Hibridación de la enseñanza universitaria: redefiniendo el entorno, los alfabetismos y la tarea desde la didáctica
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2025.91.3907Keywords:
didactics, university, hybridisation, environment, taskAbstract
Today's technology allows for increasingly complex applications that go beyond the sophisticated answer to the problem of how to teach. In addition to management, research, transfer and university life itself, the teaching and learning experience has mutated. The university not only 'uses' technology, but lives daily in a technological ecosystem that, among other variables, promotes a different didactic demand. This paper seeks to problematise the notion of hybridisation of university teaching as a didactic category that implies a rethinking of teaching, taking on new and increasingly diverse challenges to understand teaching. It thus seeks to broaden the debate towards a rethinking of university didactics in hybrid environments that allows for new thresholds of agency and other teaching literacies, as well as exploring new demands on the notion of task. In conclusion, problematising university didactics from the notion of hybridisation as a condition of teaching and learning seeks to overcome the view centred on technology as an artefact, to think of it as an environment that opens up new horizons and problematisations of teaching literacies and practices in today's university. Hybridisation is the framework of university didactics today.
Downloads
References
Anijovich, R., Cancio, C. & Ferrarelli M (2024). Abrazar la diversidad en el aula. De la reflexión a la acción. Paidós.
Anthony, B., Kamaludin, A., Romli, A., Mat Rafferi, A. F., Nincarean, D., Eh Phon, A.L., Abdullah, A., Leong Ming, G. Sukhor, N. A., Nordin, M. S. & Baba, S. (2019). Exploring the role of blended learning for teaching and learning effectiveness in institutions of higher learning: An empirical investigation. Educ Inf Technol 24, 3433–3466. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09941-z DOI: https://doi.org/10.1007/s10639-019-09941-z
Arroyo-Sagasta, A. (coord.) (2024). Inteligencia artificial y educación: construyendo puentes. Graó Educación.
Baricco, A. (2019). The game. Anagrama.
Bartolomé, A. (2004). Blended learning. Conceptos básicos. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (23), 7–20. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61237
Bauman, Z. (2022). Modernidad líquida. FCE.
Bligh, B. (2022). Physical learning spaces and teaching in the blended learning landscape. In Encyclopedia of Teacher Education (pp. 1285-1292). Singapore: Springer Nature Singapore. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-16-8679-5_60
Boczkowski, P. J., & Mitchelstein, E. (2022). El entorno digital: Breve manual para entender cómo vivimos, aprendemos, trabajamos y pasamos el tiempo libre hoy. Siglo XXI Editores.
Cabero-Almenara, J., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169–188. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994
Campbell, L. (2019). Teaching in an Inspiring Learning Space: an investigation of the extent to which one school’s innovative learning environment has impacted on teachers’ pedagogy and practice. Research Papers in Education, 35(2), 185–204. https://doi.org/10.1080/02671522.2019.1568526 DOI: https://doi.org/10.1080/02671522.2019.1568526
Castañeda, L., Haba-Ortuño, I., Villar-Onrubia, D., Marín, V. I., Tur, G., Ruipérez-Valiente, J. A., & Wasson, B. (2024). Developing the DALI Data Literacy Framework for critical citizenry. [Desarrollando el marco DALI de alfabetización en datos para la ciudadanía]. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1). https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37773 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37773
Corona Rodríguez, J. M. (2018). De la alfabetización a los alfabetismos: aprendizaje y participación DIY de Fans y Makers mexicanos. Comunicación y Sociedad, 33, 139-169. https://comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/7073 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7073
Dabbagh, N., & Castaneda, L. (2020). The PLE as a framework for developing agency in lifelong learning. Educational Technology Research and Development, 68(6), 3041–3055. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09831-z DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09831-z
Dámaris Díaz, H. (1999). La didáctica universitaria: Referencia imprescindible para una enseñanza de calidad. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(1). http://www.uva.es/aufop/publica/revelfop/99-v2n1.htm
Dangwal, K. L. (2017). Blended learning: An innovative approach. Universal Journal of Educational Research, 5(1), 129-136. https://eric.ed.gov/?id=EJ1124666 DOI: https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050116
Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., & Ramasamy, L. K. (2023). The impact of ChatGPT on higher education. In Frontiers in Education, 8, 1-13. https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936 DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936
Ferrarelli, M. & Ricaurte, P. (2024). Problematizar la IA generativa en educación: metáforas, tensiones y horizontes posibles. In L. Martins (ed.) Aspectos éticos y pedagógicos de los datos y la tecnología en Educación. LMI. (Colección Transmedia XXI). https://www.lmi-cat.net/es/node/490
Ferrarelli, M. (2021a). Alfabetismos aumentados: Producir, expresarse y colaborar en la cultura digital. Austral Comunicación, 10(2), 395-411. https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1002.fer DOI: https://doi.org/10.26422/aucom.2021.1002.fer
Ferrarelli, M. (2021b). Los escenarios híbridos en clave transmedia. Cuadernos de pedagogía, 522. https://www.academia.edu/54699600/Los_escenarios_h%C3%ADbridos_en_clave_transmedia_CdP_522_Mariana_Ferrarelli
Floridi, L. (Ed.) (2015). The onlife manifesto: Being human in a hyperconnected era. Springer Nature. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-04093-6
Hernández Muñoz, S., & López Alonso, F. (2023). Diseño del espacio para enseñar: Propuesta analítica para el diseño del lugar educativo en la universidad a partir de los textos de Rosan Bosch, María Acaso y Adelina Calvo. EME Experimental Illustration, Art & Design, (11), 28–41. https://doi.org/10.4995/eme.2023.19409 DOI: https://doi.org/10.4995/eme.2023.19409
Hidalgo-Apunte, M. E. (2021). Reflexiones acerca de la evaluación formativa en el contexto universitario. Revista Internacional de Pedagogía e Innovación Educativa, 1(1), 189-210. DOI: https://doi.org/10.51660/ripie.v1i1.32
Hrastinski, S. (2019). What Do We Mean by Blended Learning? AECT, 564-569. https:// doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5 DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-019-00375-5
Kaplún, M. (1998). Una pedagogía de la comunicación. Ediciones Humanitas.
