Educational models and modalities based on educational technology: a literature review.
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.86.2941Keywords:
Educational models, educational modalities, educational technology, technological didactics, ICTAbstract
The technological revolution has transformed educational contexts. Moreover, as society advances, the use of ICTs in people's activities becomes increasingly essential. In fact, technologies have become essential tools in all fields, integrating themselves into education in the same way, leading to different ways of presenting education and different ways of learning. Therefore, it became necessary to examine, analyse, select and describe the most recent modalities and models in the field of educational technology, with the purpose of providing teachers with a new perspective on the teaching-learning process. For this purpose, a literature review was conducted in three databases. WoS, Scopus and Dialnet. The data was presented using a mixed methodology. The total sample consisted of 42 articles, of which 50% came from WoS, 26% from Scopus, and the remaining 24% from Dialnet. A total of 3 models and 6 educational modalities based on educational technology were found, each providing a different view of their integration and facilitation of knowledge.
Funding
Doctoral thesis project subsidized by the Ministry of University, belonging to the Training and Mobility subprograms within the State Program for the Promotion of Talent and its Employability in R&D&I, in order to train future university teachers and researchers within the framework of the statute of research personnel of the Spanish state.
Downloads
References
Artiles-Rodríguez, A. A., & Llopiz-Guerra, K. (2019). Blended Learning como complemento a la formación presencial en el proceso de enseñanza en la Educación Superior. Revista EduTICInnova, 7, 52-69. http://bit.ly/3mKjaYZ
Aznar, I., Cáceres, M. P., & Romero, J. M. (2018). Efecto de la metodología mobile learning en la enseñanza universitaria: meta-análisis de las investigaciones publicadas en WOS y Scopus. RISTI - Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 30, 1-16. https://doi.org/10.17013/risti.30.1-16
Bachelor, J. W. (2019). El aula presencial, semipresencial, virtual e invertida: Un estudio comparativo de métodos didácticos en la enseñanza de L2. Revista Educación, 43(2), 20-31. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.34014
Ballesteros-Ballesteros, V. A., Rodríguez-Cardoso, O. I., Lozano-Forero, S., & Nisperuza-Toledo, J. L. (2020). El Aprendizaje Móvil en Educación Superior: Una Experiencia desde la Formación de Ingenieros. Revista Científica, 38(2), 243-257. https://doi.org/10.14483/23448350.15214
Belle, A. B., & Zhao, Y. (2023). Evidence-based decision-making: On the use of systematicity cases to check the compliance of reviews with reporting guidelines such as PRISMA 2020. Expert Systems With Applications, 217, 119569. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2023.119569
Blas, D., Vázquez-Cano, E., Morales, M. B., & López, E. (2019). Uso de apps de realidad aumentada en las aulas universitarias. Campus Virtual, 8(1), 37–48. https://bit.ly/2V1oqPN
Bonilla-del-Río, M., & Aguaded, I. (2018). La escuela en la era digital: smartphones, apps y programación en Educación Primaria y su repercusión en la competencia mediática del alumnado. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 53, 151-163. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.10
Cabero-Almenara, J., Llorente-Cejudo, M. C., & Morales-Lozano, J. A. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 261-279. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206
Cabero-Almenara, J., Torres-Barzabal, L., & Hermosilla-Rodríguez, J. (2019). Las TIC y la creación de una ciudadanía crítica e-digital. Education in the Knowledge Society (EKS), 20(0), 10-1-10. https://doi.org/10.14201/eks2019_20_a22
Calderón-Garrido, D., Cisneros, P., García, I. D., & De las Heras-Fernández, R. (2019). La tecnología digital en la educación musical: una revisión de la literatura científica. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical - RECIEM, 16, 43–55. https://doi.org/10.5209/reciem.60768
Calvillo, A. J. (2019). Makey y Scratch en el aula de música. INTEF - Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado, 8, 3–10. https://doi.org/10.4438/2695-4176_OTEpdf8_2019_847-19-134-3
Carrington, A. (2016, mayo). La Rueda Padagogy SPA V5.0 Android. https://bit.ly/3xE87a4
Castillo-Alvarenga, M. B., Strahm-Voulquin, E. W., & Canese, V. (2020). Mobile apps for teaching and learning english as a foreign language to a teenagers and adults. ÑEMITỸRÃ, 1(2), 97-115. https://doi.org/10.5281/zenodo.3878921
