Artificial intelligence as an inclusive resource for the gamification of reading and literary education.
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2025.93.4051Keywords:
artifical intelligence, inclusion, gamification, literary education, primary educationAbstract
In the current context, artificial intelligence is emerging as an educational technology which is not without its problems and requires ethical use in educational contexts. Considering a model of reading and literary education that promotes not only the reception but also the production of texts and assumes the challenges of multimodality and transmedia narratives, this work consists of a pilot study which, framed in a broader action-research, starts from the classroom needs in a public primary school to carry out an intervention project with the aim of analyzing the use of AI as an inclusive resource in a gamified teaching-learning process, oriented to the development, among other aspects, of written competence and literary creativity. An observation diary, the implemented project and interviews with the tutor of the participant group were used as data collection instruments. After the establishment of certain a priori categories and a directed content analysis, the results offer significant evidence regarding the motivation and participation of the students in the images, texts and music generated with AI tools for the creation of a science fiction narrative around which a writing workshop is organized.
Funding
Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades
Downloads
References
Araneda Valdés, A. (2016). La triangulación como técnica de cientificidad en investigación cualitativa pedagógica y educacional. Revista De Estudios Y Experiencias En Educación, 5(10), 11-38. https://www.rexe.cl/index.php/rexe/article/view/289
Arias, P. F., Olmedo, E. O., Rodríguez, D. V. y Vallecillo, A. I. G. (2020). La gamificación como técnica de adquisición de competencias sociales. Prisma Social: Revista de Investigación Social, 31, 388-409. https://revistaprismasocial.es/article/view/3698
Ballester Roca, J. y Méndez Cabrera, J. (2023). La formación de lectores en el marco de una educación literaria transmedia. En J. Ballester y J. V. Salido (Coords.) Investigación y buenas prácticas en educación lectora (pp. 39-51). Octaedro.
Castro López, A., Cervero, A. y Álvarez-Blanco, L. (2025). Análisis sobre el uso de las herramientas de inteligencia artificial interactiva en el entorno universitario. Tecnología, Ciencia y Educación, 30, 37-66. https://doi.org/10.51302/tce.2025.22219 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2025.22219
Delmiro Coto, B. (2002). La escritura creativa en las aulas. En torno a los talleres literarios. Graó.
Dorio Alcaraz, I., Sabariego Puig, M. & Massot Lafon, I. (2014). Características generales de la metodología cualitativa. En R. Bisquerra Alzina (Coord.). Metodología de la investigación educativa (pp. 276-292). La Muralla.
Echeita, G. (2022). Evolución, desafíos y barreras frente al desarrollo de una educación más inclusiva. Revista Española de Discapacidad, 10(1), 207-218. https://doi.org/10.5569/2340-5104.10.01.09 DOI: https://doi.org/10.5569/2340-5104.10.01.09
Elliot, J. (2009). La investigación-acción en educación. Morata.
Extance A. (2023). ChatGPT has entered the classroom: how LLMs could transform education. Nature, 623(7987), 474–477. https://doi.org/10.1038/d41586-023-03507-3 DOI: https://doi.org/10.1038/d41586-023-03507-3
Fernández Cobo, R., De Amo, J. M., Domínguez-Oller, J. C. & Asensio Pastor, M. I. (2020). Un diseño de gamificación en el aula de literatura infantil y juvenil para mejorar las estrategias de lectura y escritura en el Grado de Educación Primaria. En T. Sola Martínez et al. (Coords.). Innovación Educativa en la Sociedad Digital (pp. 1-15). Dykinson.
Flick, U. (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.
