Exploring Teacher Attitudes in E-Learning: A Qualitative Approach from the Perspectives of Teachers and Students
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2625Keywords:
actitud docente, e-learning, enseñanza virtual, logro de competenciasAbstract
The teaching attitude in the e-learning model is a system of positive or negative evaluations of feelings and favorable or unfavorable action tendencies regarding teaching through digital technologies. It is built by symbolic interactionism, relationships based on freedom and creativity; the connectivist theory explains that learning and knowledge occur through networks. This research seeks to understand the teaching attitude in e-learning from their own discourse and that of the students of a private university in Lima, Peru. The approach was qualitative; the data were collected with semi-structured in-depth interviews with students of the sixth cycle of Architecture; the design was hermeneutic phenomenological; the sample consisted of four teachers and six students; the analysis was carried out with Heidegger's interpretative method with the help of qualitative software.
The results are illustrated with semantic networks; it was found, from the students' point of view, that the teaching attitude is based on their beliefs, feelings, knowledge and actions, and was positive; learning achievement was improved and the transition from face-to-face to virtual was smooth; from the teachers' perspective, their attitude was favorable with a positive and beneficial teaching.
Funding
Teacher Attitudes
e-learning
virtual teaching
competency achivement
Downloads
References
Arias Ortiz, E., Dueñas, X., Elacqua, G., Giambruno, C., Mateo Díaz, M. y Pérez Alfaro, M. (2021). Hacia una educación 4.0: 10 módulos para la implementación modelos híbridos. Banco Interamericano de Desarrollo. https://cutt.ly/mLdklAr
Baquedano, R. (2021, 27 de enero). Entrevista en profundidad: del diseño al análisis (con ejemplos). Freeed. https://freed.tools/blogs/ux-cx/entrevistas-profundidad
Behzad, N., Razak Bin, C. H. y Naghmeh, N. (2021). Connectivism: Promising Constructs to the E-Learning Systems Success Icoten, 1-7 https://ieeexplore.ieee.org/document/9493566
Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Hora. S.A. https://www.academia.edu/33815657/El_Interaccionismo_Simbolico_Perspectiva_y_Metodo_Blumer_1_pdf
Casero Béjar, M. de la O. y Sánchez Vera, M. del M. (2022). Cambio de modalidad presencial a virtual durante el confinamiento por Covid-19: percepciones del alumnado universitario. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 242-255. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30623
Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología, e Innovación Tecnológica (s.f.). Código Nacional de la Integridad Científica. https://portal.concytec.gob.pe/images/publicaciones/Codigo-integridad-cientifica.pdf
Coronel de León, I. C. (2022). Conectivismo, rompiendo paradigmas en la educación universitaria. Una mirada desde la sociedad del conocimiento. Revista Arbitrada Del CIEG - Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 54, 159-168. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2022/02/Ed.54159-168-Coronel-Isabel.pdf
Cueva Delgado, J. L., García Chávez, A. y Martínez Mooina, O. A. (2020). La toma de decisiones es, en sí misma, un proceso de aprendizaje. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2(21), 1-29. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/download/1975/2033/
Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M. L., y García-Peñalvo, F. J. (2022). Método basado en Educación 4.0 para mejorar el aprendizaje: lecciones aprendidas de la COVID-19. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2). https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32320
Fuster Guillen, D. E. (2019). Qualitative Research: Hermeneutical Phenomenological Method. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201 – 229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267
Gadea, C. A. (2018). El interaccionismo simbólico y sus vínculos con los estudios sobre cultura y poder en la contemporaneidad. Revista Sociológica, 33(95), 39-64. http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v33n95/2007-8358-soc-33-95-39.pdf .
