UASD). Ha complementado su formación con estudios especializados en docencia, estrategias digitales y metodologías innovadoras de enseñanza.
El Dr. Santana ha liderado proyectos de investigación relacionados con la inteligencia artificial y su impacto en la educación entre las que destacan una investigación reciente sobre el uso y percepción de tecnologías emergentes en la educación secundaria en República Dominicana, y otra sobre la aplicación de ChatGPT en la educación superior para el ISFODOSU y el FONDOCYT respectivamente.
El Dr. Santana pertenece a la Carrera Nacional de Investigadores en Ciencia, Tecnología e Innovación de MESCYT y es miembro del Grupo de Investigación Inclusión, Pedagogía y Desarrollo del ISFODOSU. Asimismo, forma parte del comité editorial de la revista de filosofía y humanidades La Barca de Teseo y de la Revista de Investigación y Evaluación Educativa Revie.
Sus publicaciones abarcan desde artículos académicos en revistas indexadas hasta libros y contribuciones en plataformas digitales. Ha reflexionado sobre temas como el cibermundo, la educación por competencias, y los desafíos éticos de la inteligencia artificial.

Katherine Baez-Vizcaino, Instituto de Formación Docente Salomé Ureña (Dominican Republic)

Katherine Báez-Vizcaíno es investigadora adscrita a la Carrera Nacional de Investigadores en Ciencia, Tecnología e Innovación de la República Dominicana. Como parte de su investigación doctoral, ha trabajado la Educación, Tecnología e Injusticia Epistémica en América Latina.

En su labor científica ha sido investigadora en proyectos financiados tales como "Ética e Inteligencia Artificial en la práctica educativa: Estado actual del uso y percepción de tecnologías emergentes en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la educación secundaria en la República Dominicana".

Su producción científica incluye el artículo científico arbitrado e indexado en Scopus y Web of Science "Exploring Epistemic Injustice: a Bibliometric Analysis of Academic Production and its Evolution", además de otros artículos arbitrados en revistas internacionales "Revisión bibliométrica de la injusticia epistémica en la educación a través de WoS y Scopus","Velos en el paisaje del conocimiento: el trato desigual en el reconocimiento, acceso y comunicación del conocimiento como manifestaciones de la injusticia epistémica", "From theory to practice: A taxonomic approach to epistemic injustice in education".

La maestra Báez ha presentado sus hallazgos en eventos nacionales e internacionales como el Congreso Internacional de Investigación Científica – Mescyt; Seminario Internacional de Educación Tecnológica TUVCH, México; 11 Congreso Internacional de Investigación Científica e Innovación, El Salvador. Además, ha formado parte de Comités Organizadores de Congresos, Seminarios y Feria Técnica de proyectos de Investigación.

También ha fungido como asesora de diversas tesis y como jueza de múltiples proyectos tecnológicos, incluyendo su participación como revisora y jueza en la Feria Internacional Copa Tecnociencias Paraguay 2021.

Es miembro del grupo de investigación "Inclusión, Pedagogía y Desarrollo Educativo del Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña (ISFODOSU).

References

Aboalshamat, K. T. (2022). Perception and utilization of professionals in Saudi Arabia. The Open Dentistry Journal, 16, 1-7. e187421062208110.

Archambault, L., Leary, H., & Rice, K. (2022). Pillars of online pedagogy: A framework for teaching in online learning environments. Educational Psychologist, 57(3), 178–191. https://doi.org/10.1080/00461520.2022.2051513 DOI: https://doi.org/10.1080/00461520.2022.2051513

Armstrong, J. S., & Overton, T. S. (1977). Estimating nonresponse bias in mail surveys. Journal of Marketing Research, 14(3), 396-402. https://doi.org/10.1177/002224377701400320 DOI: https://doi.org/10.1177/002224377701400320

Bulman, G., & Fairlie, R. W. (2016). Technology and education: Computers, software, and the internet. In E. A. Hanushek, S. Machin, & L. Woessmann (Eds.), Handbook of the Economics of Education (Vol. 5, pp. 239-280). Elsevier. DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-444-63459-7.00005-1

Castañeda, L., Salinas, J., & Adell, J. (2018). ¿Cómo abordar la educación en la era digital? Preguntas y respuestas para la investigación educativa. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 10(20), 64-77.

Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008 DOI: https://doi.org/10.2307/249008

Datoo, A. K., & Kurio, F.-U.-N. (2021). Digital divide and social inequalities: Sociological perspectives on technology and education. En Innovative education technologies for 21st century teaching and learning (1st ed., pp. 8). CRC Press. https://doi.org/10.4324/9781003143796 DOI: https://doi.org/10.1201/9781003143796-12

Dubiel, A., Kamińska, D., Zwoliński, G., Ramić-Brkić, B., Agostini, D., & Zancanaro, M. (2025). Virtual reality for the training of soft skills for professional education: Trends and opportunities. Interactive Learning Environments, 1–21. https://doi.org/10.1080/10494820.2025.2450634 DOI: https://doi.org/10.1080/10494820.2025.2450634

Ertmer, P. A. (1999). Addressing first-and second-order barriers to change: Strategies for technology integration. Educational Technology Research and Development, 47(4), 47-61. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02299597

Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., & Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers & Education, 59(2), 423-435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001

