ICT, education and Heritage Conservation: Methodological proposal for the study and conservation of a university art collection
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.75.1825Keywords:
ICT, university teaching, digital competence, art conservationAbstract
Despite the difficulties that entails for current teachers the use of innovative methodologies within the classroom, the university is a privileged place to converge the digital competences and the skills of the disciplines of study. The present proposal, contextualized in the Faculty of Fine Arts of the University of the Basque Country, outlines a teaching methodology through the implementation of ICTs for the study and dissemination of the art collection of the University with the aim that both teachers and students improve their educational practice and professional development. In this way, the acquisition of the digital skills is possible while the students work and internalize in an active and significant way the usefulness of new technologies in the tasks of heritage conservation, applying them to cataloging, digitization and dissemination of the works preserved at the University. The implementation of the proposal shows the potential of ICTs as important resources for the study of the collection, facilitating the theoretical and practical learning during the process, while they become an invaluable and innovative tool for the conservation of these works of art
Downloads
References
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, 23(2), 1-18. https://doi.org/10.6018/reifop.413601
Cambil, M.E. y Palma, A. (2012). La utilización de las TIC en la enseñanza aprendizaje del patrimonio en educación primaria: la webquest. EDUSK. Revista monográfica de educación skepsis.org, 3, 41-76. https://bit.ly/2WT4SK7
Durán-Medina, J.F. y Vega, R. Mª. (2012). Alumnado 3.0. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 293-302. http://www.doi.org/10-4438.com/1988-592X-RE-2011-361-140
Durán-Cuartero, M., Gutiérrez, I. y Prendes, M. (2016). Certificación de la Competencia TIC del Profesorado Universitario: Diseño y validación de un instrumento. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(69), 527-556. https://bit.ly/2RRgTMh
Durán-Cuartero, M., Prendes, M. y Gutiérrez, I. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187-205. http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069
Flores-Lueg, C. (2014). Competencia digital docente: desempeños didácticos en la formación inicial del profesorado. Hachetetepe- Monográfico Aprender en la nube, 9, 55-68. http://dx.doi.org/10.13140/2.1.2896.2082
Gisbert, M. y Esteve, F. (2011). Digital learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7, 48-59. https://bit.ly/2vKXQgS
Guerra, S., González, N. y García, R. (2010). Utilización de las TIC por el profesorado universitario como recurso didáctico. Comunicar, 35, 141-148. https://doi.org/10.3916/C35-2010-03-07
INTEF (2017a). Marco Común de Competencia Digital Docente. Enero 2017. https://bit.ly/2jqkssz
INTEF (2017b). Marco Común de Competencia Digital Docente. Septiembre 2017. https://bit.ly/2QqmwAw
Merayo, P. (2018). La competencia digital del docente 3.0. E-learning actual. [Post 15 marzo, 2018]. https://bit.ly/2SmPMhh
Mirete, A.B. (2016). El profesorado universitario y las TIC. Análisis de su competencia digital. Ensayos, 31(1). https://bit.ly/2iO70jN
Morales, M., Trujillo, J.M. y Raso, F. (2016). Percepción del profesorado y alumnado universitario ante las posibilidades que ofrecen las TIC en su integración en el proceso educativo: reflexiones, experiencias e investigación en la Facultad de educación de Granada. Edmetic, 5 (1), 113-142. https://bit.ly/2SDw3cn
Pérez-Escoda, A. y Rodríguez, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de educación primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
Porcel, A.; Artetxe, E.; Maguregui, M.I.; Alberdi, K y Larrañaga, J.L. (2020). Nuevas tecnologías y apps para la conservación y difusión del arte contemporáneo: La colección de la Universidad Del País Vasco. rpeh_Revista electrónica De Patrimonio Histórico, 26. htpp://dx.doi.org/10.30827/erph.v26i4
Prendes, M. y Gutiérrez, I. (2013). Competencias tecnológicas del profesorado en las universidades españolas. Revista de Educación, 361,196-222. http://www.doi.org/10-4438.com/1988-592X-RE-2011-361-140
Prendes, M., Gutiérrez, I. y Martínez, F. (2018). Competencia digital: una necesidad del profesorado Universitario en el siglo XXI. RED. Revista de Educación a Distancia, 56 (7). http://dx.doi.org/10.6018/red/56/7
Ramírez, M. y Maldonado, G.A. (2016). El uso de TIC y la percepción del profesor universitario. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 5, 195- 208. https://bit.ly/2HXUAVs
Rodríguez, M. y Rivadulla, J.C. (2017). La formación del profesorado y alumnado universitario en el uso de TIC y Moodle. Contextos Educativos, 2, 65-81. http://doi.org/10.18172/con.2966
Roig-Vila, R. y Flores-Lueg, C. (2018). Competencia digital docente: una cuestión clave para la educación del siglo XXI. En: Gómez, J., López, E. y Molina, L. (Eds.) Instructional Strategies in Teacher Training. (pp.87-98). UMET Press. https://bit.ly/2Do82fO
Suárez-Guerrero, C., Rivera-Vargas, P., y Rebour, M. (2020). Preguntas educativas para la tecnología digital como respuesta. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (73), 7-22. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1733
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)