USE OF EDUCATIONAL PODCAST AS AN INNOVATIVE TOOL FOR LEARNING ITALIAN AT THE ENTERPRISE LEVEL
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2016.57.680Keywords:
Distance education, educational podcast, open teaching resources, Italian, learning by yourselves.Abstract
The object of the project is to implement the educational podcast remotely as a technological tool to develop communication skills of Italian at the corporate level. The study question was how does the use of educational podcast within the Moodle platform? contribute to learning Italian in the business world? The study was based on the strategy of project-based learning, case study as a research method and qualitative approach. To evaluate the project, we use a triangulation of data analysis (triple input box) to evaluate the use and applicability of the podcast. The results showed that they had an effective educational planning, learning Italian was promoted to develop communication skills.
Downloads
References
ANGULO, P. (2005). La educación superior a distancia en el nuevo contexto tecnológico del siglo XIX. Revista de la educación superior. 43 (136), 77-99. Distrito federal, México: Asociación Nacional de Universidades e instituciones de Educación Superior. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/604/60413606.pdf
BROWN, H. D. (2007). Principles of Language Learning and Teaching (Fifth Edition). New York: Pearson.
CARDONA, D. Y SÁNCHEZ, J. (2010). La educación a distancia y el e-learning en la sociedad de la información: una revisión conceptual. Recuperado de: http://0-search.ebscohost.com.millenium.itesm.mx/login.aspx?direct=true&db=zbh&AN=78554827&site=ehost-live
CHACÓN, C. Y PÉREZ, C. (2011). El podcast como innovación en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. (39), 41-54. España: Universidad de Sevilla. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36818685005
CUBO, S. GONZÁLEZ, J. Y LUCERO M. (2003). Perspectiva pedagógica de los multimedia. Revista Española de Pedagogía, LXI (225), 309-336.Recuperado de: http://revistadepedagogia.org/20070602119/vol.-lxi-2003/n%C2%BA-225-mayo-agosto-2003/perspectiva-pedagogica-de-los-multimedia.html
DELGADO, M. Y SOLANO, A. (2009). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. Revista Electrónica publicada por el Instituto de Investigación en Educación. 9 (2), 1-21. Universidad de Costa Rica. Recuperado de: http://revista.inie.ucr.ac.crautores.
DÍAZ BARRIGA, A. Y HERNÁNDEZ, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México: Mc Grew-Hill.
FULLAN, M. (2011). El cambio educativo: Guía de planeación para maestros. México, D. F., Trillas.
GALEANA, L. (2006). Aprendizaje basado en proyectos. Investigación en Educación a Distancia, Revista Digital, 0, 17. Universidad de Colima. Recuperado de: http://ceupromed.ucol.mx/revista/PdfArt/1/27.pdf
GARCÍA A. (2006). Perspectiva histórica. La educación a distancia: De la teoría a la práctica. Barcelona, España: Ariel. Cap. 2 (pp. 43-71).
GARCÍA, A. (2002). Resistencias, cambio y buenas prácticas en la nueva educación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia. (RIED 5 (2), 9-35. Recuperado de: http://0-search.proquest.com.millenium.itesm.mx/docview/1117518448/fulltext/826BF256A9724039PQ/7?accountid=41938
GÓMEZ, M. (2000). Análisis de contenido cualitativo y cuantitativo: Definición, clasificación y metodología. Revista de Ciencias Humanas. Universidad Tecnológica de Pereira, N. 20, Colombia. Recuperado de http://www.utp.edu.co/~chumanas/revistas/revistas/rev20/gomez.htm
HERNÁNDEZ, R. FERNÁNDEZ, C. Y BAPTISTA, P. (2006). Metodología de la investigación, (4ª ed) D.F., México: McGraw-Hill.
RAMÍREZ, M. (2012). Modelos y estrategias de enseñanza para ambientes innovadores (presenciales y a distancia). (eBook). Monterrey, México: Editorial Digital Tecnológico de Monterrey
RICHARDS, J. C. Y RODGERS, T. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching (Second Edition).London. Cambridge University Press.
RODRÍGUEZ, M. Y RODRÍGUEZ, L. (2008). Metodología de la investigación. Parte 7: Análisis de los datos. Recuperado de http://www.ccee.edu.uy/ensenian/catmetinvcont/material/PPT%20Parte%207%20Analisis%20de%20los%20datos-1.pdf
SILICEO, A. (2006). Capacitación y desarrollo del personal. Cuarta edición. México: Limusa.
STAKE, R. (2007). Investigación con estudios de casos. 2 Edición. Madrid, España. Morata. Recuperado de http://investigacionsocial.sociales.uba.ar/files/2013/03/STAKE_investigacion-con-estudio-de-casos.pdf
STANLEY, G. (2007a). ICT in ELT (Information and Communications
Technology in English Language Teaching. Recuperado de: http://www.ictinelt.com/2007/05/web-20-and-language-learning-by-graham.html.
TALERO, A. Y ELIZABETH, S. (2012). El podcast en la enseñanza de la lectoescritura, Revista Virtual Universidad Católica del Norte. (37), 9-26. Medellín, Colombia: Fundación Universitaria Católica del Norte. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194224568002
TANCREDI, B. (2011). Apuntes para resignificar la educación a distancia. Venezuela: Universidad Nacional Abierta. 14 (1), 55-72. Recuperado de: http://0-search.proquest.com.millenium.itesm.mx/docview/1181264893/fulltext/E76249340D4340A9PQ/7?accountid=41938
VALENZUELA, J. Y FLORES, M. (2012). Fundamentos de investigación educativa. Monterrey, México. Editorial Digital Tecnológico de Monterrey.
WALDEGG, G. (2002). El uso de las nuevas tecnologías para la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1). Recuperado de: http://redie.uabc.mx/vol4no1/contenido-waldegg.html.
WARD, L. WATSON, L. Y DERBY, D. (2007). Perceptions of Higher education faculty member on the value of distance education. ProQuest Education Journal. The Quarterly Review of Distance Education. 8 (1), 59-70. Recuperado de: http://0-search.proquest.com.millenium.itesm.mx/docview/231183602/fulltextPDF/A75CCD10246C4496PQ/9?accountid=41938
YIN, R. (2009). Case Study Research: Design and Methods. CA: Sage Publication. (5 ed) Recuperado de https://books.google.co.cr/books?hl=es&lr=&id=AjV1AwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Case+Study+Research:+Design+and+Methods&ots=gkPctzNR8K&sig=VtHRkqPQzHxTyZeyyf9m7UZsHt8&redir_esc=y#v=snippet&q=research%20questions&f=false
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)