EpAA: Environment for Learning Algorithms. A flexible educational learning experience.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2451

Keywords:

Flexible learning, Computer application, teaching aid, Teaching aid, Computer programming

Abstract

Flexible learning requires appropriate technological tools that allow students to learn when and where they want, with teaching materials according to their profile. This article deals with the use and technological assessment, motivational and academic impact of an environment for learning algorithms called EpAA, which is mainly constituted by a Web application and various didactic materials, available through a learning management system, oriented to favor a flexible learning experience. For the technological evaluation, the Technological Acceptance Model (TAM) was applied, about motivation, the reduced version of the Questionnaire of Instructional Materials for Motivation (RIMS) was used, and the academic impact of the educational experience is analyzed at through t-student tests with grades from previous school cycles. The results showed a high degree of technological acceptance and motivation in the use of teaching materials, as well as a positive academic impact in a flexible learning context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

J. Jesús Arellano Pimentel, University of the Isthmus (Mexico)

Candidato a Doctor en Educación con Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento por la Universidad Virtual del Estado de Michoacán. Profesor Investigador Titular A de Tiempo Completo en la Universidad del Istmo, campus Tehuantepec, adscrito a la carrera de Ingeniería en Computación. Miembro del Cuerpo Académico de Realidad Virtual y Aplicaciones Didácticas.

Sabrina Patricia Canedo Ibarra, Virtual University of the State of Michoacán (Mexico)

Doctora en Didáctica de las Ciencias Experimentales por la Universidad de Barcelona. Coordinadora del Doctorado en Educación con Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento, además Coordinadora de la Maestría en Enseñanza de las Ciencias, ambas en la Universidad Virtual del Estado de Michoacán. Colaboradora como Docente Investigadora en el Cinvestav de la Ciudad de Monterrey, Nuevo León, México

References

Arellano, J. J., Nieva, O. S., Solar, R., y Arista, G. (2012). Software para la enseñanza-aprendizaje de algoritmos estructurados. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, (8), 23-33. Recuperado de https://teyet-revista.info.unlp.edu.ar/TEyET/article/view/253

Arpaci, I., Durdu, P. O. & Mutlu, A. (2019). The Role of Self-Efficacy and Perceived Enjoyment in Predicting Computer Engineering Students' Continuous Use Intention of Scratch. International Journal of E-Adoption (IJEA), 11(2), 1-12. http://doi.org/10.4018/IJEA.2019070101

Bertuzzi, M. F. (2021). Centenials en la universidad: prosumidores de contenido en el aula. En Veneziani, M., de la Sotta, P. (Coord), Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación No 134 (págs. 161-173). Buenos Aires, Argentina: Universidad de Palermo. Recuperado de: https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/cdc/article/view/5020/6682

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient Alpha and the internal structure of test. Psychometrika, 16(3), 297-334.

Davis, D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(2), 319–339. https://doi.org/10.2307/249008

Díaz-Barriga, Á. (2021). Repensar la universidad: la didáctica, una opción para ir más allá de la inclusión de tecnologías digitales. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(34)

Gaviria, D., Arango, J., Valencia, A., y Bran, L. (2019). Percepción de la estrategia de aula invertida en escenarios universitarios. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(81), 593-614. Recuperado de: https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/1280

Gliem, J. A. & Gliem, R. R. (2003). Calculating, Interpreting, And Reporting Cronbach's Alpha Reliability Coefficient For Likert-Type Scales. Midwest Research-to-Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, Columbus, Ohio. Retrieved from https://hdl.handle.net/1805/344

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, L. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill Education.

Jiménez, J. A., Collazos, C. y Revelo, O. (2019). Consideraciones en los procesos de enseñanza-aprendizaje para un primer curso de programación de computadores: una revisión sistemática de la literatura. TecnoLógicas, 22, 83-117. https://doi.org/10.22430/22565337.1520

Keller, J. M. (2010). Motivational Design for Learning and Performance. The ARCS Model Approach. Springer.

