Challenges and possibilities of facial recognition software as authentication tool in virtual learning environments

Authors

  • Alba García-Barrera Universidad a Distancia de Madrid
  • Iván García-Magariño Universidad a Distancia de Madrid
  • Francisco David Guillén-Gámez Universidad a Distancia de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2015.53.207

Keywords:

computer application, pattern recognition, educational quality, educational evaluation, distance education, electronic learning

Abstract

This article delves into the possibilities that could offer a facial recognition program to guarantee the identity of the user in virtual learning environments, emphasizing those aspects that could improve in teaching, and the challenges presented in relation to the user experience. Also, the acceptance that students could have about the implementation of this application is discussed. To that end, a pilot experiment based on a survey study has been  performed with 67 students who used this technology within Moodle. The results show a positive perception, where responses to all the questions were within the interval from 5.54 to 6.15 in a seven‐point Likert scale.

 

Funding

Smowl. UDIMA.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alba García-Barrera, Universidad a Distancia de Madrid

Profesora Adjunta.

Departamento de Psicología y Educación.

Facultad de Ciencias de la Salud y Educación.

Iván García-Magariño, Universidad a Distancia de Madrid

Profesor adjunto.

Francisco David Guillén-Gámez, Universidad a Distancia de Madrid

Estudiante de Doctorado

References

Abelló, A., Burgués, X. y Rodríguez, E. (2010). Utilización de glosarios de Moodle para incentivar la participación y dedicación de los estudiantes. Actas de las XVI Jornadas de Enseñanza Universitaria de la Informática (JENUI), 309-316.

Churchill, A. (2004). Ensuring quality in online higher education courses. Massachusetts: Center for Education Policy. Obtenido 16 Marzo 2014, desde http://www.umass.edu/senate/adhoc/online_report_full.pdf

Dorrego, E. (2006). Educación a Distancia y Evaluación del Aprendizaje. RED. Revista de Educación a Distancia, 5(6). Obtenido 22 Marzo 2014, desde http://www.um.es/ead/red/M6

Geetha, A., Ramalingam, V., Palanivel, S. y Palaniappan, B. (2009). Facial expression recognition. A real time approach. Expert Systems with Applications, 36(1), 303-308.

Hirschel, R. (2012). Moodle: Students' perspectives on forums, glossaries and quizzes. The Jaltcall Journal, 8(2), 95-112 .

Kawaguchi, Y., Shoji, T., Weijane, L. I. N., Kakusho, K. y Minoh, M. (2005). Face Recognition-based Lecture Attendance System. 3rd AEARU Workshop on Network Education, 70-75.

Lata, Y. V., Tungathurthi, C. K. B., Rao, H. R. M., Govardhan, A. y Reddy, L. P. (2009). Facial recognition using eigenfaces by PCA. International Journal of Recent Trends in Engineering, 1(1), 587-590.

Moodle Trust. (2012). Moodle. Obtenido 14 Marzo 2014, desde http://www.moodle.org

Quesada, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia "en línea". RED. Revista de Educación a Distancia, 5(6). Obtenido 12 Marzo 2014, desde http://www.um.es/ead/red/M6

Riveron, D., Vizcaino, E. y Broche, Y. (2011). Análisis de la capacidad de reconocimiento facial de emociones en jóvenes universitarios. Psicologia.com, 15.

Smowl. (2014). Smowl website. Obtenido 20 Marzo 2014, desde http://smowltech.com/es

Tedesco, J.C. (2011). Los desafíos de la educación básica en el Siglo XXI. Revista Iberoamericana de Educación, 55, 31-47. Obtenido 26 Marzo 2014, desde http://www.rieoei.org/rie55a01.pdf

UNESCO. (1993). La educación a distancia y la función tutorial. San José: UNESCO.

Published

30-09-2015

How to Cite

García-Barrera, A., García-Magariño, I., & Guillén-Gámez, F. D. (2015). Challenges and possibilities of facial recognition software as authentication tool in virtual learning environments. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (53), a310. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.53.207