Lion, C., Kap, M., & Ferrarelli, M. (2023). Universidades desafiadas: alfabetismos fluidos, hibridaciones y nuevas estrategias de enseñanza. Revista Educación Superior y Sociedad. https://ess.iesalc.unesco.org/index.php/ess3/article/view/ess.v34i2.768-desdi-4/620 DOI: https://doi.org/10.54674/ess.v35i2.768
Maina, M. (2020). E-actividades para un aprendizaje activo. In A. Sangrà (coord.) Decálogo para la mejora de la docencia online, pp. 81-98. http://hdl.handle.net/10609/122307
Matthews, A. (2020). Sociotechnical imaginaries in the present and future university: a corpus-assisted discourse analysis of UK higher education texts, Learning, Media and Technology, DOI: 10.1080/17439884.2021.1864398 DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1864398
McLoughlin, C. & Lee, MJW (2008). Future Learning Landscapes: Transforming Pedagogy through Social Software. Innovate: Journal of Online Education, 4 (5).https://www.learntechlib.org/p/104240/
Meirieu, P. (2022). El futuro de la Pedagogía. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 34(1), 69-81. https://doi.org/10.14201/teri.27128 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.27128
Pangrazio, L., Selwyn, N., & Cumbo, B. (2022). A patchwork of platforms: mapping data infrastructures in schools. Learning, Media and Technology, 48(1), 65–80. https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2035395 DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2022.2035395
Perrotta, C., & Williamson, B. (2016). The social life of Learning Analytics: cluster analysis and the ‘performance’ of algorithmic education. Learning, Media and Technology, 43(1), 3–16. https://doi.org/10.1080/17439884.2016.1182927 DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2016.1182927
Prendes, M. P., & Cerdán, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 24(1), 33-53. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28415
Raffaghelli, J. (2024). Prólogo. In P. Rivera-Vargas & J. Jacovkis (2024). Plataformas digitales y corporaciones tecnológicas en la escuela. Una mirada desde los derechos de la infancia. Octaedro. https://octaedro.com/libro/plataformas-digitales-y-corporaciones-tecnologicas-en-la-escuela/
Raffaghelli, J. E. (2023). Construir culturas de datos justas en la universidad: Desafíos para el profesorado. Universitat de Barcelona. IDP/ICE & Ediciones Octaedro.
Raffaghelli, J. E., Ferrarelli , M. ., & Kühn, C. (2023). ¿Qué significa alfabetizar en datos para tí (educador/educadora) hoy?: Una autoetnografía colaborativa . Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (86), 22–39. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.86.2907 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2023.86.2907
Romero Carbonell, M., Romeu Fontanillas, T., Guitert Catasús, M., & Baztán Quemada, P. (2023). La transformación digital en la educación superior: el caso de la UOC. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1), pp. 163-179. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33998 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33998
Sasson, I., Yehuda, I., Miedijensky, S., & Malkinson, N. (2022). Designing new learning environments: An innovative pedagogical perspective. The Curriculum Journal, 33(1), 61-81. https://doi.org/10.1002/curj.125 DOI: https://doi.org/10.1002/curj.125
Saura, G., Díez Gutiérrez, E. J., & Rivera Vargas, P. (2021). Innovación Tecno-Educativa “Google”. Plataformas Digitales, Datos y Formación Docente. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 19(4). https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.007 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.007
Siles, I., Gómez-Cruz, E., & Ricaurte, P. (2023). Fluid agency in relation to algorithms: Tensions, mediations, and transversalities. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 0(0), 1-16. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/13548565231174586
Suárez-Guerrero, C. (2010). Cooperación como condición social de aprendizaje. UOC. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/149118/1/Coop_condicion_social_aprendizaje.pdf
Suárez‐Guerrero, C. (2021). ¿Usar o habitar? Internet como entorno educativo. Cuadernos de Pedagogía, 522, 107-111.
Suárez-Guerrero, C., Gutiérrez-Esteban, P., & Ayuso-Delpuerto, D. (2024). Pedagogía Digital. Revisión sistemática del concepto. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria, 36(2), 157–178. https://doi.org/10.14201/teri.31721 DOI: https://doi.org/10.14201/teri.31721
Suárez-Guerrero, C., Rivera-Vargas, P., & Rebour, M. (2020). Preguntas educativas para la tecnología digital como respuesta. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 7-22. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1733 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1733
Tan, S. C., Voogt, J., & Tan, L. (2024). Introduction to digital pedagogy: a proposed framework for design and enactment. Pedagogies: An International Journal, 19(3), 327–336. https://doi.org/10.1080/1554480X.2024.2396944 DOI: https://doi.org/10.1080/1554480X.2024.2396944
Tondeur, J., Van Braak, J., Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. (2017). Understanding the relationship between teachers’ pedagogical beliefs and technology use in education: a systematic review of qualitative evidence. Educational technology research and development, 65, 555-575. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-016-9481-2
Williamson, B. (2021). Meta-edtech. Learning, Media and Technology, 46(1), 1–5. https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1876089 DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2021.1876089
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)