Robotics learning in early childhood (3 years): AB pattern

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2020.72.1579

Keywords:

Robotics, computational thinking, childhood, patterns, mathematical thinking.

Abstract

Robotics is a technology that is being introduced at all educational levels. Therefore, childhood teachers cannot remain on the sidelines. Robotics becomes an ally for learning abstract concepts difficult to internalize. In addition, one of its potentialities is its integration into didactic proposals to develop thinking to think and STEAM areas. This paper aims to show that the use of a robot in Childhood Education (3 years) for learning AB pattern favors and consolidates the learning of it more than other resources. To do this, a didactic sequence is designed and implemented in two children's classrooms. In one of them the robot is introduced. It is concluded that the use of the robot contributes to the students who use it get better results not only cognitively but also emotionally and motivationally. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aho, A.V (2012). Computation and computational Thinking. The Computer Journal, 55 (7), 832-835. https://doi.org/10.1093/comjnl/bxs074

Alsina, A. y Acosta Inchaustegui, Y. (2018). Iniciación al álgebra en Educación infantil a través del pensamiento computacional: una experiencia sobre patrones con robots educativos programables. UNIÓN, Revista iberoamericana de educación matemática, 52, 218-235. Recuperado de http://www.fisem.org/www/union/revistas/2018/52/10.pdf

Alsina, A. y Giralt, I. (2017). Introducción al álgebra en Educación Infantil: un itinerario didáctico para la enseñanza de los patrones. Revista de Didácticas Específicas, 16, 113-129. Recuperado de https://revistas.uam.es/didacticasespecificas/article/view/6528/8365

Bers, M. U. (2008). Blocks, robots and computers: Learning about technology in early childhood. New York: Teacher's College Press.

Bers, M. U., Ponte, I., Juelich, K., Viera, A., y Schenker, J. (2002). Teachers as designers: Integrating robotics into early childhood education. Information Technology in Childhood Education. IGI Global. NY

Bers, M., Flannery, L., Kazakoff, E y Sullivan, A. (2014). Computational thinking and tinkering: Exploration of an early childhood robotics curriculum. Computers & Education. 72, 145–157. https:/doi.org/10.1016 / j.compedu.2013.10.020

Castro, E., Cañadas, M.C. y Molina, M. (2017). Pensamiento funcional mostrado por estudiantes de Educación Infantil. Edam 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 6(2), 1- 13. Recuperado de http://www.edma0-6.es/index.php/edma0-6

Cejka, E., Rogers, C., y Portsmore, M. (2006). Kindergarten robotics: using robotics to motivate math, science, and engineering literacy in elementary school. International Journal of Engineering Education, 22(4), 711–722. Recuperado de https://ceeo.tufts.edu/documents/journal/2006eccrmp.pdf

Consejería de Educación y Ciencia (2008). ORDEN de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía. BOJA nº 169, de 26 de agosto de 2008. España.

Denning, P. J. (2017). Viewpoint Remaining Trouble Spots with Computational Thinking. Communications of the ACM, 60(6). https:/doi.org/10.1145/2998438

Dorr, A., Gorosteguia, M. y Bascuñan, M. (2008). Psicología general y evolutiva. Santiago: Editorial Mediterráneo.

Fuertes, A., y Pacheco, J. (2017). El BEE-BOT como elemento de pensamiento matemático para, laberintos y recorridos. Recuperado de http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/175859/TFG_2018_FuertesRomero_Alicia.pdf?sequence=1&yisAllowed=y

García-Valcárcel, A.M. y Caballero-González, Y.A. (2019). Robótica para desarrollar el pensamiento computacional en Educación Infantil. Comunicar, 27(59), 63-72. https:/doi.org/10.3916/C59-2019-06

Kazakoff, E., Sullivan, A., y Bers, M. (2012). The effect of a classroom-based intensive robotics and programming workshop on sequencing ability in early childhood. Early Childhood Education Journal,41(4),245–255. https:/doi.org/10.1007/s10643-012-0554-5

Ocaña-Rebollo, G. (2015). Aula de robótica. Madrid: Dextra editorial.

Piaget, J. (1988). Psicología evolutiva de Jean Piaget. Cuarta edición. México: Editorial Paidós Mexicana, S. A.

Romero-Tena, R. (2001). El ordenador en Infantil. Edutec.

Romero-Tena, R. (2006). Nuevas Tecnologías en Educación Infantil. El Rincón del Ordenador. Madrid:AD. Eduforma.

Romero-Tena, R., Román-Graván, P. y Llorente-Cejudo, M.C. (2009). Tecnologías en los entornos de Infantil y Primaria. Madrid.Síntesis.

Romero-Tena, R., Puig-Gutiérrez, M., and Llorente-Cejudo, M.C. (2019). Technology use habits of children under six years of age at home. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27(103),340-362. https:/doi.org/10.1590/s0104-40362019002701752

Romero-Tena, R. y Romero-González, A. (2019). La robótica, una alidada para enseñar el patrón AB a niños de 3 años. Actas del XXII Congreso Internacional EDUTEC 2019. Pontificia Universidad Católica del Perú, 398-405. Recuperado de http://edutec.es/sites/all/files/ACTAS/Edutec2019-Libro-Resumenes-Comunicaciones.pdf

Sandín, M. (2004). Investigación cualitativa en educación, fundamentos y tradiciones. Madrid: Mc Graw-Hill.

Silva-Filgueira, M. y González-González, C. (2017). PequeBot: Propuesta de un Sistema Ludificado de Robótica Educativa para la Educación Infantil. Actas del V Congreso Internacional de Videojuegos y Educación (CIVE'17). Universidad de la Laguna. Recuperado de https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/6677/CIVE17_paper_14.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Siraj-Blatchford, J. y Romero-Tena, R (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Pixel-Bit: Revista de medios y educación,15, 165-181. https:/doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.11

Vergara, C. (2019). ¿Qué es la etapa sensoriomotora del desarrollo de Piaget? Recuperado de https://www.actualidadenpsicologia.com/que-es/etapa-sensoriomotora

Wing, J. M. (2010). Computational thinking: What and why? Recuperado de http://www.cs.cmu.edu/∼CompThink/resources/TheLinkWing.pdf

Yadav, A., Gretter, S, Good, J. y McLean, T. (2017) Computational Thinking in Teacher Education. In P.J. Rich, C.B. Hodges (eds.), Emerging Research, Practice, and Policy on Computational Thinking, Educational Communications and Technology: Issues and Innovations. https:/doi.org/10.1007/978-3-319-52691-1_13

Zapata-Ros, M. (2015) Pensamiento computacional: Una nueva alfabetización digital. RED. Revista de Educación a Distancia, 46(4),1-47. https:/doi.org/10.6018/red/46/4

Zapata-Ros, M. (2018). Pensamiento computacional. Una tercera competencia clave (IV): Un dominio teórico específico en las teorías del aprendizaje y un currículum. Recuperado de https://red.hypotheses.org/1079

Published

17-06-2020

How to Cite

Romero-Tena, R., & Romero-González, A. (2020). Robotics learning in early childhood (3 years): AB pattern. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (72), 54–67. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.72.1579

Issue

Section

Journal articles