Exploring Teacher Attitudes in E-Learning: A Qualitative Approach from the Perspectives of Teachers and Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2625

Keywords:

actitud docente, e-learning, enseñanza virtual, logro de competencias

Abstract

The teaching attitude in the e-learning model is a system of positive or negative evaluations of feelings and favorable or unfavorable action tendencies regarding teaching through digital technologies. It is built by symbolic interactionism, relationships based on freedom and creativity; the connectivist theory explains that learning and knowledge occur through networks. This research seeks to understand the teaching attitude in e-learning from their own discourse and that of the students of a private university in Lima, Peru. The approach was qualitative; the data were collected with semi-structured in-depth interviews with students of the sixth cycle of Architecture; the design was hermeneutic phenomenological; the sample consisted of four teachers and six students; the analysis was carried out with Heidegger's interpretative method with the help of qualitative software.

The results are illustrated with semantic networks; it was found, from the students' point of view, that the teaching attitude is based on their beliefs, feelings, knowledge and actions, and was positive; learning achievement was improved and the transition from face-to-face to virtual was smooth; from the teachers' perspective, their attitude was favorable with a positive and beneficial teaching.

Funding

Teacher Attitudes

e-learning

virtual teaching

competency achivement

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias Ortiz, E., Dueñas, X., Elacqua, G., Giambruno, C., Mateo Díaz, M. y Pérez Alfaro, M. (2021). Hacia una educación 4.0: 10 módulos para la implementación modelos híbridos. Banco Interamericano de Desarrollo. https://cutt.ly/mLdklAr

Baquedano, R. (2021, 27 de enero). Entrevista en profundidad: del diseño al análisis (con ejemplos). Freeed. https://freed.tools/blogs/ux-cx/entrevistas-profundidad

Behzad, N., Razak Bin, C. H. y Naghmeh, N. (2021). Connectivism: Promising Constructs to the E-Learning Systems Success Icoten, 1-7 https://ieeexplore.ieee.org/document/9493566

Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Hora. S.A. https://www.academia.edu/33815657/El_Interaccionismo_Simbolico_Perspectiva_y_Metodo_Blumer_1_pdf

Casero Béjar, M. de la O. y Sánchez Vera, M. del M. (2022). Cambio de modalidad presencial a virtual durante el confinamiento por Covid-19: percepciones del alumnado universitario. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1), 242-255. https://doi.org/10.5944/ried.25.1.30623

Consejo Nacional de Ciencia, Tecnología, e Innovación Tecnológica (s.f.). Código Nacional de la Integridad Científica. https://portal.concytec.gob.pe/images/publicaciones/Codigo-integridad-cientifica.pdf

Coronel de León, I. C. (2022). Conectivismo, rompiendo paradigmas en la educación universitaria. Una mirada desde la sociedad del conocimiento. Revista Arbitrada Del CIEG - Centro de Investigación y Estudios Gerenciales, 54, 159-168. https://revista.grupocieg.org/wp-content/uploads/2022/02/Ed.54159-168-Coronel-Isabel.pdf

Cueva Delgado, J. L., García Chávez, A. y Martínez Mooina, O. A. (2020). La toma de decisiones es, en sí misma, un proceso de aprendizaje. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. 2(21), 1-29. https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/download/1975/2033/

Fidalgo-Blanco, A., Sein-Echaluce, M. L., y García-Peñalvo, F. J. (2022). Método basado en Educación 4.0 para mejorar el aprendizaje: lecciones aprendidas de la COVID-19. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(2). https://doi.org/10.5944/ried.25.2.32320

Fuster Guillen, D. E. (2019). Qualitative Research: Hermeneutical Phenomenological Method. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201 – 229. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Gadea, C. A. (2018). El interaccionismo simbólico y sus vínculos con los estudios sobre cultura y poder en la contemporaneidad. Revista Sociológica, 33(95), 39-64. http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v33n95/2007-8358-soc-33-95-39.pdf .

Giayetto, V. O., Peirotti, M. G., Aimaretto, C. B. R. y Vera, M. A. (2020). Modalidad virtual en una disciplina en la carrera de Medicina en tiempos de pandemia: percepción de los estudiantes. Revista de Docencia Universitaria, 18(2), 67-80 https://doi.org/10.4995/redu.2020.14040

Hernández, C. E. y Carpio C. (2019). Introducción a los tipos de muestreo. Revista Alerta, 2(1), 75-79. https://doi.org/10.5377/alerta.v2i1.7535

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana. https://cutt.ly/BP1Xjh2

Hernán-García, M., Lineros-González, C. y Ruiz-Azarola, A. (2022). Cómo adaptar una investigación cualitativa a contextos de confinamiento. Gac Sanit 35(3), 298-301. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2020.06.007

