Attention economy: A study on digital content consumption patterns in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.3921

Keywords:

smartphones, digital consumption, attention economy, social media, informal learning

Abstract

The perspective of the attention economy recognizes how digital platforms shape consumption habits through algorithmic personalization and content segmentation. This study analyzes content consumption behaviors through smartphones among students of the Faculty of Administrative Sciences and Digital Technologies at UNICACH, aiming to describe the average consumer profile and usage patterns based on a descriptive quantitative methodology.

The results show that social media and entertainment platforms dominate mobile device usage, but they also reflect a growing convergence between leisure and learning. Immediacy and interactivity influence content selection, while available time and academic workload modulate these patterns. However, the high presence of leisure content on social media can lead to distractions that impact concentration and academic performance.

The findings suggest the need to design educational strategies that integrate these technologies in a balanced way, maximizing their pedagogical potential without overlooking the risks associated with attention dispersion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dolores Guadalupe Sosa Zúñiga, University of Sciences and Arts of Chiapas (Mexico)

Es Doctora en Ciencias Sociales y Humanísticas por el Centro de Estudios Superiores de México y Centroamérica CESMECA de la UNICACH; es Maestra en Ética para la Construcción Social por la Universidad de Deusto en Bilbao, Vizcaya, España. Es Maestra en Comercio Electrónico con mención honórifica por el Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey y es Licenciada en Sistemas Computacionales por la Universidad Autónoma de Chiapas. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores e Investigadoras nivel C de la Secretaría de Ciencia, Humanidades, Tecnología e Innovación.  

Actualmente es Profesora Investigadora de Tiempo Completo de la Licenciatura en Marketing Digital de la Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.

Sus líneas de investigación son: tecnología educativa,  jóvenes y redes sociales e innovación en medios digitales.

Marta Carrión Sánchez, Rey Juan Carlos University (Spain)

Profesora Sustituta del área de Psicología Social en la Universidad Rey Juan Carlos. Graduada en Psicología con mención Clínica por la Universidad Francisco de Vitoria. Máster propio en Actualización en Intervención Psicológica y Salud Mental por la Universidad UDIMA. Máster Universitario en Formación del profesorado de ESO, Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas en la especialidad de Orientación Educativa por la Universidad Rey Juan Carlos.

Doble Titulación de Experto Universitario en Recursos Humanos por la Universidad Nebrija e IMF Smart Education, con experiencia en áreas técnicas en empresas especializadas en la gestión de talento (RRHH).

Experta en Intervención Integral en Trastornos de la Conducta Alimentaria. Formación en Psicología Social y mediación familiar, con experiencia en intervención psicosocial con adultos, población infanto-juvenil y familias. 

Actualmente, cursando un doctorado en la URJC desde el ámbito de la psicología, educación, comunicación y sociología.

References

Anderson, M., & Jiang, J. (2018). Teens, social media & technology 2018. Pew research center, 31(2018), 1673-1689.

Anderson, M., Faverio, M., & Gottfried, J. (2023). Teens, social media and technology 2023. Pew Research Center. https://www.pewresearch.org/wp-content/uploads/sites/20/2023/12/PI_2023.12.11-Teens-Social-Media-Tech_FINAL.pdf

Asociación de Internet MX. (2022). 18° Estudio sobre los hábitos de los usuarios de internet en México 2022. https://irp.cdn-website.com/81280eda/files/uploaded/18%C2%B0%20Estudio%20sobre%20los%20Habitos%20de%20Personas%20Usuarias%20de%20Internet%20en%20Mexico%202022%20%28Socios%29%20v2.pdf

Asociación de Internet MX. (2024). 20° Estudio sobre los hábitos de los usuarios de internet en México 2024. https://irp.cdn-website.com/81280eda/files/uploaded/20_Ha-bitos_de_Usuarios_de_Internet_en_Me-xico_2024_VP.pdf

Aubin Le Quéré, M., Naaman, M., & Fields, J. (2024). Not quite filling the void: Comparing the perceptions of local online groups and local media pages on Facebook. Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 8(CSCW1), 1-22. https://dl.acm.org/doi/10.1145/3637377 DOI: https://doi.org/10.1145/3637377

Blanca Mena, M. J., Alarcón Postigo, R., Arnau Gras, J., Bono Cabré, R., & Bendayan, R. (2017). Non-normal data: Is ANOVA still a valid option?. Psicothema, 2017, vol. 29, num. 4, p. 552-557. https://www.psicothema.com/pii?pii=4434 DOI: https://doi.org/10.7334/psicothema2016.383

Boglione, M. (2023). La economía de la atención: de la reconfiguración de las relaciones de poder al control social. Revista de Economía y Estadística, 61(1), 71-93. DOI: https://doi.org/10.55444/2451.7321.2023.v61.n1.44196

Competition and Markets Authority. (2020). Online platforms and digital advertising: Market study final report. CMA. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5efc57ed3a6f4023d242ed56/Final_report_1_July_2020_.pdf

Fernández-Rovira, C. (2022). Motivaciones y tiempo de uso de las redes sociales por parte de los jóvenes españoles: señales de adicción. Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 15(2), 1-19. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.11155 DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.11155

Gao, Y., Liu, F., & Gao, L. (2023). Echo chamber effects on short video platforms. Scientific Reports, 13(1), 6282. https://doi.org/10.1038/s41598-023-33370-1 DOI: https://doi.org/10.1038/s41598-023-33370-1

