University students as evaluators of educational materials in t-MOOC format for the development of Digital Teaching Competence according to DigCompEdu. Comparison with expert judgment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2503

Keywords:

digital competence; DigCompEdu; T-MOOC; media and material design; expert competence index.

Abstract

MOOCs are configured as one of the technologies that, in recent times, have been gaining ground in the educational field as new approaches in distance education, increasing their presence in educational institutions and the level of research and publications that revolve around them. these technological developments. Specifically, this research focuses on the task-based t-MOOC. The evaluation of a t-MOOC designed and produced for the development of digital skills of teachers through expert judgment according to the DigCompEdu Framework is presented. 172 experts participate in its evaluation, obtaining an index of expert competence equal to or greater than 0.9. The scores achieved allow us to point out that the experts evaluated the t-MOOC very positively, both jointly and individually. Likewise, the study highlights the significance of the Coefficient of Expert Competence (CCE) when it comes to discriminating in a more appropriate and justified way in the selection of experts. For this reason, we reflect on the educational possibilities that this type of technology adds to the new educational scenarios.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayo, R. y Bravo, J. (2017). Implantación de un SPOC en la educación a distancia Para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 6, 129–142.

Albelbisi, N., Yusop, F. y Mohd, U. (2018). Mapping the Factors Influencing Success of Massive Open Online Courses (MOOC) in Higher Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 2995-3012.

Baeza-González, A., Lázaro-Cantabrana, J.-L., y Sanromà-Giménez, M. (2022). Evaluación de la competencia digital del alumnado de ciclo superior de primaria en Cataluña: [Assessment of primary education students' digital competence in Catalonia]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 64, 265–298. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93927

Barroso, J. y Cabero, J. (2016). Evaluación de objetos de aprendizaje en Realidad Aumentada: estudio piloto en el grado de Medicina. Enseñanza & Teaching, 34(2), 149-167. https://doi.org/10.14201/et2016342149167

Benet, A., García, I., Sanahuja, A. y Nieto, R. (2018). Nuevos horizontes formativos: una experiencia del MOOC como recurso en la formación continua. Apertura, 10(1), 88-103. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1151

Burcin, N., Gemikonakli, O., Duman, I., Kirksekiz, A. y Kiyici, M. (2020). Evaluating students experiences using a virtual learning environment: satisfaction and preferences. Education Tech Research Dev., 68, 437–462, https://doi.org/10.1007/s11423-019-09705-z.

Cabero, J. e Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48.

Cabero, J. y Barroso, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el Coeficiente de competencia experta. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 25-38.

Cabero, J., y Llorente, C. (2015). Entornos Personales de Aprendizaje (PLE): valoración educativa a través de expertos. Areté: Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 1(1), 7-19.

Cabero‐Almenara, J. y Palacios‐Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Cabero-Almenara, J. y Palacios-Rodríguez, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 169-188. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994

Cabero‐Almenara, J., Guillén‐Gámez, F. D., Ruiz‐Palmero, J., y Palacios‐Rodríguez, A. (2022). Teachers' digital competence to assist students with functional diversity: Identification of factors through logistic regression methods. British Journal of Educational Technology, 53(1), 41-57. https://doi.org/10.1111/bjet.13151

Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J.J., Palacios-Rodríguez, A. y Barroso-Osuna, J. (2020). Development of the Teacher Digital Competence Validation of DigCompEdu Check-In Questionnaire in the University Context of Andalusia (Spain). Sustainability, 12(15), 6094, 6094. https://doi.org/10.3390/su12156094

Cabero-Almenara, J., Llorente-Cejudo, C., y Gutiérrez-Castillo, J. J. (2017). Evaluación por y desde los usuarios: objetos de aprendizaje con Realidad aumentada. Revista de Educación a Distancia (RED), 17(53).

Castaño-Muñoz, J., Kalz, M., Kreijns, K. y Punie, Y. (2018). Who is taking MOOCs for teachers' professional development on the use of ICT? A crosssectional study from Spain. Technology, Pedagogy and Education, 27(5), 607-624. https://doi.org/10.1080/1475939X.2018.1528997

Comisión Europea (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Joint Research Centre. http://dx.doi.org/10.2760/178382

Cruz, M. y Martínez, M. (2020). Origen y desarrollo de un índice de competencia experta: el coeficiente k". Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social – ReLMIS, 19, 40-56.

Deng, R., Benckendorff, P. y Gannaway, D. (2020). Learner engagement in MOOCs: Scale development and validation. British Journal of Educational Technology, 51(1), 245-262. https://doi.org/10.1111/bjet.12810

Escudero-Nahón, A. y Núñez-Urbina, A.A. (2020). Análisis crítico al término "masivo" en los MOOC: una Cartografía Conceptual. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 188-212. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12252

Fernández, E., Ordóñez, E., Morales, B. y López, J. (2019). La competencia digital en la docencia universitaria. Octaedro.

