Is it still possible to teach at university? The paradigm shift
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3851Keywords:
Education, Paradigm, Internet, COVID, KnowledgeAbstract
Throughout history, humanity has experienced significant changes in the environment that have required adjustments in its methods of action. In the last century, these changes have led universities to revise their teaching paradigms. The rise of digital networks and the virtualization of human relationships have transformed the way we acquire knowledge. In this analysis, we explore how these changes impact the teaching model. Additionally, the impending changes associated with artificial intelligence and the evolving world order hinder our ability to present well-established proposals.
Downloads
References
Ackerman, J. (1976). Introduction to Special Issue. Educational Technology 16(5), 5. https://www-jstor-org.sire.ub.edu/stable/44421602
Barbosa, J. y Bartolomé, A. R. (1990). La utilización del vídeo como instrumento didáctico en la enseñanza universitaria. Bordón, 42 (4), 381-386. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3792829
Barroso Tristán, J. M. y Trujillo Vargas, J. J. (2022). El pluralismo epistemológico y la pedagogía libertaria como principios para la enseñanza universitaria. ENSAYOS. Revista De La Facultad De Educación De Albacete, 37(1), 17–33. https://doi.org/10.17502/mrcs.v10i2.556 DOI: https://doi.org/10.17502/mrcs.v10i2.556
Bartolomé, A. , Rodríguez Illera, J.L. y Lindín, C. (2018). Una educación en manos de ingenieros. T. Lleixà y Ot. (eds.) (2018). Educación 2018-2020. Retos, tendencias y compromisos, pp. 13-18. Barcelona: IRE-UB. http://www.ub.edu/ire/wp-content/uploads/2018/06/IRE-UB_Educacion_2018-2020_CAST.pdf
Bartolomé, A. (1996). Preparando para un nuevo modo de conocer. Edutec Revista electrónica de tecnología Educativa, 4. dic. 1996. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/573
Bartolomé, A. (2020). Cambios educativos en tiempos de pandemia. Revista Innovaciones Educativas, 22 (Num.Especial, Setiembre, 2020), 11-14. https://doi.org/10.22458/ie.v22iespecial.3155 DOI: https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3155
Bartolomé, A. y Grané, M. (2013). Interrogantes educativos desde la sociedad del conocimiento. Aloma. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 31 (1), 73-82. https://revistaaloma.blanquerna.edu/index.php/aloma/article/view/173
Bartolomé, A., Castañeda, L. & Adell, J. (2018), Personalisation in educational technology: the absence of underlying pedagogies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15 (14), 1-17. http://doi.org/10.1186/s41239-018-0095-0 DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-018-0095-0
Basheer, R. y Alkhatib, B. (2021). Threats from the dark: a review over dark web investigation research for cyber threat intelligence. Journal of Computer Networks and Communications, 2021(1), 1302999. https://doi.org/10.1155/2021/1302999 DOI: https://doi.org/10.1155/2021/1302999
Bush, Vannevar (1945). As we may think. The Atlantic Monthly, 176 (1), 101-108. http://www.theatlantic.com/doc/194507/bush
Carneiro, R., Lefrere, P., Steffens, K., & Underwood, J. (Eds.) (2011). Self-regulated Learning in Technology Enhanced Learning Environments: A European Perspective. Rotterdam: Sense Publishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-654-0
Carr, N. (2010). The Shallows. What the Internet Is Doing to Our Brains. New York: W.W.Norton.
Casar, J. R. (2023). Inteligencia artificial generativa. Anales de la Real academia de Doctores, 8 (3), 475-489. https://www.rade.es/imageslib/PUBLICACIONES/ARTICULOS/V8N3%20-%2001%20-%20ED%20-%20CASAR.pdf
Castro, María, María Arellano, Juan Núñez, Carlos Aguila, y Guillermo Castro. (2020). Características del docente virtual: retos de la universidad peruana en el contexto de una pandemia. Revista Inclusiones, 7, 119-136. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/1272
Cuervo, S. M. P. (2021). Funciones ejecutivas y neuropedagogía en la práctica del proceso lector en el aula universitaria. Pensamiento udecino, 5(1), 98-121. DOI: https://doi.org/10.36436/23824905.341
Eco, U. (1965). Apocalípticos e integrados. Barcelona:,Lumen.
Feixas, M., & Martínez-Usarralde, M. J. (2022). La transferencia de los proyectos de innovación docente: un estudio sobre su capacidad de transformar la enseñanza y el aprendizaje. Educar, 58(1), 69-84. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1407 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1407
Fernandez, R. (2024). Porcentaje de población usuaria de Internet en el mundo en 2024, por área geográfica. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/541451/penetracion-mundial-de-internet-por-region-del-mundo/
Ferrés, J. (2000). Educar en una cultura del espectáculo. Barcelona : Paidós.
