Virtual classroom for learning the architectural design process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2139

Keywords:

virtual classroom, classroom design, instructional design, architectural education, higher education

Abstract

The design of a virtual classroom was planned for architectural design process learning based on three fundamental aspects: (1) profile students' (learning styles, architectural design competencies and digital skills), (2) instructional design, y (3) assessment of instructional design once the classroom is built. The research was quantitative, descriptive in scope and non-experimental. The intentional samples corresponded to 110 architecture students' enrolled in Projects III, academic period 2019-3 and 5 experts in: instructional design, evaluation and curriculum. The results obtained were: (1) profile students', A) learning styles, Sensitive (63%) Intuitive (37%), Visual (97%) Verbal (3%), Active (71%) Reflective (29%), Sequential (66%) Global (34%); B) Digital skills and skills level, High (78.70%), Medium (18.00%) and Low (3.30%); and C) Competencies and skills in the architectural design process, conceptuals (80.2%) and procedurals (24%). (2) The Instructional design was based on Merril (2012), ADDIE, and Dick, Carey and Carey (2015). (3) The findings of the instructional design assessment indicated that the virtual classroom brings together quality in: clarity of information (93%), promotes thoughtful practice (90%), informative feedback (73%) and promotes student motivation (100%).

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Author Biographies

Mayre Molina Zambrano, Universidad Nacional Experimental del Táchira (Venezuela)

Arquitecto, Magíster en Docencia Virtual y Especialista en Estudio y Evaluación de Impacto Ambiental. Personal académico con dedicación a tiempo completo en categoría Agregado del Departamento de Arquitectura de la Universidad Nacional Experimental del Táchira, Venezuela .

Miembro del Grupo de Investigación Arquitectura y Sociedad (GIAS) de la Universidad Nacional Experimental del Táchira, y del Grupo de Investigación en Innovación y Calidad de la Educación de la Universidad Nacional Experimental del Táchira.

Principales ámbitos de investigación: enseñanza del diseño arquitectónico y urbano, formación de competencias en el proceso de diseño arquitectónico y desarrollo urbano sostenible, diseño de entornos virtuales, diseño de objetos de aprendizaje y diseño instruccional y enseñanza con medios virtuales.

Yovanni Alexander Ruiz Morales, Universidad Nacional Experimental del Táchira (Venezuela)

Doctor en Calidad, Diversidad y Evaluación, por la Universidad Complutense de Madrid. Actualmente es Docente investigador del Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional Experimental de Táchira, con dedicación a tiempo completo en categoría Titular.

Docente invitado por la Universidad de Pamplona, Colombia, Facultad de Educación. Sus principales ámbitos de investigación son enseñanza de competencias investigativas, métodos de investigación, el desarrollo de competencias con el apoyo de las tecnologías; la e-evaluación de competencias interpersonales en el contexto universitario; e-Learning y la evaluación educativa.

Miembro del programa de investigación en innovación y calidad educativa de la UNET y miembro del Grupo de Investigación Pedagógica, de la Universidad de Pamplona, Colombia.

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Published

17-12-2021

How to Cite

Molina Zambrano, M., & Ruiz Morales, Y. A. (2021). Virtual classroom for learning the architectural design process. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78), 264–283. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2139