Fernández-Ferrer, M. (2019). Revisión crítica de los MOOC: pistas para su futuro en el marco de la educación en línea. REDU. Revista de docencia Universitaria, 17(1), 73-88, https://doi.org/10.4995/redu.2019.11275

Fernández-Prados, J. S., & Lozano-Díaz, A. (2021). El reto de la ciudadanía digital activa en la educación superior europea: análisis del ciberactivismo entre los estudiantes universitarios. EDMETIC, 10(1), 118-134. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.12799

Garay, U., Tejada, E., y Maiz, I. (2017). Valoración de objetos educativos enriquecidos con realidad aumentada: Una experiencia con alumnado de máster universitario. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (50), 19-31. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.01

García-Peñalvo, F., Fidalgo-Blanco, A., y Sein-Echaluce, M. (2018). An adaptive hybrid MOOC model: Disrupting the MOO concept in higher education. Telematics and Informatics, 35(4), 1018-1030. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.09.012

Gordillo, A., López-Pernas, S., & Barra, E. (2019). Effectiveness of MOOCs for teachers in safe ICT use training. Comunicar, 61, 103-112. https://doi.org/10.3916/C61-2019-09

Kelley, K. y Preacher, K. (2012). On Effect Size. Psychological Methods, 17(2), 137-152.

Ljbojevic, M., Vaskovic, V., Stankovic, S. y Vaskovic, J. (2015). El uso del vídeo complementario en la enseñanza multimedia como herramienta didáctica para incrementar la eficiencia del aprendizaje y la calidad de experiencia. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 13, 134-153.

Martínez, E., Nadina, C., Sagaró, N, Urbina, O. y Martínez, I. (2018). Identificación de las competencias específicas de los profesionales de enfermería en la atención al neonato en estado grave. Medisan, 22(2), 184.

Mateo, J. (2004). La investigación ex- post-facto. La Muralla.

Meet, R. y Kala, D. (2021). Trends and Future Prospects in MOOC Researches: A Systematic Literature Review 2013–2020. Contemporary Educational Technology, 13(3), ep312, https://doi.org/10.30935/cedtech/10986

Osuna-Acedo, S., Marta-Lazo, C., y Frau-Meig, D. (2018). De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO. Comunicar, 55, 105-114. https://doi.org/10.3916/C55-2018-10

Palacios, F., Huertas, C. y Gómez, M.E. (2020). MOOCs: Origins, Concept and Didactic Applications: A Systematic Review of the Literature (2012–2019). Technology, Knowledge and Learning. https://doi.org/10.1007/s10758-019-09433-6

Pilli, O., y Admiraal, W. (2016). A taxonomy of massive open online courses. Contemporary Educational Technology, 7(3), 223-240.

Prince, M., Figueroa, M., Martínez, J. y Izquierdo, J.M. (2016). Curso MOOC para fomentar el desarrollo de competencias digitales en estudiantes universitarios y autodidactas. Revista Iberoamericana de Educación en Tecnología y Tecnología en Educación, 17, 16-29.

Reyes Ruiz, G. (2022). La realidad aumentada como una tecnología innovadora y eficiente para el aprendizaje de idiomas en un modelo pedagógico Flipped Learning. Pixel-Bit. Revista De Medios Y Educación, (65), 7–38. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93478

Ríos, A. R., y Peña, A. M. P. (2020). Estadística inferencial. Elección de una prueba estadística no paramétrica en investigación científica. Horizonte de la Ciencia, 10(19), 191-208.

Ruiz-Palmero, J., López-Álvarez, D. y Sánchez-Rivas, E. (2021). Revisión de la producción científica sobre MOOC entre 2016 y 2019 a través de SCOPUS. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 60, 95-107. https://doi.org/10.12795/pixelbit.77716.

Sahasrabudhe, V. y Kanungo, S. (2014). Apropriate media choice for e-learning effectiveness: Role of learning domain and learning style. Computers & Education 76, 237–249. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2014.04.006.

Salim, P. y Luo, T. (2019). Factors contributing to student retention in online learningand recommended strategies for improvement: a systematic literature review. Journal of Information Technology Education Research, 18, 19-57. https://doi.org/10.28945/4182.

Siegel, S. (1976). Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. Trillas.

Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. Revista de Educación a Distancia, 53,10, 1-20.

Zawacki-Richer, O., Bozkurt, A., Alturki, U., y Aldraiweesh, A. (2018). What Research Says About MOOCs – An Explorative Content Analysis. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(1), 242-259.

Zhao, S. y Song, J. (2020). Students' Perceptions of a Learning Support Initiative for b- MOOCs. iJET, 15(21), 179-194.

Zhou, M. (2016). Chinese university students' acceptance of MOOCs: A self-determination perspective. Computers & Education, (92-93), 194-203. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.10.012

Published

30-09-2022

How to Cite

Cabero Almenara, J. ., Serrano Hidalgo, M., Palacios Rodríguez, A., & Llorente Cejudo, C. (2022). University students as evaluators of educational materials in t-MOOC format for the development of Digital Teaching Competence according to DigCompEdu. Comparison with expert judgment. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (81), 1–17. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2503

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>