Méndez García, R. M. (2007). Las actitudes de los estudiantes hacia la universidad como indicador de calidad. Universidad de Santiago de Compostela. https://cutt.ly/MK6tcBM

Muñoz-Murcia, N. M. Camargo Mayorga, D. A. y Gómez-Contreras, J.L. (2022). Percepciones sobre el aprendizaje contable en línea por parte de estudiantes de la modalidad presencial: un análisis usando SEM. Encuentros, 20 (1), 118-134. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.2808

Navarro, R., López, R. y Caycho G. (2021). Retos de los docentes universitarios para el diseño de experiencias virtuales educativas en pandemia. Desde el Sur, 13(2), 1-19. https://doi.org/10.21142/DES-1302-2021-0017

Nicoli, D. A. (2021). Actitudes de los docentes frente a los entornos virtuales de aprendizaje. Ciencia Latina. Revista Científica Multidisciplinar, 5(6), 14154-14171. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i6.1379

Novoa Catillo, P. F., Cansino Verde, R. F., Uribe Hernández, Y. C., Garro Aburto, L. L. y Meléndez Ilizarbe, G. S. (2020). El aprendizaje ubicuo en el proceso de enseñanza aprendizaje. Revista Multi-Ensayos, 2–8. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v0i0.9331

Piñero González, F. (2021). El viraje educativo, de la presencialidad a la Educación a Distancia en tiempos de pandemia (COVID-19). Revista de Investigación, 45(102), 286-305. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinvest/article/view/9019

Posada Zapata, I., y Carmona Parra, J. (2021). El Interaccionismo Simbólico de Mead y el Argumento en favor del Indeterminismo de Popper. Revista. CES Psico, 14(3), 171-190. https://dx.doi.org/10.21615/ cesp.5599

Presidencia del Consejo de Ministros. (2020, 15 de marzo). Decreto Supremo que declara Estado de Emergencia Nacional por las graves circunstancias que afectan la vida de la Nación a consecuencia del brote del Covid-19. El Peruano. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/566448/DS044-PCM_1864948-2.pdf

Retondaro, O. (2015). Sistemas de innovación (Learning by Interacting): antecedentes teóricos en los aportes de George Herbert Mead. Panorama, 9 (17), 62-72. https://eds.s.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=5ccb3e51-e744-486c-8a42-daf9ee54b74e%40redis

Romero Alonso, E.R., Tejada Navarro, C.A. y Núñez, O. (2021). Actitudes hacia las TIC y adaptación al aprendizaje virtual en contexto Covid-19, alumnos en Chile que ingresan a la educación superior. Perspectiva Educacional, 60(2), 99-120. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.60-Iss.2-Art.1175

Salica, M. (2022). La formación de los futuros profesores de física en contexto de incertidumbre: experiencia de la práctica docente d-learning. Tecné, Episteme y Didaxis, 1(51), 187-204. https://doi.org/10.17227/ted.num51-12859

Siemens, G. (2010). Conociendo el conocimiento. Grupo Nodos Ele. http://davidal.es/wp-content/uploads/2020/09/Siemens.Conociendoelconocimiento.pdf

Tecnológico de Monterrey (2021, 26 de abril). Tipos de investigación cualitativa que debes conocer en 2021. ITESM. https://blog.maestriasydiplomados.tec.mx/tipos-de-investigaci%C3%B3n-cualitativa-2021

Toro Dupouy, L. (2021). E-Learning. Nuevas tendencias en la formación online: el impacto de las tecnologías disruptivas. Universitat de Barcelona. https://marketing.onlinebschool.es/Prensa/Informes/Informe%20OBS%20E-Learning.pdf

Velázquez Gatica, B. y López Martínez, R. E. (2021). Análisis crítico del concepto "aprendizaje ubicuo "a través de la Cartografía Conceptual. RIED-Revista de Educación a Distancia, 66(21), 6-30. http://dx.doi.org/10.6018/red.430841

Zevallos de las Casas, L. I., Castañeda Sánchez, M. I., Valle Chavez, R. A., Sanchez Anastacio, K. R., Flores Farro, A. y Gómez Carrión, C. E. (2021). E-learning en la educación superior en tiempos de pandemia: una revisión bibliográfica. Lapalege em Revista, 7(3), 123-134. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1509p.123-134

Published

30-06-2023

How to Cite

Rodríguez Paredes, S. A., & Ledesma Pérez, F. E. (2023). Exploring Teacher Attitudes in E-Learning: A Qualitative Approach from the Perspectives of Teachers and Students. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (84), 70–88. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2625

Issue

Section

Journal articles

Most read articles by the same author(s)