Perception of students teachers about the usefulness os the Wiki-Webquest in the classroom after its performing
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2015.54.289Keywords:
wiki, webquest, initial teacher training, web 2.0, learning and knowledge technologies, inclusive school 2.0, attention to diversityAbstract
The aim of this experience is to prepare student teachers for their work as teachers in the Inclusive School 2.0, teaching them to exploit the possibilities offered by the TAC to meet personal learning needs of each student. Among the tools available for it, was chosen the union of the webquest and wikis in a combined format: the wiki-webquest. Students were divided into groups and worked cooperatively creating their own wiki-webquest. Then they reflected on their educational implications answering a web form. The results show that the surveyed students believe that this tool can be very useful in the classroom, presenting many advantages and benefits for the teaching-learning process.
Downloads
References
Anguita, R., García, S., Villagrá, S. y Jorrín, I.M. (2010). Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la facultad de educación. Revista de Educación a Distancia, 12, 1-18.
Cascales, A., Real, J.J. y Marcos, B. (2011). Las redes sociales en internet. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 38.
Choy, S.O. y Ng, K.C. (2007). Implementing wiki software for supplementing online learning. Australasian Journal of Educational Technology, 23, 209–226.
De Wever, B., Van Keer, H., Schellens, T. y Valcke, M. (2011). Assessing collaboration in a wiki: The reliability of university students' peer assessment. Internet and Higher Education, 14, 201–206.
Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2008). Las wikis vertebradoras del trabajo colaborativo universitario a través de WebQuest. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 7(1), 73-83.
Díez, E.J. (2012). Modelos socioconstructivistas y colaborativos en el uso de las tic en la formación inicial del profesorado. Revista de Educación, 358, 175-196. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2010-358-074
Dodge, B. (1995). WebQuests: a technique for Internet-based learning. Distance Educator, 1(2), 10-13.
Dodge, B. (1999). WebQuest Taskonomy: A Taxonomy of tasks. Recuperado de http://edweb.sdsu.edu/webquest/taskonomy.html
Fracchia, C.C., Alonso de Armiño, A. y Plaza, M.J. (2010, marzo). Formación de docentes: uso de TICS en los procesos de enseñanza. Comunicación presentada en las II Jornadas de Educación Mediada por Tecnología, 12 y 13 de marzo. Buenos Aires, Argentina, pp. 205-212. Recuperado de http://hdl.handle.net/123456789/1903
García, J.L. y García, R. (2012). Aprender entre iguales con herramientas web 2.0 y Twitter en la universidad. Análisis de un caso. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 40.
García-Barrera, A. (2013). Proponiendo un concepto nuclear latente en educación: las Necesidades Educativas Personales (N.E.P.). (Tesis inédita de doctorado). Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://hdl.handle.net/10486/13254
Gómez, C., Palomares, R. y Pino, J. (2010). La utilización de herramientas colaborativas 2.0 en el ámbito de la documentación publicitaria. Didáctica, Innovación y Multimedia, 18.
Pérez-Cáceres, S., Cristóbal-Salas, A., Varguez-Fernández, R. y Morales-Mendoza, E. (2011). Las WebQuest, una Propuesta de Formación Docente para Propiciar el Desarrollo de Competencias en los Alumnos de Ingeniería. Formación Universitaria, 4(3), 13-22. DOI: 10.4067/S0718-50062011000300003
Pinya, C. y Rosselló, R.M. (2013). Las Webquest como herramienta de enseñanza-aprendizaje en educación superior. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 45.
Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: Ediciones SM.
Roig Vila, R. (2010). Escuela Inclusiva 2.0. En P. Arnaiz, M.D. Hurtado y F.J. Soto (Eds.), 25 años de integración escolar en España. Tecnología e inclusión en el ámbito educativo, laboral y comunitario. Murcia: Consejería de Educación, Formación y Empleo.
Santos, R., Carramolino, B., Rodríguez, H. y Rubia, B. (2010). La wiki-webquest: una actividad colaborativa en la asignatura de "Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación". Revista de Educación a Distancia, 12, 1-15.
Stoks, G. (2010). WebQuests in the Training of Teachers of Modern Languages. Computer Resources for Language Learning, 3, 25-28.
Zheng, R., Pérez, J., Williamson, J., y Flygare, J. (2008). WebQuests as perceived by teachers: implications for online teaching and learning. Journal of Computer Assisted Learning, 24, 295-304.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)