Production of auditory resources in the teaching of students with visual disabilities

Authors

  • Adriana Carolina Araque Rangel Universidad de Los Andes (Venezuela)

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2109

Keywords:

visually impaired students,tiflotechnology, audio resources, teching.

Abstract

In order to support the formative potential of students with visual disabilities, guidelines are proposed aimed at the creation of auditory media by teachers, executing a documentary descriptive type of research, the laws and norms that govern inclusion processes and training for people with disabilities. visual. It was attended by six teachers and a student, who were given a structured questionnaire and an interview, finding that no teacher has use of a resource or teaching material and people with this disability, concluding that it is necessary to use the technology within the classroom making the student feel more motivated to learn, facilitating the understanding of the contents. In addition, the teacher must provide students with visual impairment with support in educational training by following up on the activities proposed, as well as identifying the problems that arise in the teaching process and knowing how to choose the appropriate resources to benefit their training process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aquino, S. García, V. y Izquierdo, J. (2012). La inclusión educativa de ciegos y baja visión en el nivel superior. Un estudio de caso. Sinéptica (39). 1665-109X. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n39/n39a7.pdf DOI: https://doi.org/10.1186/2046-4053-1-28

Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación. Introducción a la Metodología Científica. Edición (Sexta). Caracas, Venezuela: Editorial Episteme. DOI: https://doi.org/10.3390/su13063413

Burton, M. Knipe, C.Midtdal, V. Rathwell, D. y Wong, F. (2008). Estrategias de lectura para estudiantes Con impedimentos visuales: Una guía para el maestro. [Documento en Línea]. Disponible: https://bit.ly/36vjlC0

Fernández, J. Fernández, M. Geoffrey, R. Stucki, G. y Cieza, A. (2009). Funcionamiento y discapacidad: la clasificación internacional del funcionamiento (CIF). Revista española de salud pública.83(6). 1135-5727. https://doi.org/10.1590/s1135-57272009000600002 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-80504-3_12

. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.05.021

Gómez, (2011). La Transformación Universitaria Venezolana: Una Necesidad Imperativa. Revista Educere Foro Universitario.15 (50). 165-175. Recuperado de: https://bit.ly/3xPrTiU DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2020.1716202

Hurtado, J. (2008). El Proyecto de Investigación. Caracas Venezuela: Editorial Quirón.

García, F. (2019). Técnicas del guion. . [Documento en Línea]. Disponible: https://bit.ly/3wNqyb0 . [Consulta: 2019, Febrero 02]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.105906

Manzano, V. (2005). Introducción al análisis del discurso. Documento en Línea].Disponible: https://bit.ly/3eLqrH9 . [Consulta: 2016, Noviembre 14]. DOI: https://doi.org/10.4018/IJWLTT.2017100102

Mendoza, P. Solana, M. y López, T. (2010). Propuestas de acción para la integración de universitarios con discapacidad visual y auditiva ante el reto de Bolonia. Revista de docencia universitaria. 8(2). 175-196. [https://doi.org/10.4995/redu.2010.6202 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1954824

Mateo, G.. (2008). Educación Especial. Revista Intercontinental de Psicología y Educación.10(1).5-12.Recuperadode: https://www.redalyc.org/pdf/802/80210101.pdf

Eggen, P. y Kauchak, D. (2009). Estrategias Docentes. Enseñanza de Contenidos Curriculares y Desarrollo de Habilidades del Pensamiento. Edición (Tercera.) México, México: Fondo de Cultura Económica. DOI: https://doi.org/10.1007/s40692-021-00199-4

Resolución del Consejo Nacional de Universidades (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 3.745, 20 de enero de 2009. Mérida, Venezuela. DOI: https://doi.org/10.1177/0735633115603998

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). (2014). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestrías y Tesis Doctorales. 4ta edición. Caracas: Venezuela. Editorial FEDUPEL. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.021

Vargas, A. (2008). Impostación de la voz. Revista Ensayos pedagógicos. 4(1). 79-100. https://doi.org/10.15359/rep.4-1.5

Published

30-09-2021

How to Cite

Araque Rangel, A. C. (2021). Production of auditory resources in the teaching of students with visual disabilities . Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77), 70–86. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.2109