Holmes, W., Bialik, M., & Fadel, C. (2021). Artificial intelligence in education: Promises and implications for teaching and learning. Center for Curriculum Redesign. https://doi.org/10.2174/18742106-v16-e2208110 DOI: https://doi.org/10.2174/18742106-v16-e2208110

Mallik, S., & Gangopadhyay, A. (2023). Proactive and reactive engagement of artificial intelligence methods for education: A review. Frontiers in Artificial Intelligence, 6. https://doi.org/10.3389/frai.2023.1151391 DOI: https://doi.org/10.3389/frai.2023.1151391

Martínez-Serrano, M. C. (2019). Percepción de la integración y uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC): Estudio de profesores y estudiantes de educación primaria. Información Tecnológica, 30(1), 237-246. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100237 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642019000100237

Miralles Martínez, P., Gómez Carrasco, C. J., & Monteagudo Fernández, J. (2019). Percepciones sobre el uso de recursos TIC y «MASS-MEDIA» Para la enseñanza de la historia. Un estudio comparativo en futuros docentes de España-Inglaterra. Educación XX1, 22(2), 187-211. https://doi.org/10.5944/educXX1.21377 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.21377

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. DOI: https://doi.org/10.1177/016146810610800610

Morales Capilla, M., Trujillo Torres, J. M., & Raso Sánchez, F. (2015). Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (46), 103-117. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.07 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.07

Pegalajar Palomino, M. C. (2015). Diseño y validación de un cuestionario sobre percepciones de futuros docentes hacia las TIC para el desarrollo de prácticas inclusivas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (47), 89-104. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.06 DOI: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i47.06

Perrotta, C. (2013). Do school‐level factors influence the educational benefits of digital technology? A critical analysis of teachers' perceptions. British Journal of Educational Technology, 44(2), 314-327. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01332.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2012.01304.x

Phokoye, S. P., Epizitone, A., Nkomo, N., Mthalane, P. P., Moyane, S. P., Khumalo, M. M., Luthuli, M., & Zondi, N. P. (2024). Exploring the adoption of robotics in teaching and learning in higher education institutions. Informatics, 11(4), 91. https://doi.org/10.3390/informatics11040091 DOI: https://doi.org/10.3390/informatics11040091

Prestridge, S. (2012). The beliefs behind the teacher that influences their ICT practices. Computers & Education, 58(1), 449-458. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.028 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.028

Rogers, E. M. (1962). Diffusion of innovations. Free Press of Glencoe.

Santana-Soriano, E. (2025). Ética e inteligencia artificial en educación: Un análisis bibliométrico de tendencias emergentes y desafíos. Ciencia y Educación, 9(1), 1-17. https://doi.org/10.222067cyed.2025.v9i1.3255 DOI: https://doi.org/10.22206/cyed.2025.v9i1.3255

Selwyn, N. (2019). What is digital sociology? Polity Press.

Teo, T., & Noyes, J. (2011). An assessment of the influence of perceived enjoyment and attitude on the intention to use technology among pre-service teachers: A structural equation modeling approach. Computers & Education, 57(2), 1645-1653. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.04.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.03.002

Tejedor-Tejedor, F. J., García-Valcárcel Muñoz-Repiso, A., & Prada San Segundo, S. (2009). Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de las TIC. Comunicar, 17(33), 115-124. https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-002 DOI: https://doi.org/10.3916/c33-2009-03-002

Tondeur, J., van Braak, J., Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2017). Understanding the relationship between teachers' pedagogical beliefs and technology use in education: A systematic review of qualitative evidence. Educational Technology Research and Development, 65(3), 555-575. https://doi.org/10.1007/s11423-016-9481-2 DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-016-9481-2

UNESCO. (2023). Global Education Monitoring Report 2023: Technology in education - A tool on whose terms?. Paris, UNESCO. https://doi.org/10.54676/UZQV8501 DOI: https://doi.org/10.54676/UZQV8501

UNESCO. (2024). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2023: Tecnología en la educación: ¿una herramienta en los términos de quién? Equipo del Informe de Seguimiento de la Educación en el Mundo. https://doi.org/10.54676/NEDS2300 DOI: https://doi.org/10.54676/NEDS2300

Vongkulluksn, V. W., Xie, K., & Bowman, M. A. (2018). The role of value on teachers' internalization of external barriers and externalization of personal beliefs for classroom technology integration. Computers & Education, 118, 70-81. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.11.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.11.009

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

World Medical Association. (2013). World Medical Association Declaration of Helsinki: ethical principles for medical research involving human subjects. Jama, 310(20), 2191-2194. https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053 DOI: https://doi.org/10.1001/jama.2013.281053

Yanti, F., Lufri, L. & Ahda, Y. (2025). Current Trends in Augmented Reality to Improve Senior High School Students’ Skills in Education 4.0: A Systematic Literature Review. Open Education Studies, 7(1), 20240053. https://doi.org/10.1515/edu-2024-0053 DOI: https://doi.org/10.1515/edu-2024-0053

Zawacki-Richter, O., Marín, V. I., Bond, M., & Gouverneur, F. (2019). Systematic review of research on artificial intelligence applications in higher education–where are the educators? International Journal of Educational Technology in Higher Education, 16(1), 39. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0 DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0

Published

30-06-2025

How to Cite

Santana-Soriano, E., & Baez-Vizcaino, K. (2025). Artificial intelligence, gamification and virtual reality in Dominican secondary education: A descriptive analysis. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (92), 196–215. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.92.3833

Issue

Section

Journal articles