Mobile devices and cooperative learning: design of a procedure with mobile devices in a cooperative learning environment at primary school
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2016.58.833Keywords:
m-learning, tablet, teamwork, jigsaw, systematic reviewAbstract
This current work describes the design and development of a procedure where mobile phone technology is used within a cooperative environment for primary school, in order to improve the level of student's transversal skills. The methodology used is design-based research (DBR), which we have developed in three phases: 1) Analysis of literature; 2) Design, validation and review of the prototype, and 3) Identification of the principles of design and the development of an assessment proposal. The results indicate to us that the learning model used attracts students and this can provide big benefits. Nevertheless, to maximise its full potential, we must take some factors into consideration.Downloads
References
Aronson, E., y Patnoe, S. (1997). The Jigsaw Classroom: Building Cooperation in the Classroom. New York: Longman.
Arrigo, M., Fulantelli, G., Gentile, M., y Taibi, D. (2016). Integrating Mobile Technologies in the Italian Educational Context. En J. Traxler, y A. Kukulska-Hulme (Eds.), Mobile Learning. The Next Generation (pp. 20-42). New York: Rouledge.
Brazuelo, F., y Gallego, D. J. (2014). Estado del Mobile Learning en España. Educar em Revista, 4, 99-128. doi: 10.1590/0104-4060.38646
Coelho, E., Winer, L., y Olsen, J. W. B. (1989). All Sides of the Issue. Activities for Cooperative Jigsaw Groups. New Jersey: Alemany Press.
Departament d'Ensenyament (2009). Currículum Educació Primària. Recuperado de http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0031/034fc257-4463-41ab-b7f5-dd33c9982b4f/curriculum_ep.pdf
Departament d'Ensenyament (2013). Competències bàsiques de l'àmbit digital. Recuperado de http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/primaria/prim-ambit-digital.pdf
Departament d'Ensenyament (2015). Competències bàsiques de l'àmbit de coneixement del medi. Recuperado de http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/primaria/prim-coneixement-medi.pdf
Duran, D. (2009). Aprender a cooperar: Del grupo al equipo. En J. I. Pozo (Ed.), Psicología del aprendizaje universitario: La formación en competencias (pp. 182-196). Madrid: Morata.
Esteve, F. M., Adell, J., y Gisbert, M. (2014). Diseño de un entorno 3D para el desarrollo de la competencia digital docente en estudiantes universitarios. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 35-47. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4911640
Garrido, Mª. C. (2010). Buenas prácticas con TIC sobre el liderazgo de un equipo directivo. En M. A. Moreira, J. M. Correa, J. Pablos, y J. Valverde (Coords.), Políticas educativas y buenas prácticas con TIC (pp. 125-132). Barcelona: Graó.
Johnson, D. W., Johnson, R. T., y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Buenos Aires: Paidós.
Jones, A., y Issroff, K. (2007). Motivation and mobile devices: Exploring the role of appropriation and coping strategies. Research in Learning Technology, 15(3), 247–258. doi: 10.1080/09687760701673675
Koole, M. L. (2009). A Model for Framing Mobile Learning. En M. Ally (Ed.), Mobile Learning. Transforming the Delivery of Education and Training (pp. 25-50). Canada: AU Press.
Kukulska-Hulme, A. (2005). Mobile usability and user experience. En A. Kukulska-Hulme, y J. Traxler (Eds.), Mobile Learning. A handbook for educators and trainers (pp. 45-56). New York: Routledge.
Lacruz, M. (2002). Nuevas tecnologías para futuros docentes. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
Moreira, M. A. (2010). Políticas educativas y buenas prácticas con TIC. Barcelona: Graó.
Pachler, N. (2009). Research Methods in Mobile and Informal Learning: Some issues. En G. Vavoula, N. Pachler, y A. Kukulska-Hulme (Eds.), Researching Mobile Learning: Frameworks, Tools, and Research Designs (pp. 1-16). Bern: Peter Lang.
Plomp, T. (2007). Educational Design Research: an Introduction. En T. Plomp, y N. Nieveen (Eds.), An introduction to educational design research (pp. 9-36). Enschede: Netherlands Institute for curriculum development (SLO).
Pujolàs, P. (2007). Aprendre junts alumnes diferents. Els equips d'aprenentatge cooperatiu a l'aula. Vic: Eumo.
Pujolàs, P. (2008). 9 ideas clave. El aprendizaje cooperativo. Barcelona: Graó.
Rikala, J. (2015). Designing a Mobile Learning Framework for a Formal Educational Context. (Tesis doctoral). University of Jyväskylä, Findland. Recuperado de https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/47324/978-951-39-6311-8_vaitos06112015.pdf;sequence=1
Romero-Ariza, M. (2014). Uniendo investigación, política y práctica educativas: DBR, desafíos y oportunidades. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 159-176. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4934661
Saccol, A., Barbosa, J. I. V., Schlemmer, E., y Reinbard, N. (2010). Corporate m-Learning: Applications and Challenges. En Guy, R. (2010). Mobile Learning: Pilot Projects and Initiatives (pp. 215-242). California: Informing Science.
Santiago, R., Trabaldo, S., Kamijo, M., y Fernández, A. (2015). Mobile learning: nuevas realidades en el aula. Digital Text.
Slavin, R. E. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Buenos Aires: Aique.
Traver, J. A. (2000). Trabajo cooperativo y aprendizaje solidario. Aplicación de la técnica puzzle de Aronson para la enseñanza y el aprendizaje de la actitud de solidaridad. (Tesis doctoral). Universitat Jaume I, disponible en la base de datos Tesis Doctorales en Red. (8468935905)
Traxler, J. (2009). Current State of Mobile Learning. En M. Ally (Ed.), Mobile Learning. Transforming the Delivery of Education and Training (pp. 9-24). Canada: AU Press.
Unión Internacional de Telecomunicaciones (2015). Informe sobre Medición de la Sociedad de la Información. Recuperado de https://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/misr2015/MISR2015-ES-S.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)