Flores-Vivar, J., & García-Peñalvo, F. (2023). Reflexiones sobre la ética, potencialidades y retos de la Inteligencia Artificial en el marco de la Educación de Calidad (ODS4). Comunicar, 74, 37-47. https://doi.org/10.3916/C74-2023-03 DOI: https://doi.org/10.3916/C74-2023-03
Fundación Escritura(s) (2022). Escritura creativa en el aula: una propuesta didáctica para Educación Primaria. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Gabarda Méndez, V., Pardo Baldoví, M. I., Sánchez Cruz, M. & Marín Suelves, D., (2025). El docente digital: influencia de la formación inicial y permanente en la competencia digital docente. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (23), 1-13. https://doi.org/10.46661/ijeri.10769 DOI: https://doi.org/10.46661/ijeri.10769
García-Peñalvo, F. J., Llorens-Largo, F., Vidal, J. (2024). La nueva realidad de la educación ante los avances de la inteligencia artificial generativa. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), pp. 9-39. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37716
Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), 1277–1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687 DOI: https://doi.org/10.1177/1049732305276687
INTEF (2024). Guía sobre el uso de la inteligencia artificial en el ámbito educativo. Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes.
Kostrub, D. (2022). Učiteľ – výskumn.k. Profesia založená na výskume. Dizajn výskumu a premeny výučby. Universzita Komenského v Bratislave.
Lindgren, B. M., Lundman, B., & Graneheim, U. H. (2020). Abstraction and interpretation during the qualitative content analysis process. International journal of nursing studies, 108. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103632 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2020.103632
López Marí, M., Peirats Chacón, J., & San Martín Alonso, A. (2022a). Factores transformadores de la educación inclusiva mediante la gamificación. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 37(1), 34-50. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num84-12518
López Marí, M., Peirats Chacón, J., & San Martín Alonso, A. (2022b). Visiones sobre la gamificación como estrategia metodológica inclusiva en educación primaria. Aloma: Revista De Psicologia, Ciències De l’Educació i De l’Esport, 40(2), 59-69. https://doi.org/10.51698/aloma.2022.40.2.59-69 DOI: https://doi.org/10.51698/aloma.2022.40.2.59-69
López Valero, A. (2007). El taller de escritura creativa en la educación del siglo XXI. En P. Fernández Martínez y L. Ahumada Fuentes (Coords.). La magia de las letras: el desarrollo de la lectura y la escritura en la educación infantil y primaria (pp. 43-66). Ministerio de Educación Cultura y Deporte.
Lluma Manya, M. C., Guerrero Ramos, C. L., & Badillo Pazmiño, D. P. (2025). Gamificación y aprendizaje significativo: Convergencias entre psicología, tecnología y didáctica en entornos educativos digitales. SAGA: Revista Científica Multidisciplinar, 2(1), 352-359. https://revistasaga.org/index.php/saga/article/view/51
Massot Lafon, I., Dorio Alcaraz, I., & Sabariego Puig, M. (2014). Estrategias de recogida y análisis de la información. En R. Bisquerra Alzina (Coord.). Metodología de la investigación educativa (pp. 329-366). La Muralla.
McNiff, J. (2017). Action Research. All You Need To Know. SAGE.
McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Pearson.
Medina, F. (2024). Escritura de microrrelatos con apoyo de inteligencia artificial. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 21(42), 7-24. https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.594 DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v21i42.594
Monferrer-Palmer, A. (2025). Reflexiones sobre el impacto de la inteligencia artificial en la enseñanza de idiomas. La revolución de ChatGPT. Semas, 5(9), 101-119. https://doi.org/10.61820/semas.2683-3301.v5n9.140 DOI: https://doi.org/10.61820/semas.2683-3301.v5n9.140
Moreta-López, K., Fiallos-Núñez, L., Araujo-Guerrero, I., Purcachi-Aguaguiña, L., & Nuñez-Naranjo, A., (2025). El uso de la gamificación como estrategia de motivación en entornos virtuales. Digital Publisher CEIT, 10(1-2), 155-170, https://doi.org/10.33386/593dp.2025.1-2.2980 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2025.1-2.2980
Nousiainen, T., Kangas, M., Rikala, J. & Vesihenaho, M. (2018). Teacher competencies in game-based pedagogy. Teacher and Teacher Education, 74, 85-97. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.04.012 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.04.012
Parra-Taboada, M. E., Trujillo-Arteaga, J. C., Álvarez-Abad, D. R., Arias-Domínguez, A. S., & Santillán-Gordón, E. (2024). El impacto de la inteligencia artificial en la educación. Revista Científica Retos de la Ciencia, 1(4), 169-181. https://doi.org/10.53877/rc.8.19e.202409.14 DOI: https://doi.org/10.53877/rc.8.19e.202409.14
Quicios García. M. P. (2023). Gamificación. Percepciones y prácticas de los maestros de educación primaria en España. En E. Vázquez Cano y M. L. Sevillano García (Coords.). Gamificación y aprendizaje ubicuo en educación primaria. Graó.
