Development of accessible virtual learning experiences. Attention to the needs of people with visual disabilities

Authors

  • Ivory Mogollón de Lugo Universidad Central de Venezuela
  • Claudia Medina Narvaez Universidad Central de Venezuela
  • Karl Correa Rivero Universidad Central de Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2017.62.1023

Keywords:

Distance Education, Accessibility, Assisted Education, Visual Impairment

Abstract

The Virtual Campus platform of the Central University of Venezuela, CV-UCV, allows teachers to customize the virtual learning environment according to the needs of students. In this sense, an experience on the design and implementation of an accessible virtual course is shown. This teaching practice favored the achievement of an accessible virtual learning aimed at people with disabilities of total or partial limitation of the vision by offering didactic means and accessibility guides with the purpose of distributing the content and information. The experience was valued from the perspective of the students. It is concluded that didactic planning in virtual learning environments should incorporate elements that facilitate accessibility to all students, regardless of their ability.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivory Mogollón de Lugo, Universidad Central de Venezuela

Doctora en Tecnología Instruccional y Educación a Distancia Nova Southeastern University, USA. Magister en Psicología, Universidad Simón Bolívar. Especialista en Dinámica de Grupos, Universidad Central de Venezuela, Diplomado en Evaluación de la Calidad Educativa, CREFAL, México. Educadora y Orientadora, Universidad Central de Venezuela, Psicopedagoga, Escuela Superior de Psicopedagogía. Certificado en Liderazgo en Educación a Distancia de la NOVA Southearstern University, NSU/CREAD, Florida, USA. También ha obtenido premios, distinciones y reconocimientos en la Universidad de Puerto Rico, Unión de Universidades de América Latina y del Caribe UDUAL, Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe CREFAL, México. Ministerio de Educación y Alcaldía Municipal de Quito, Universidad Técnica Particular de Loja y de la Universidad Central de Venezuela por su labor en el ámbito educativo. Le fue otorgado el Premio Andrés Bello 2005 por la Mejor Investigación en Educación Superior de América Latina y del Caribe. Jurado de Premios Internacionales. Es Miembro de: Asociación Venezolana de Educación a Distancia AVED. Consorcio de Red de Educación a Distancia, CREAD. Asociación para el Desarrollo de la Tecnología Educativa y TIC aplicada a la Educación EDUTEC. Panel Internacional de Investigación en Tecnología Educativa y de diversas Redes de Docencia e Investigación. Consorcio d-PoLiTaTe, Instituto de Calidad en Educación Superior a Distancia de América Latina y el Caribe CALED, entre otros. Investigadora y Evaluadora activa acreditada en el Programa de Estímulo a la Investigación, PPI del ONCTI. Autora de ponencias y conferencias nacionales e internacionales; así como de artículos publicados en revistas indexadas, de libros individuales y colaborativos, sobre Educación Superior a Distancia, Psicología Organizacional a nivel nacional e internacional Asesora y consultora en materia de Educación a Distancia y Tecnología a nivel nacional e internacional.

Published

26-01-2018

How to Cite

Mogollón de Lugo, I., Medina Narvaez, C., & Correa Rivero, K. (2018). Development of accessible virtual learning experiences. Attention to the needs of people with visual disabilities. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (62), 34–47 (a371). https://doi.org/10.21556/edutec.2017.62.1023

Issue

Section

Journal articles