Lewis, J. R. (2019). Comparison of Four TAM Item Formats: Effect of Response Option Labels and Order. Journal of Usability Studies, 14(4), 224-236. Retrieved from https://uxpajournal.org/tam-formats-effect-response-labels-order/

Loorbach, N., Peters, O., Karreman, J. & Steehouder, M. (2015). Validation of the Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) in a self-directed instructional setting aimed at working with technology. British Journal of Educational Techology (BJET), 46(1), 204-2018. https://doi.org/10.1111/bjet.12138

Morales, B., Edel, R. y Aguirre, G. (2014). Modelo ADDIE (análisis, diseño, desarrollo, implementación y evaluación): Su aplicación en ambientes educativos. Esquivel (Eds.), Los Modelos Tecno-Educativos, revolucionando el aprendizaje del siglo XIX (pp. 33-46). Universidad Veracruzana. Recuperado de https://www.uv.mx/personal/iesquivel/files/2015/03/los_modelos_tecno_educativos__revolucionando_el_aprendizaje_del_siglo_xxi-4.pdf

Morales, M., Bárzaga, J., Morales, Y., Cárdenas, M. P., y Campos, D. S. (2021). Entornos virtuales desde la ontología de los nuevos saberes de la educación superior en tiempos de pandemia Covid-19. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 301-307. Recuperado de: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2100

Nel, G. & Nel, L. (18, Jun., 2018). Motivational Value of Code.org's Code Studio Tutorials in an Undergraduate Programming Course. ICT Education. SACLA 2018. Gordon's Bay, South Africa. https://doi.org/10.1007/978-3-030-05813-5_12

Otzen, T. y Materola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población de Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227-232. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/ijmorphol/v35n1/art37.pdf

Oviedo, C. y Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80634409

Polya, G. (2005). Como plantear y resolver los problemas. Trillas.

Prieto, A., Barbarroja, J., Álvarez, S. y Corell, A. (2021). Eficacia del modelo aula invertida (flipped classroom) en la enseñanza universitaria: una síntesis de las mejores evidencias. Revista de Educación, (391), 149-177. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2021/391/391-6.html

Pressman, R. S. (2010). Ingeniería de Software. Un enfoque práctico. McGraw Hill Educación

Rahman, M. M., Sharker, M. H. & Paudel, R. (21, Oct., 2020). An Effective Approach to Teach an Introductory Computer Science Course with Computational Thinking and Flow-Chart Based Visual Programming. 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Uppsala, Sweden. doi: 10.1109/FIE44824.2020.9273930.

Rosales, M. P. y González, B. L. (2020). Midiendo la motivación de los estudiantes en un curso de estadística basado en web aplicando la encuesta reducida de materiales instruccionales para la motivación. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies (IJISEBC), 7(1), 79-89. Recuperado de http://www.uajournals.com/ijisebc/images/papers/2020/7/1/5.pdf

Salinas, J. M. (2002). Modelos flexibles como respuesta de las universidades a la sociedad de la información. Acción Pedagógica, 11(1), 4-13. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2973024

Salinas, J. M. (2004). Entornos virtuales y formación flexible. Revista Tecnología En Marcha, 17(3), pág. 69–80. Recuperado de https://revistas.tec.ac.cr/index.php/tec_marcha/article/view/1446

Salinas, J. M. (2013). Enseñanza flexible y aprendizaje abierto, fundamentos clave de los PLEs. En Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.), Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red (pp. 53-70). Alcoy: Marfil. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2973024

Sawilowsky, S. S. (2009). New effect size rules of thumb. Journal of Modern Applied Statistical Methods, 8(2), 597-599. Retrieved from https://digitalcommons.wayne.edu/coe_tbf/4/

Sánchez, M., Valderrama, E. y de Clunie, G. T. (25, Nov., 2020). Use of PSeInt in teaching programming: a case study. EATIS '20: Proceedings of the 10th Euro-American Conference on Telematics and Information Systems, Aveiro Portugal. https://doi.org/10.1145/3401895.3402083

Shivacheva, G. I. & Ruseva, N. R. (4, Nov., 2021). Training in Programming using Innovative Means. International Conference on Technics, Technologies and Education 2020. Yambol, Bulgaria. Retrieved from

https://robots.iopscience.iop.org/article/10.1088/1757-899X/1031/1/012124

Åžahin, M. & Aybek, E. (2020). Jamovi: An Easy to Use Statistical Software for the Social Scientists. International Journal of Assessment Tools in Education, 6(4), 670-692. https://doi.org/10.21449/ijate.661803

Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach's alpha. International journal of medical education, 2, 53–55. https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd

The jamovi project (2021). jamovi. (Version 1.6) [Computer Software]. Retrieved from https://www.jamovi.org.

Zaretska, I., Zholtkevych, G., Radchenko, A. & Minayev, A. (12, Jun., 2019). Algorithms Constructor. ICT in Education, Research and Industrial Applications 2019. Kherson, Ukranine. Retrieved from http://ceur-ws.org/Vol-2387/20190501.pdf

Published

29-03-2022

How to Cite

Arellano Pimentel, J. J., & Canedo Ibarra, S. P. (2022). EpAA: Environment for Learning Algorithms. A flexible educational learning experience. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (79), 63–79. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2451

Issue

Section

Special Issue: Flexible education in the age of open knowledge