Gawer, A. (2021). Online Platforms: Societal Implications of the New Dominant Business Models of the Digital Economy. Berlin: Hertie School. https://www.denkfabrik-bmas.de/fileadmin/Downloads/Publikationen/Brief-1_Gawer_final_FINAL-ua.pdf

Giraldo-Luque, S. ; Fernández-Rovira, C. (2020). Redes sociales y consumo digital en jóvenes universitarios: economía de la atención y oligopolios de la comunicación en el siglo XXI. Profesional de la información. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.28 DOI: https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.28

Hartmann, D., Wang, S. M., Pohlmann, L., & Berendt, B. (2025). A systematic review of echo chamber research: comparative analysis of conceptualizations, operationalizations, and varying outcomes. Journal of Computational Social Science, 8(2), 52. DOI: https://doi.org/10.1007/s42001-025-00381-z

Hernández Camblor, C., & Moral Jiménez, M. V. (2024). Uso de las redes sociales virtuales y su relación con la percepción de soledad y las habilidades sociales en jóvenes adultos españoles de la generación Z y la generación Y. Acta Colombiana de Psicología, 27(1), 229-245. https://doi.org/10.14718/ACP.2024.27.1.13 DOI: https://doi.org/10.14718/ACP.2024.27.1.13

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial. Mc Graw Hill

Hendriks P. & Schaap G. (2023) An Attention Economic Perspective on the Future of The Information Age. Futures. https://www.researchgate.net/publication/373912844_An_Attention_Economic_Perspective_on_the_Future_of_The_Information_Age

Ikusiker (2025). Instagram y TikTok 2024-2025 Panel universitario. https://www.euskadi.eus/contenidos/noticia/keb_argit_ikusiker_53/es_def/adjuntos/Instagram-eta-TikTok_ES.pdf

McHugh, M. (2013). The chi-square test of independence. Biochemia medica. https://www.biochemia-medica.com/en/journal/23/2/10.11613/BM.2013.018/fullArticle DOI: https://doi.org/10.11613/BM.2013.018

Milli, S., Carroll, M., Wang, Y., Pandey, S., Zhao, S., & Dragan, A. (2025). Engagement, user satisfaction, and the amplification of divisive content on social media. PNAS nexus, 4(3). https://knightcolumbia.org/content/engagement-user-satisfaction-and-the-amplification-of-divisive-content-on-social-media DOI: https://doi.org/10.1093/pnasnexus/pgaf062

Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad Red (2023). Impacto del aumento del uso de Internet y las redes sociales en la salud mental de jóvenes y adolescentes. https://www.ontsi.es/sites/ontsi/files/2023-10/policybriefredesocialesaludmentaljovenesyadolescentes.pdf

Oliveros, D. (2024). Brecha digital de género: prácticas de consumo y construcción de la ciudadanía digital en Colombia. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 15(Especial), 4-29. https://revistapcc.uat.edu.mx/index.php/RPC/article/view/483/460 DOI: https://doi.org/10.29059/rpcc.20241213-186

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2022). The evolving concept of market power in the digital economy. OECD Publishing. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2022/05/the-evolving-concept-of-market-power-in-the-digital-economy_c384e80f/2cfcb4a8-en.pdf

Reardon, A., Lushington, K., & Agostini, A. (2023). Adolescent sleep, distress, and technology use: weekday versus weekend. Child and Adolescent Mental Health. https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/camh.12616 DOI: https://doi.org/10.1111/camh.12616

Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas. (2024). Memoria de la gestión universitaria 2021-2024. https://dgpe.unicach.mx//views/images/source/MEMORIA%202021-2024.pdf

Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas.(s.f). Antecedentes. https://fcayted.unicach.mx/index.php?p=page&v=MjE=

Vombatkere, K., Mousavi, S., Zannettou, S., Roesner, F., & Gummadi, K. P. (2024). Tiktok and the art of personalization: investigating exploration and exploitation on social media feeds. In Proceedings of the ACM Web Conference 2024. https://doi.org/10.48550/arXiv.2403.12410 DOI: https://doi.org/10.1145/3589334.3645600

Xin Li, Hari Balasubramanian, Yan Chen, Chuan Pang (2024). Managing conflicting revenue streams from advertisers and subscribers for online platforms. European Journal of Operational Research, 314(1), 241-254. https://doi.org/10.1016/j.ejor.2023.10.024 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2023.10.024

You, Y. , Yang-Huang, J., Raat, H., & Van Grieken, A. (2023). Factors of heavy social media use among 13-year-old adolescents on weekdays and weekends. World journal of pediatrics : WJP, 19(4), 378–389. https://doi.org/10.1007/s12519-023-00690-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s12519-023-00690-1

Zahnow, R., Verrier, J., Hames, S., & Corcoran, J. (2024). Mapping and measuring neighbourhood social media groups. The case of facebook. Applied Geography. https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2024.103415. DOI: https://doi.org/10.1016/j.apgeog.2024.103415

Zhou, R. (2024). Understanding the impact of TikTok’s recommendation algorithm on user engagement. International Journal of Computer Science and Information Technology, 3(2), 201-208. https://doi.org/10.62051/ijcsit.v3n2.24 DOI: https://doi.org/10.62051/ijcsit.v3n2.24

Published

30-09-2025

How to Cite

Sosa Zúñiga, D. G., & Carrión Sánchez, M. (2025). Attention economy: A study on digital content consumption patterns in university students. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (93), 251–269. https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.3921