El ePortfolio como estrategia de enseñanza y aprendizaje
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2009.30.444Keywords:
EPortfolio, Portfolio electrónico, Portfolio digital, Portfolio de aprendizaje, Portfolio de demostración, Portfolio de evaluación, Métodos de evaluación, Evaluación alternative, Evaluación continua, Evaluación e-aAbstract
Se presenta un marco introductorio sobre el portfolio tradicional y el portfolio electrónico para presentar algunas de las tipologías de ePortfolios y algunas ejemplificaciones tanto de docentes como de estudiantes. A continuación se destacan algunas herramientas tanto de uso general como específicas para la creación de ePortfolios. Se aportan algunas de las ventajas del uso de ePortfolios en cursos y proyectos así como los criterios para su evaluación. A modo de conclusiones se hace un desglose de la caracterización de los ePortfolios desde la óptica de los docentes y de los estudiantes. Para finalizar se ha seleccionado un repertorio de sitios web de interés para seguir profundizando en el tema de los ePortfolios.
Abstract
We present an introductory framework on the traditional portfolio and electronic portfolio including the main definitions, the types of ePortfolio and some teachers and students exemplifications. The report highlights several general and specific tfor the creation of ePortfolio. Some of the benefits of the use of the ePortfolio in courses and projects is presented and the criteria for evaluation of ePortfolios. The conclusions emphasizes the characterization of the ePortfolio from the teachers and students perspectives. An inventory of websites of interest to further deepen the theme of the ePortfolio has been selected.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)