Desing of a Learning Object based of a WebQuest for the areas programming that define the architectonic space

Authors

  • Mayre Molina Zambrano Universidad Nacional Experimental del Táchira (Venezuela)
  • Yovanni Alexander Ruiz Morales Universidad Nacional Experimental del Táchira (Venezuela) https://orcid.org/0000-0003-3818-5314

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1623

Keywords:

learning object, areas programming, WebQuest, eXeLearning

Abstract

The article presents the Learning Object development to support a virtual environment for architectonic design process teaching. The Learning Object (LO) design attended the student's characteristics: learning styles, projectual competencies and digital skills, in addition, evaluated the quality it. The study of nature quantitative, descriptive scope and non-experimental design, employed a sample of ten students and four experts: instructional design, architectonics projects, educative technology and assessment. The development of the LO was based in the PRADDIE (2003) model, Dorrego (1994) and the WebQuest. In conclusion, the student's characteristics was: 1) learning styles active (80%) sensing (30%), visual (100%) y sequential (80%); 2) The (86%) don't have practical knowledge of methods for formulation, research, processing and synthesis of the design process; 3) The 97,37% can on line information research management and the 96,67% can communication whit electronics media. The LO designed satisfactorily met the didactic methodology quality and the general and technical quality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño, W. y Parada, A. (2012). El mapa cognitivo en los procesos de evaluación del aprendizaje. Investigación y Desarrollo, 20(2), 334-365. Obtenido de http://www.redalyc.

org/articulo.oa?id=26824854005

Cantú, I. (1998). Una aportación metodológica para desarrollar la creatividad en el diseño. Modelo para la conceptualización del diseño arquitectónico. (Tesis de Maestría). Universidad Autónoma de Nuevo León, México. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?

script=sci_nlinks&ref=4450329&pid=S2007-705201000010000900004&lng=es

Coll, C., Mauri, T. y Onrubia, J. (2006). Análisis y resolución de casos-problema mediante el aprendizaje colaborativo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(2), 29-41. Obtenido de www.uoc.edu/rusc/3/2/dt/esp/coll_mauri_onrubia.pdf

Cookson, P. (2003). Elementos del diseño instruccional para el aprendizaje significativo a distancia. San José, Costa Rica: Centro de Tecnología para la Educación e Información Universidad para la Paz. Obtenido de https://issuu.com/universidaddavinci/docs/elementos_de_

diseno_instruccional_p_e999d7a8f16c0a

Cope, B. y Kalantzis, M. (2009). Ubiquitous learning. Chicago: University of Illinois Press.

Dick, W. y Carey, L. (1996). The sistematic design of instruction (4º ed.). New York: Harper Colling College Publishers.

Dorrego, E. (1994). Modelo para la producción y evaluación formativa de medios instruccionales, aplicado al video y al software. Obtenido de http://cursoampliacion.una.edu.ve/disenho/

paginas/dorregomodelo.pdf

Felder, R. y Soloman, B. (2008). Index of Learning Styles Questionnaire. Obtenido de Nc State University: https://www.webtools.ncsu.edu/learningstyles/

Fernández, E. y Anguita, R. (2015). Aprendizajes invisibles en contextos de educación expandida. Retos y oportunidades en la sociedad hiperconectada. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 1-16. Obtenido de https://recyt.fecyt.es/index.php

/profesorado/article/view/40904

García, M. (2012). Tecnologías de la información y la comunicación para la mediación pedagógica. Ventana Informática, (27). 129-141. Obtenido de revistasum.umanizales.edu.co › ventanainformatica › article › download

García-Ros, R. (2011). Análisis y validación de una rúbrica para evaluar habilidades de presentación oral en contextos universitarios. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, (9). Obtenido de www.redalyc.org/articulo.oa?id=293122852004

Guzmán, Y., Flores, R. y Tirado, F. (2012). La evaluación de la competencia argumentativa en foros de discusión en línea a través de rúbricas. Innovación Educativa, 12(60). Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732012000300003

Hernández, R. (2002). Contribuciones al análisis estadístico. Merida, Venezuela: Universidad de los Andes/IESINFO.

Herrera, M. (2006). Consideraciones para el diseño didáctico de ambientes virtuales de aprendizaje: una propuesta basada en las funciones cognitivas del aprendizaje. Revista iberoamericana de Educación, 38(5). Doi: https://doi.org/10.35362/rie3852623

Organista, J., Lavigne, G., Serrano, A. y Sandoval, M. (2017). Desarrollo de un cuestionario para estimar las habilidades digitales de estudiantes universitarios. Revista complutense de Educación, 28(1), 325-343. doi:http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.49802.

Ortiz, E. y Aguilera, E. (2005). Los estilos de aprendizaje de los estudiantes universitarios y sus implicaciones didácticas en la educación superior. Revista pedagogía universitaria, 10(5).

Otamendi, A., Belfer, K., Nesfit, J. y Leacock, T. (2003). Learning Object Review Instrument (LORI), User Manual. Obtenido de http://www.transplantedgoose.net/gradstudies/educ892/

LORI1.5.pdf

Ramírez, M. y Valenzuela, J. (2010). Objetos de aprendizaje abiertos orientados a desarrollar competencias docentes para la Sociedad del Conocimiento. EDUTEC, Ponencia: E-learning 2.0: Enseñar y aprender en la Sociedad del Conocimiento. Obtenido de http://www.edutec.

es/sites/default/files/congresos/edutec10.zip

Román, M. (2009). Métodos didácticos en el marco de la sociedad del conocimiento. Actividades como estrategias de aprendizaje en el aula. Aprendizaje mediado. Madrid: Instituto de Orientación Psicológica Asociados.

Ruiz Morales, Y. (2008). La evaluación educativa y su impacto en el rendimiento cacadémico de los estudiantes universitario (ensayo). Encuentro Educacional, 15(2), 230-239. Obtenido de http://produccioncientificaluz.org/index.php/encuentro/article/view/1133

Ruiz Morales, Y. (2013, 24 de marzo). Aspectos básicos relacionados con el diseño de contenidos para e-learning. Obtenido de Aula Magna 2.0: https://cuedespyd.hypotheses.org/381

Ruiz Morales, Y., García-García, M., Biencinto-López, C. y Carpintero, E. (2017). Evaluación de competencias genéricas en el ámbito universitario a través de entornos virtuales: Una revisión narrativa. RELIEVE, 23(2). doi:http://doi.org/10.7203/relieve.23.1.7183

Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá: Ecoe ediciones.

Universidad Nacional Experimental del Táchira (UNET). (2007). Carrera de Arquitectura: Reforma Curricular 2007. San Cristóbal: Departamento de Arquitectura.

Published

21-12-2020

How to Cite

Molina Zambrano, M., & Ruiz Morales, Y. A. (2020). Desing of a Learning Object based of a WebQuest for the areas programming that define the architectonic space. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (74), 127–148. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.74.1623

Issue

Section

Special Issue: Co-Design of Technology-enhanced Learning Experiences