Giayetto, V. O., Peirotti, M. G., Aimaretto, C. B. R. y Vera, M. A. (2020). Modalidad virtual en una disciplina en la carrera de Medicina en tiempos de pandemia: percepción de los estudiantes. Revista de Docencia Universitaria, 18(2), 67-80 https://doi.org/10.4995/redu.2020.14040
Hernández, C. E. y Carpio C. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Revista Alerta, 2(1), 75-79. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana. https://cutt.ly/BP1Xjh2
Hernán-García, M., Lineros-González, C. y Ruiz-Azarola, A. (2022). Cómo adaptar una investigación cualitativa a contextos de confinamiento. Gac Sanit 35(3), 298-301. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.06.007
Méndez García, R. M. (2007). Las actitudes de los estudiantes hacia la universidad como indicador de calidad. Universidad de Santiago de Compostela. https://cutt.ly/MK6tcBM
Muñoz-Murcia, N. M. Camargo Mayorga, D. A. y Gómez-Contreras, J.L. (2022). Percepciones sobre el aprendizaje contable en línea por parte de estudiantes de la modalidad presencial: un análisis usando SEM. Encuentros, 20 (1), 118-134. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2808
Navarro, R., López, R. y Caycho G. (2021). Retos de los docentes universitarios para el diseño de experiencias virtuales educativas en pandemia. Desde el Sur, 13(2), 1-19. https://doi.org/10.21142/DES-1302-2021-0017
Nicoli, D. A. (2021). Actitudes de los docentes frente a los entornos virtuales de aprendizaje. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 14154-14171. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1379
Novoa Catillo, P. F., Cansino Verde, R. F., Uribe Hernández, Y. C., Garro Aburto, L. L. y Meléndez Ilizarbe, G. S. (2020). El aprendizaje ubicuo en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Multi-Ensayos, 2–8. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v0i0.9331
Piñero González, F. (2021). El viraje educativo, de la presencialidad a la Educación a Distancia en tiempos de pandemia (COVID-19). Revista de Investigación, 45(102), 286-305. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/9019
Posada Zapata, I., y Carmona Parra, J. (2021). El Interaccionismo Simbólico de Mead y el Argumento en favor del Indeterminismo de Popper. Revista. CES Psico, 14(3), 171-190. https://dx.doi.org/10.21615/ cesp.5599
Presidencia del Consejo de Ministros. (2020, 15 de marzo). Decreto Supremo que declara Estado de Emergencia Nacional por las graves circunstancias que afectan la vida de la Nación a consecuencia del brote del Covid-19. El Peruano. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/566448/DS044-PCM_1864948-2.pdf
Retondaro, O. (2015). Sistemas de innovación (Learning by Interacting): antecedentes teóricos en los aportes de George Herbert Mead. Panorama, 9 (17), 62-72. https://eds.s.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=5ccb3e51-e744-486c-8a42-daf9ee54b74e%40redis
Romero Alonso, E.R., Tejada Navarro, C.A. y Núñez, O. (2021). Actitudes hacia las TIC y adaptación al aprendizaje virtual en contexto Covid-19, alumnos en Chile que ingresan a la educación superior. Perspectiva Educacional, 60(2), 99-120. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.2-Art.1175
Salica, M. (2022). La formación de los futuros profesores de física en contexto de incertidumbre: experiencia de la práctica docente d-learning. Tecné, Episteme y Didaxis, 1(51), 187-204. https://doi.org/10.17227/ted.num51-12859
Siemens, G. (2010). Conociendo el conocimiento. Grupo Nodos Ele. http://davidal.es/wp-content/uploads/2020/09/Siemens.Conociendoelconocimiento.pdf
Tecnológico de Monterrey (2021, 26 de abril). Tipos de investigación cualitativa que debes conocer en 2021. ITESM. https://blog.maestriasydiplomados.tec.mx/tipos-de-investigaci%C3%B3n-cualitativa-2021
Toro Dupouy, L. (2021). E-Learning. Nuevas tendencias en la formación online: el impacto de las tecnologías disruptivas. Universitat de Barcelona. https://marketing.onlinebschool.es/Prensa/Informes/Informe%20OBS%20E-Learning.pdf
Velázquez Gatica, B. y López Martínez, R. E. (2021). Análisis crítico del concepto "aprendizaje ubicuo "a través de la Cartografía Conceptual. RIED-Revista de Educación a Distancia, 66(21), 6-30. http://dx.doi.org/10.6018/red.430841
Zevallos de las Casas, L. I., Castañeda Sánchez, M. I., Valle Chavez, R. A., Sanchez Anastacio, K. R., Flores Farro, A. y Gómez Carrión, C. E. (2021). E-learning en la educación superior en tiempos de pandemia: una revisión bibliográfica. Lapalege em Revista, 7(3), 123-134. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1509p.123-134
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)