Prototype of a framework for the creation of Learning Objects and its evaluation by expert judgment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2529

Keywords:

educational technology, learning package, methodology, educational software, questionnaire

Abstract

This paper presents the developed prototype of MarCOA, a proposed framework for the creation of Learning Objects (LOs) based on the CROA Methodology that considers pedagogical and technological design aspects. Both the prototype and the evaluation carried out by means of an expert judgment are described. Experts with different profiles (Educational Sciences and Computer Sciences), linked to the field of Educational Technology, participated. A questionnaire based on an adaptation of the Technology Acceptance Model known as TAM was used as an instrument to collect information. The participating experts found MarCOA to be a useful and easy-to-use tool, with the potential to encourage and guide the creation of OAs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Lucía Violini, National University of La Plata (Argentina)

III-LIDI (Instituto de Investigación en Informática LIDI)
Facultad de Informática de Universidad Nacional de La Plata

Cecilia Verónica Sanz, National University of La Plata (Argentina)

III-LIDI (Instituto de Investigación en Informática LIDI)
Facultad de Informática de Universidad Nacional de La Plata

Patricia Mabel Pesado, National University of La Plata (Argentina)

III-LIDI (Instituto de Investigación en Informática LIDI)
Facultad de Informática de Universidad Nacional de La Plata

References

Al Kurdi, B., Alshurideh, M. y Salloum, S. A. (2020). Investigating a theoretical framework for e-learning technology acceptance. IJECE, 10(6), 6484-6496. https://doi.org/10.11591/ijece.v10i6.pp6484-6496

Alvarez, D. S., Ortiz, D. R. y Zabala, H. F. (2010). Diseño e implementación de un sistema de gestión de objetos de aprendizaje para apoyar el trabajo independiente en estudiantes de educación superior. Revista GTI, 9(24), 25-32.

Barroso Osuna, J. M. y Cabero Almenara, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el coeficiente de competencia experta. Bordón. Revista de Pedagogía, 65 (2), 25-38. https://doi.org/10.13042/brp.2013.65202

Baruque, L. B. y Melo, R. N. (2004). Learning theory and instruction design using learning objects. JEMH, 13(4), 343-370. https://www.learntechlib.org/primary/p/7432/

Bonanno, P. y Kommers, P. A. (2008). Exploring the influence of gender and gaming competence on attitudes towards using instructional games. BJET, 39(1), 97-109. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00732.x

Cabero Almenara, J. y Llorente Cejudo, M. C. (2013) La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información y comunicación (TIC). Revista Eduweb, 7(2), 11-22. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/eduweb/v7n2/art01.pdf

Cabero Almenara, J., Romero Tena, R. y Palacios Rodríguez, A. (2020). Evaluation of Teacher Digital Competence Frameworks Through Expert Judgement: the Use of the Expert Competence Coefficient. NAER Journal, 9(2), 275-293. https://www.learntechlib.org/p/217617/

Carmona, F. B., Castro Lechtaler, A., Texier, J. D., Frati, F. E., Riba, A. E., Gagliardi, M., Peressini, E. y Grin, G. K. (2019). Objetos de aprendizaje orientados a instituciones educativas rurales. En I Simposio Argentino de Educación en Informática - JAIIO 48 (Salta) (158-170). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/88936

Carr, M. y Verner, J. (1997). Prototyping and software development approaches. Department of Information Systems, City University of Hong Kong, Hong Kong, 319-338.

Chiappe, A. (2016). Tendencias sobre contenidos educativos digitales en América Latina. Cuaderno SITEAL, UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002456/245673s.pdf

Colomé, D. (2019). Objetos de Aprendizaje y Recursos Educativos Abiertos en Educación Superior. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (69), 89-101. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1221

Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos para la recolección de datos. Revista ciencias de la educación, (33), 228-247.

El Borji, Y. y Khaldi, M. (2014). An IEEE LOM application profile to describe serious games «SG-LOM». IJCA, 86(13).

Escobar Pérez, J. y Cuervo Martínez, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en medición, 6(1), 27-36.

Garcés Suárez, E., Garcés Suárez, E. y Alcívar Fajardo, O. (2016). Las tecnologías de la información en el cambio de la educación superior en el siglo XXI: reflexiones para la práctica. Revista Universidad y Sociedad, 8(4), 171-177. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400023&lng=es&tlng=es

Huerta Guerrero, M. A., Cueto García, A., López Domínguez, E., Hernández Velázquez, Y., Medina Nieto, M. A., De la Calleja, J. y Domínguez Isidro, S. (2020). SiGOAM: Web system for developing quality mobile learning objects. Computer Applications in Engineering Education, 28(2), 384-405. https://doi.org/10.1002/cae.22201

Hodgins, H. W. (2000). The future of learning objects. In The Instructional Use of Learning Objects: Online Version, D. A. Wiley, ed. http://reusability.org/read/chapters/hodgins.doc

Kitchenham, B. (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, 33(2004), 1-26.

