Primary education students' perception about their digital competence in the University of Salamanca

Authors

  • Marcos Cabezas González Universidad de Salamanca
  • Sonia Casillas Martín Universidad de Salamanca
  • Ana María Pinto Llorente Universidad Pontificia de Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.156

Keywords:

formación inicial, competencia digital docente, TIC, Web 2.0

Abstract

We present a research which objective is to know the perception that the Primary Education students of the University of Salamanca have about their digital competence. We have followed a quantitative methodology, a non-experimental method and descriptive one and the questionnaire has been used in order to get data. There have been a total of 52 out of 57 students. The results obtained show that the majority feels ready to use ICT´s in their teaching-learning process, against other investigations that show that teachers self-evaluate themselves as not ready to use the ICT´s that they have in their teaching institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcos Cabezas González, Universidad de Salamanca

Profesor en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Educación

Sonia Casillas Martín, Universidad de Salamanca

Profesora en el Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación

Ana María Pinto Llorente, Universidad Pontificia de Salamanca

Profesora en la Facultad de Educación

References

Adell, J. (2011). La competencia digital. Consultado el 25 de febrero de 2011, de http://www.youtube.com/watch?v=tjC1LOC0r1g.

Cabero, J. (dir) (2003). Las nuevas tecnologías en la actividad universitaria. Pixel-Bit. Revista de medios y Educación, 20, 81-100.

Cabero, J. (2004). Formación del profesorado en TIC. El gran caballo de batalla. Comunicación y Pedagogía: Revista de Nuevas Tecnologías y Recursos Didácticos, 195, 27-37.

Comisión Europea (2011). Cifras clave sobre el uso de las TIC para el aprendizaje y la innovación en los centros escolares de Europa 2011. Consultado el 20 de junio de 2012, de http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/129ES.pdf.

Fernández, M.C. y Cebreiro, B. (2002). La preparación de los profesores para el dominio técnico, el uso didáctico y el diseño/producción de medios y nuevas tecnologías. Innovación Educativa, 12, 109-122.

Fernández Martín, F.D.; Hinojo Lucena, F.J.; Aznar Díaz, I. (2002). Las actitudes de los docentes hacia la formación en Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) aplicadas a la educación. Contextos Educativos, 5, 253-270.

Gisbert Cervera, M.; Espuny Vidal, C.; González Martínez, J. (s/a). Cómo trabajar la competencia digital con estudiantes universitarios. Consultado el 13 de enero de 2014, de http://www.edutic.ua.es/wp-content/uploads/2012/06/La-practica-educativa_157_174-CAP14.pdf.

Krumsvik, R. J. (2007). Skulen og den digitale læringsrevolusjonen. Oslo: Universi-tetsforlaget.

Medina Rivilla, A. (1989). La formación del profesorado en una sociedad tecnológica. Madrid: Cincel.

Prendes, M.P., Castañeda, L., Gutiérrez, I., (2010). Competencias para el uso de TIC de los futuros maestros. Comunicar, XVIII (35), 175-182.

Quintana, J. (2000). Competencias en tecnologías de la información del profesorado de Educación Infantil y Primaria. Revista Interuniversitaria de Tecnología Educati-va, 0, 166‐174.

Raposo, M.; Fuentes, E. y González, M. (2006). Desarrollo de competencias tecno-lógicas en la formación inicial de maestros. Revista Latinoamericana de Tecnolo-gía Educativa, 5 (2), 525-537.

Published

29-06-2014

How to Cite

Cabezas González, M., Casillas Martín, S., & Pinto Llorente, A. M. (2014). Primary education students’ perception about their digital competence in the University of Salamanca. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (48), a275. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.156

Issue

Section

Journal articles