Review of scientific production on Webquest in the last 20 years: bibliometric analysis on Scopus and Web of Science
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.603Keywords:
webquest, e‐learning, educational technology, bibliometrics, scientific productionAbstract
After the first formulation in 1995 on what is a Web Quest which one is it the state of their development in the field of education? This question requires many perspectives and responses. This work seeks to be part of this assessment by highlighting the development of the scientific production on WebQuest in two main databases scientific: WOS (Web of Science) and Scopus from its formulation until the present time (1995‐2014). The method is based on the following variables Bibliometric analysis: number of articles published, number of citations received, main journals citantes, average citations per year, name and country of the most cited authors and keywords. Has been the identification of the profile and characteristics of scientific publications dealing with it, the conclusion of an apparent dispersion and atomization of results, highlighting the existence of a significant scientific community about WebQuest in Spain.
Downloads
References
Alcaide, G. G., Far, A. C., & Iglesias, E. B. (2014). Núcleos y ámbitos de investigación sobre adicciones en España a través del análisis de los enlaces bibliográficos en la Web of Science (2000-2013). Adicciones: Revista de socidrogalcohol, 26(2), 168-183.
Allan, J., & Street, M. (2007). The quest for deeper learning: an investigation into the impact of a knowledge‐pooling WebQuest in primary initial teacher training. British Journal of Educational Technology, 38(6), 1102-1112.
Area, M. (2004). WebQuest. Una estrategia de aprendizaje por descubrimiento basado en el uso de Internet. Quaderns Digitals, 33. Monográfico sobre WebQuest.
Bernabé, I. y Adell, J. (2006). "El modelo WebQuest como estrategia para la adquisición de competencias genéricas en el EEES", EDUTEC 2006: La educación en entornos virtuales: calidad y efectividad en el e-learning", Universitat Rovira i Virgili, Tarragona, España. Disponible en http://app1.televisioneducativa.gob.mx/cete/snovo/pdf_investigaciones/el_modelo_webquest.pdf
Betancourt, J. F., & Perdomo, A. P. (2008). El uso de la plataforma Moodle con recursos infotecnológicos interactivos en la docencia en Física: una experiencia en el Curso de Física Moderna II, Latin-American Journal of Physics Education, 2(3), 23.
Cegarra, J. (2013). Webquest: estrategia constructivista de Aprendizaje basada en internet. Investigación y postgrado, 23(1).
Chang, C.; Chen, T. & Hsu, W. (2011). The study on integrating WebQuest with mobile learning for environmental education. Computers & Education, 57(1), 1228-1239.
Dodge, B. (1995). "Some Thoughts About WebQuests", Disponible en http://webquest.sdsu.edu/about_webquests.html
Dodge, B. (1998) "WebQuests: a strategy for scaffolding higher level learning", National Educational Computing Conference, San Diego, 22-24 de junio de 1998. Disponible en: http://webquest.sdsu.edu/necc98.htm
Dodge, B. (2002). "WebQuest taskonomy: a taxonomy of tasks". Disponible en: http://webquest.sdsu.edu/taskonomy.html
Fernández Cano, A., & Bueno Sánchez, A. (1998). Síntesis de estudios bibliométricos españoles en educación. Una dimensión evaluativa. Revista española de documentación científica, 21(3), 269-285.
Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A Framework for Developing and Understanding Digital Competence in Europe. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Disponible en: http://jiscdesignstudio.pbworks.com/w/file/fetch/55823162/FinalCSReport_PDFPARAWEB.pdf
Gallego, D. y Guerra, S. (2007). Las WebQuest y el aprendizaje cooperativo. Utilización en la docencia universitaria. Revista Complutense de Educación,18(1),77-94. Recuperado de http://goo.gl/94WkVc.
Hassanien, A. (2006). Using Webquest to support learning with technology in higher education. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 5(1), 41-49.
Knoke, D., & Yang, S. (Eds.). (2008). Social network analysis (Vol. 154). Sage.
López-Meneses, E. , Vázquez-Cano, E., & Román, P. (2015). Análisis e implicaciones del impacto del movimiento MOOC en la comunidad científica: JCR y Scopus (2010-13). Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (44), 73-80.
March, T. (2004). The learning power of WebQuests. Educational Leadership, 61(4), 42-47.
March, T. (2007). Revisiting WebQuests in a Web 2 World. How developments in technology and pedagogy combine to scaffold personal learning. Interactive educational multimedia: IEM, (15), 1-17.
Martín, V. y Quintana, J. (2011). Las Webquests en el ámbito universitario español. Observatorio de la Educación Digital (OED),Education Review, 19. Disponible en: http://greav.ub.edu/DER/index.php/der/article/view/183/316
Osicka, R.; Fernández, M.; Valenzuela, A.; Buchhamer, E. y Giménez, M. (2013). Química Analítica: Aprendizaje a partir de Webquest, Avances en Ciencias e Ingeniería, 4(1), 131-138.
Palacios, A. (2009). Las Webquest como estrategias metodológicas ante los retos de la convergencia europea de educación. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 34, 235-249. Recuperado de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n34/16.pdf
Pinya, C. y Rosselló, M. (2013). La WebQuest como herramienta de enseñanza-aprendizaje en Educación Superior. Edutec-e. Revista de Tecnología Educativa, 45. Disponible en http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec45/pdf/Edutec-e_n45-Pinya-Rossello.pdf
Quintana, J. e Higueras, E. (2007). Les Webquests, una metodología d'aprenentatge cooperatiu, basada en l'accés, el maneig i l'ús d'informació de la Xarxa. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona.
Roig, R., et al. (2014) La Webquest: una metodología apoyada en la red para renovar la docencia en Educación Superior, en Tortosa, Mª. T.; Álvarez, J. y Pellín, N. (coordinadores). El reconocimiento docente: innovar e investigar con criterios de calidad. Alicante: Universidad de Alicante, pp. 403-417.
Roig, R.; Fourcade,A. y Avi, M. (2013). Internet aplicado a la educación: webquest, blog y wiki, Barroso, J. y Cabero,J. (Coords.). Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y de la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular. Madrid: Ediciones Pirámide, pp. 253-275.
Zancanaro, A., Todesco, J. L., & Ramos, F. (2015). A bibliometric mapping of open educational resources. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 16(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)