Characterization of the profile of high school students in internet access and use from the ICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2017.61.941

Keywords:

Online socialization, ICT, communication, high school students, digital skills

Abstract

In the last decade, Internet studies of access and use in adolescents have proliferated. Most of these investigations describe and analyze in a useful way the habits of consumption and preferences of use. The purpose of this article is to analyze and evaluate the validity and reliability of a hypothetical theoretical model proposed for the Internet study of access and use in high school students. The study is derived from a larger research project conducted in Hermosillo, Sonora, Mexico at Public High School. The sample is made up of 225 at publics schools students. The exploratory factor analysis suggested the existence of two or more factors that influence the access and use of the Internet for the characterization of the profile of the students. The results were consistent with the theory by stating that young people mostly prefer online socialization processes as part of Internet access and use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos René Contreras Cázarez, Universidad de Sonora

Dr. Carlos René Contreras Cázarez

Universidad de Sonora.

Profesor Asociado del Departamento de Psicología 
y Ciencias de la Comunicación
Blvd. Luis Encinas y Rosales S/N,
Col. Centro, Hermosillo, Sonora, México
(662) 259-21-00 y 259-22-00 
renecazarez@gmail.com
Orcid.org/0000-0001-8538-6544

Es miembro del Grupo de Enseñanza e Investigación de la Comunicación en América Latina (GEIC-AL). Es Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad de Sonora. Es Máster en Periodismo Avanzado en Investigación por la Universidad Ramón Llull. Maestro y Doctor en Ciencias Sociales por el Posgrado Integral en Ciencias Sociales (PICS) de la Universidad de Sonora, México. Ha publicado varios artículos y capítulos de libro. Su libro más reciente es Jóvenes y Medios Digitales Móviles en México. (PEARSON-EDUACIÓN, 2015).

Reyna Campa Álvarez, Instituto Tecnológico de Sonora

Dra. Reyna Campa Álvarez

Instituto Tecnológico de Sonora.

Maestra en la licenciatura en Psicología, Instituto Tecnológico de Sonora, campus Guaymas. Licenciada en Psicología, Maestra y Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Sonora, México. Líneas de Investigación: Desarrollo infantil, Inclusión educativa y Competencias Docentes. Publicaciones recientes: (2014, en coautoría con Valenzuela, B. A.; Guillén, M.; Campa, R.) "Recursos para la inclusión educativa en el contexto de educación primaria". Revista Infancias Imágenes, 13(2), 64-7. reyna.campaal@gmail.com

 

Published

30-11-2017

How to Cite

Contreras Cázarez, C. R., & Campa Álvarez, R. (2017). Characterization of the profile of high school students in internet access and use from the ICT. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (61), a367. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.61.941

Issue

Section

Journal articles