Kitchenham, B., Brereton, O. P., Budgen, D., Turner, M., Bailey, J. y Linkman, S. (2009). Systematic literature reviews in software engineering – A systematic literature review. Information and software technology, 51(1), 7-15. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2008.09.009

Kurilovas, E. y Dagiene, V. (2009). Learning Objects and Virtual Learning Environments Technical Evaluation Criteria. EJEL, 7(2), 127-136.

López Guzmán, C. (2005). Los Repositorios de Objetos de Aprendizaje como soporte a un entorno e-learning (Tesis Doctoral). Universidad de Salamanca. http://hdl.handle.net/10366/56649

McClelland, M. (2003). Metadata standards for educational resources. IEEE Computer, 36(11), 107-109. https://doi.org/0.1109/MC.2003.1244540

Nesbit, J. C., Belfer, K. y Leacock, T. (2003). Learning Object Review Instrument (LORI). E-learning research and assessment network, 33-68.

Parra Castrillón, E. (2011). Propuesta de metodología de desarrollo de software para objetos virtuales de aprendizaje-MESOVA. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(34), 113-137. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/332

Rising, L. y Janoff, N. S. (2000). The Scrum software development process for small teams. IEEE software, 17(4), 26-32.

Sanz, C., Barranquero, F. y Moralejo, L. (2016). CROA: a learning object design and creation methodology to bridge the gap between educators and reusable educational material creation. Edulearn16 Proceedings, 4583-4592.

Sanz, C. y Barranquero, F. (2019). Diseño y Producción de Objetos de Aprendizaje. Facultad de Informática, UNLP. Wiley, D. A. (2008). The learning objects literature. In Handbook of research for educational communications and technology: A project of the association for educational communications and technology, 345-353. Routledge.

Sosteric, M. y Hesemeier, S. (2002). When is a Learning Object not an Object: A first step towards a theory of learning objects. IRRODL, 3(2), 1-16. https://doi.org/10.19173/irrodl.v3i2.106

Sukendro, S., Habibi, A., Khaeruddin, K., Indrayana, B., Syahruddin, S., Makadada, F. A. y Hakim, H. (2020). Using an extended Technology Acceptance Model to understand students' use of e-learning during Covid-19: Indonesian sport science education context. Heliyon, 6(11), e05410. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05410

Teo, T. (2009). Modelling technology acceptance in education: A study of pre-service teachers. Computers & Education, 52(2), 302-312. doi:10.1016/j.compedu.2008.08.006

Teo, T., Sang, G., Mei, B. y Hoi, C. K. W. (2019). Investigating pre-service teachers' acceptance of Web 2.0 technologies in their future teaching: a Chinese perspective. Interactive Learning Environments, 27(4), 530-546. https://doi.org/10.1080/10494820.2018.1489290

Violini, M. L., Sanz, C. V. y Pesado, P. M. (2017). Propuesta de un Framework para la creación de Objetos de Aprendizaje. En XXIII CACIC (383-392). UNLP, Argentina. https://digital.cic.gba.gob.ar/handle/11746/8613

Violini, M. L. y Sanz, C. V. (2018). Diseño, desarrollo, publicación y evaluación de Objetos de Aprendizaje. Un estudio de casos. En XXIV CACIC (223-232). UNICEN, Argentina. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/73093

Violini, M. L. y Sanz, C. V. (2019). Learning Objects. Case Studies. In Argentine Congress of Computer Science. Revised Selected Papers (62-73). Springer, Cham. doi: 10.1007/978-3-030-20787-8_5

Violini, M. L. y Sanz, C. V. (2016). Herramientas de Autor para la creación de Objetos de Aprendizaje. ESTADO DEL ARTE. En XXII CACIC (353-362). UNSL, Argentina http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/55813

Zangara, A., Sanz, C., Moralejo, L., Barranquero, F. y Naiouf, M. (2016). Production of Learning Objects for University Teaching. Call for Educators of the School of Computer Science of the UNLP. Computer Science & Technology Series, 289.

Published

30-09-2022

How to Cite

Violini, M. L., Sanz, C. V., & Pesado, P. M. (2022). Prototype of a framework for the creation of Learning Objects and its evaluation by expert judgment. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (81), 137–154. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.81.2529