Objetos de Aprendizaje y Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior

Authors

  • Dunia Colomé Universidad de las Ciencias Informáticas (Cuba)

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1221

Keywords:

open educational resources, higher education, education technology, learning object

Abstract

The technology Object of Learning was a solution provided to the need to have reusable educational resources that contribute to greater access to knowledge. The learning objects, from their conception, provide numerous advantages to the reuse and accessibility of the contents, however, it has not been generalized. The evolution of the definition of learning objects together with the need to produce educational resources in a socially responsible perspective gave rise to open educational resources. These resources are important materials, characterized by their potential to facilitate the expansion of learning; sometimes they are confused with learning objects, using both terms indistinctly. This paper presents a comparison between learning objects and open educational resources, highlighting points of contact and differences, as well as their use in higher education.

Funding

Universidad de las Ciencias Informáticas

Ministerio de Educación Superior

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dunia Colomé, Universidad de las Ciencias Informáticas (Cuba)

Profesora de la Universidad de las CIencias Informáticas. Doctora en Ciencias Técnicas. Máster en Tecnología Educativa en la Universidad de las Islas Baleares.

References

ADL. (2008). ADL Guidelines for creating reusable content with SCORM 2004. Retrieved from http://www.adlnet.gov/Technologies/scorm/SCORMSDocuments/SCORM Resources/Resources.asp.

Allen, C. A. (2016). Improving Learning Object Reuse Through OOD : A Theory of Learning Objects. Journal of Object Technology 9(6): 51–75, (July). https://doi.org/10.5381/jot.2010.9.6.a3

Astudillo, G. J., & Sanz, D. C. (2011). Revisión de su definición y sus posibilidades Facultad de Informática - Universidad Nacional de La Plata.

Atkins, D. E. (2007). A Review of the Open Educational Resources ( OER ) Movement : Achievements , Challenges , and.

Callejas, M., Hernandez, E., & Josué, P. (2011). Objetos de aprendizaje , un estado del arte. Entramado, 7(1), 176–189. Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwi066zO8rzhAhVjuVkKHVfyAMcQFjAAegQIAxAC&url=http%3A%2F%2Fwww.scielo.org.co%2Fpdf%2Fentra%2Fv7n1%2Fv7n1a12.pdf&usg=AOvVaw3D0YocNqkEn7R0iaSc802l

Calzada, F. (2010). Repositorios, bibliotecas digitales y CRAI. Buenos Aires.

Cañizarez, R. (2012). Repositorio de recursos educativos para las instituciones de educación superior. Universidad de las Ciencias Informáticas.

Chiappe, A. (2009). Objetos de aprendizaje 2.0: una vía alternativa para la re-producción colaborativa de contenido educativo abierto. In Colección: Univirtual. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/209388383%0Ahttp://www.researchgate.net/profile/Andres_Chiappe/publication/209388383_Objetos_de_Aprendizaje_2.0_una_va_alternativa_para_la_re-produccin_colaborativa_de_contenido_educativo_abierto/links/08726d3ac8ffb9

Chiappe, A., Segovia, Y., & Rincón, H. (2007). Toward an instructional design model based on learning objects. Educational Technology, Research and Development, 55(6), 671–681.

Collazos, C., Pantoja, L., Solarte, M., Vazquez, G., & Moreno, C. (2003). ( ECOA ): Elaboración Colaborativa de Objetos de Aprendizaje. Retrieved from http://www.e-spacio.uned.es/fez/eserv/taee:congreso-2006-1115/S3F03.pdf

Colomé, D. (2013). Ambiente de trabajo para la producción de objetos de aprendizaje en la Educación Superior. Universidad de las Ciencias Informáticas.

Colomé, D., Avila, M., & Estrada, V. (2012). Gestión de metadatos en CRODA para facilitar la recuperación de Objetos de Aprendizaje. Ciencias de La Información, 43(1). Retrieved from http://cinfo.idict.cu/index.php/cinfo/article/view/378/pdf

Cuadrillero, J., & Serna, A. (2008). Estudio sobre la granularidad de objetos de aprendizaje almacenados en repositorios de libre acceso. Retrieved from http://ceur-ws.org/Vol-318/Cuadrillero.pdf

Cueva, S., & Rodríguez, G. (2010). OER, estándares y tendencias. Revista de Universidad y Sociedad Del Conocimiento. Retrieved from http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n1_cueva_rodriguez/v7n1_cueva_rodriguez

Downes, S. (2001). Learning objects: Resources for distance education worldwide. International Review of Research in Open and Distance Learning, 2(1).

Downes, S. (2007). Models for sustainable open educational resources. Interdisciplinary Journal of Knowledge and Learning Objects, 3, 29–44.

Friesen, N. (2009). Open educational resources: new possibilities for change and sustainability. International Review of Research in Open and Distance Learning.

Fulantelli, G. (2008). The Open Learning Object model to promote Open Educational Resources. JIME.

Gil, J. (2010). Estrategia de gestión de recursos educativos abiertos en forma de objetos de aprendizaje en la Universidad de La Habana. Universidad de La Habana.

Güler, Ç., & Altun, A. (2010). Teacher trainees as learning object designers: problems and issues in learning object development process. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 9(4), 118–127.

Hodgins, W. (2000). Into the future. A vision paper.

Hodgins, W. (2006). The Future of Metadata & Learning Objects. Retrieved from http://www.slideshare.net/WayneH/

IEEE. (2002). Draft Standard for Learning Technology: Learning Technology Systems Architecture (LTSA).

López, C. (2005). Los Repositorios de Objetos de Aprendizaje como soporte a un entorno e-learning. Universidad de Salamanca.

Petrides, L., Nguyen, L., Jimes, C., & Karaglani, A. (2008). Open educational resources: inquiring into author use and reuse. International Journal of Technology Enhanced Learning, 1(1/2), 98. https://doi.org/10.1504/ijtel.2008.020233

Polsani, P. (2003). Use and abuse of Reusable Learning Objects. Journal of Digital Information, 3(4), 50–62. Retrieved from http://jodi.ecs.soton.ac.uk/Articles/v03/i04/Polsani/

Pons, D., & Hilera, J. (2011). ISO/IEC 19788 MLR: Un Nuevo Estándar de Metadatos para Recursos Educativos. IEEE-RITA, 6(3), 140–145.

Sanz, J. (2010). Evaluación apriorística de la reusabilidad de los objetos de aprendizaje.

UNESCO. (2002). UNESCO promotes new initiative for free educational resources on the Internet. Retrieved from http://www.unesco.org/education/news_en/080702_free_edu_ress.shtml

Wiley, D. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy.

Wiley, D. (2010). Openness and Analytics: The Future of Learning Objects. Retrieved from http://slideshare.net/opencontent/

Zapata, M. (2009). Secuenciación de contenidos. Especificaciones para la secuenciación instruccional de objetos de aprendizaje.

Published

30-09-2019

How to Cite

Colomé, D. (2019). Objetos de Aprendizaje y Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (69), 89–101. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1221