Ferro, E. F., Gutiérrez, N., Añasco, N., González, M., Villafaña, L., Flores, P. G., & Cid, F. M. (2021). Satisfacción de las clases online de estudiantes de educación física de una universidad de chile en tiempos de pandemia. EmásF: revista digital de educación física, 69, 10-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7800571
García-Peñalvo, F. J.,Corell, A.,Abella-García, V. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 21. https://doi.org/10.14201/eks.23013 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.23086
Gargallo López, B., Pérez Pérez, C., García García, F. J., Giménez Beut, J. A., & Portillo Poblador, N. (2020). La competencia aprender a aprender en la universidad: propuesta de modelo teórico. Educación XXI, 23(1), 19-44. https://doi.org/10.5944/educXX1.23367 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.23367
González Velázquez, L. . (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios asociado a la pandemia por COVID-19. Espacio I+D, Innovación más Desarrollo, 9(25). https://doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10 DOI: https://doi.org/10.31644/IMASD.25.2020.a10
Hernández Ferrer, E., & Valencia Aguilar, Ó. (2021). Cómo están pasando la pandemia los estudiantes de la Universidad Pedagógica Veracruzana: un estudio de caso. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 12(22). https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.816 DOI: https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.816
Kohler, M., Gamrat, C., Raish, V., & Gross, E. (2021). Microlearning in the digital age. Routledge.
Lizárraga, I. A. L., Cázarez, C. R. C., & Duarte, G. A. L. (2022). Competencia digital en estudiantes universitarios: conductas en la comunicación y creación de contenido en espacios virtuales. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 82, 45-58. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2639
Llamas Covarrubias, J. Z. (2021). Transparencia y protección de datos personales en la cadena de bloques (blockchain). Estudios en derecho a la información, 11, 27-63. https://doi.org/10.22201/iij.25940082e.2021.11.15299 DOI: https://doi.org/10.22201/iij.25940082e.2021.11.15299
Maggio, M. (2021). Enseñar en la universidad: Pandemia… y después. Integración y Conocimiento: Revista del Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior de Mercosur, 10(2), 203-217. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8171323 DOI: https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n2.34097
Mander, J. (1977). Four arguments for the elimination of television. Morrow Quill.
McLuhan, M. & Powers, B.R. (1990). La aldea global. Barcelona: Gedisa.
Nielsen, J. (1990). Hypertext and Hypermedia. London: Academic Press, Inc.
Ortiz, F. L. (2003). El servicio de préstamo interbibliotecario de acceso a la información. Códice, 18, 147-152. https://www.revistacodice.es/codice_18/FRANCISCOLOPEZ.pdf
Palencia, R., Diaz, Y., Pérez, W., Bustamante, G., y Guerra, D. (2023). Los retos asumidos por la educación superior tras la pandemia del COVID-19 en Colombia: el nuevo paradigma académico: Revista Social Fronteriza 3(4) pp. 50-70 DOI https://doi.org/10.59814/resofro.2023.3(4)50-70 DOI: https://doi.org/10.59814/resofro.2023.3(4)50-70
Perelló, J. G. (1995). Guía bibliográfica y documental para el estudio de la enseñanza superior. Revista general de información y documentación, 5(1), 233-252. https://api.core.ac.uk/oai/oai:revistas.ucm.es:article/12323
Perlman, A. (2010). Television up in the air: The Midwest program on airborne television instruction, 1959–1971. Critical Studies in Media Communication, 27(5), 477-497. https://doi.org/10.1080/15295030903583655 DOI: https://doi.org/10.1080/15295030903583655
Piscitelli, A. (2011). El paréntesis de Gutenberg. La religión digital en la era de las pantallas ubicuas. Madrid: Santillana.
Postman, N. (1985). Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. USA: Penguin.
Rivera Olguin, Patricio, Sánchez Espinoza, Eugenio, & Cortés Díaz, Beatriz. (2021). La disrupción de lo presencial a lo virtual. Percepciones de los directores de docencia sobre el uso de plataformas digitales en contexto de pandemia en una universidad del norte de Chile. Páginas de Educación, 14(2), 77-95. https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2607 DOI: https://doi.org/10.22235/pe.v14i2.2607
Ruiz Domínguez, M. Ángel, & Ruiz Domínguez, C. (2024). La identidad digital docente: una revisión sistémica. Revista UNES. Universidad, Escuela y Sociedad, 18, 27–43. https://doi.org/10.30827/unes.i18.30400
Tabarés Gutiérrez, R. (2012). El inicio de la Web: historia y cronología del hipertexto hasta HTML 4.0 (1990-99). ArtefaCToS: revista del Instituto de Estudios de la Ciencia y la Tecnología: 5(1), 57-82. https://gredos.usal.es/xmlui/bitstream/handle/10366/132322/El_inicio_de_la_Web_historia_y_cronologi.pdf?sequence=1
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F. y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 1-21. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466 DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466
UPV (2024). Listado congresos de Innovación docente 2024. https://www.upv.es/entidades/DPI/infoweb/dpi/info/U0957791.pdf
Vences, N. A., & Segura, R. V. (2011). El desarrollo de la World Wide Web en España: Una aproximación teórica desde sus orígenes hasta su transformación en un medio semántico. Razón y palabra, 75. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199518706065
Wolton, D. (2001, enero 3). ¡Basta de Internet! Volvamos a los bares. Entrevistado por V. Amela. La Vanguardia, pp. 72.
Zeichner, K. M., & Teitelbaum, K. (1982). Personalized and inquiryoriented teacher education: An analysis of two approaches to the development of curriculum for field-based experiences. Journal of Education for Teaching, 8(2), 95-117. https://doi.org/10.1080/0260747820080201 DOI: https://doi.org/10.1080/0260747820080201
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)