Ricoy, M.C., Delgado-Parada, J., Díaz-Pereira, M. P. (2023). Contenidos y competencias gamificadas para una intervención educativa inclusiva y creativa. En E. Vázquez Cano y M. L. Sevillano García (Coords.). Gamificación y aprendizaje ubicuo en educación primaria. Graó.
Rodríguez Ferrer, J. M.& Manzano-León, A. (2025). Gamificación para dinamizar el clima de aula en física y química en zonas desfavorecias. Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC, 14(1). https://doi.org/10.21071/edmetic.v14.i1.17395 DOI: https://doi.org/10.21071/edmetic.v14i1.17395
Sabariego Puig, M. (2004). El proceso de investigación. En R. Bisquerra Alzina (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 51-87). La Muralla.
Salazar Sisalima, M. C., Rea Masabanda, D. D., Lanche Quizhpe, M. J., & Macias Reyes, Y. E. (2024). Impacto de la inteligencia artificial en la adaptación de los estilos de aprendizaje y el rendimiento académico: Un análisis bibliométrico. Reincisol, 3(6), 4989-5014. https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)4989-5014 DOI: https://doi.org/10.59282/reincisol.V3(6)4989-5014
Scolari, C. (2018). Introducción: del alfabetismo mediático al alfabetismo transmedia. En: C. Scolari (ed.). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula (pp. 14-23). Universitat Pompeu Fabra.
Serrano, J. L., & Moreno-García, J. (2024). Inteligencia artificial y personalización del aprendizaje: ¿innovación educativa o promesas recicladas? Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (89), 1–17. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3577 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2024.89.3577
Soledispa Zurita , P. L., Aguilar Mora, G. C., Crespo Castillo, O. S., & Carranco Madrid, S. D. P. (2024). Inteligencia Artificial y Educación Inclusiva: Herramienta para la Diversidad en el Aula. Revista Social Fronteriza, 4(2). https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(2)215 DOI: https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(2)215
Soneira, A. J. (2006). La Teoría fundamentada en los datos (Grounded Theory) de Glaser y Strauss. En I. Vasilachis de Gialdino (Coord.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 153-173). Gedisa.
Soza Herrera, J. J. (2025). Estrategias de gamificación en la educación primaria: impacto en el desarrollo de competencias matemáticas y de comunicación. Educar, 61(1), 245-261. https://doi.org/10.5565/rev/educar.2255 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.2255
Trepper, K., Levine, S., Lomelí, K. & Garcia, A. (2023). One text, two worlds, third space: Design principles for bridging the two-worlds divide in teacher education. Teaching and Teacher Education, 129, 1-12, http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2023.104144 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104144
UNESCO (2022). UNESCO (Ed.) (2022a). Recomendación sobre la ética de la inteligencia artificial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_spa
UNESCO (2023). ChatGPT e Inteligencia Artificial en la educación superior. Guía de inicio rápido. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa
Vázquez Cano, E., López-Meneses, E., Morón Marchena, J. A., & Cobos Sanchiz, D. (2022). Juegos y gamificación. Evidencias científicas para su integración en educación. Síntesis.
Vicente-Yagüe-Jara, M. I., López-Martínez, O., Navarro-Navarro, V., Cuéllar-Santiago, F. (2023). Escritura, creatividad e inteligencia artificial. ChatGPT en el contexto universitario. Comunicar, 31(77). https://doi.org/10.3916/C77-2023-04. DOI: https://doi.org/10.3916/C77-2023-04
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)