Clark, K., Welsh, K. E., Mauchline, A. L., Whalley, W. B., & Park, J. (2020). Do educators realise the value of Bring Your Own Device (BYOD) in fieldwork learning? Journal of Geography in Higher Education, 45(2), 255-278. https://doi.org/10.1080/03098265.2020.1808880
Cobos, J. C., Simbaña, V. P., & Jaramillo, L. M. (2020). El Mobile-Learning mediado con metodología PACIE para saberes constructivistas. Sophía, 28, 139-162. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.05
Comisión Europea, C. (2018, 22 de mayo). Recomendación del consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente (Texto pertinente a efecto del EEE) (2018/C 189/01). Diario Oficial de la Unión Europea. https://bit.ly/2UKOxrz
Cuervo-Gómez, W. O., & Ballesteros-Ricaurte, J. A. (2017). Framework para desarrollo de aplicaciones educativas móviles, basado en modelos de enseñanza. Praxis & Saber, 8(17), 125-153. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7204
Finnegan, F. (2019). Transformative Learning in Challenging Times. Journal of Transformative Education, 17(2), 107-111. https://doi.org/10.1177/1541344619841124
Flores-Tena, M. J., Ortega-Navas, M. C., & Sousa-Reis, C. (2021). El uso de las TIC digitales por parte del personal docente y su adecuación a los modelos vigentes. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.16
Fuentes, A. (2022). Reseña de sitio web: Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA). Declaración PRISMA 2020. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 9(2), 323-327. https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.2.9368
Gatica-Saavedra, M., & Rubí-González, P. (2021). La clase magistral en el contexto del modelo educativo basado en competencias. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-13. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.17
Gnambs, T. (2021). The development of gender differences in information and communication technology (ICT) literacy in middle adolescence. Computers in Human Behavior, 114, 106533. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106533
González, R. M., & Medina Morales, D. C. (2018). Uso de dispositivos móviles como herramientas para aprender. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 52, 217-227. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i52.15
González-Aldana, M. A., Perdomo-Osorio, K. V., & Pascuas-Rengifo, Y. (2017). Aplicación de las TIC en modelos educativos blended learning: Una revisión sistemática de literatura. Sophia, 13(1), 144-154. https://doi.org/10.18634/sophiaj.13v.1i.364
González-Zamar, Abad-Segura, & Gallardo-Pérez. (2021). Aprendizaje ubicuo en educación artística y lenguajes visuales: Análisis de tendencias. Campus virtuales : revista científica iberoamericana de tecnología educativa, 10(1), 125-139. https://bit.ly/3D12PtM
González-Zamar, M., & Abad-Segura, E. (2022). Global Evidence on Flipped Learning in Higher Education. Education Sciences, 12(8), 515. https://doi.org/10.3390/educsci12080515
Gutiérrez, P. A. (2018). Modelo educativo y desafíos en la formación docente. Horizonte de la ciencia, 8(15), 175. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2018.15.462
Hernández, H., Castañeda, L. J., Bravo, A., & Hernández, A. (2019). Tecnología educativa en la educación superior. In J. E. Márquez- Díaz (Ed.), Educación, ciencia y tecnologías emergentes para la generación del siglo 21 (1.a ed., pp. 64-78). Editorial Universidad de Cundinamarca. https://doi.org/10.6084/ijact.v8i3.786
Hinojo, F. J., Aznar, I., & Romero, J. M. (2020). Mobile learning en las diferentes etapas educativas. Una revisión bibliométrica de la producción científica en Scopus (2007-2017). Revista Fuentes, 1(22), 37-52. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.04
Howard, S. K., Yang, J., Ma, J., Maton, K., & Rennie, E. (2018). App clusters: Exploring patterns of multiple app use in primary learning contexts. Computers & Education, 127, 154–164. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.08.021
Hristov, H., Yonchev, E., & Tsvetkov, V. B. (2022). MODELLING OF PEDAGOGICAL PATTERNS THROUGH E-LEARNING OBJECTS. Information Technologies and Learning Tools, 89(3), 121-130. https://doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4859
Hwang, G., Yin, C., & Chu, H. (2019). The era of flipped learning: promoting active learning and higher order thinking with innovative flipped learning strategies and supporting systems. Interactive Learning Environments, 27(8), 991-994. https://doi.org/10.1080/10494820.2019.1667150
Jonsson, K. (2021). Principals' vision of social learning in school-age educare. Early Years, 1-14. https://doi.org/10.1080/09575146.2021.1997934
Keane, T., & Keane, W. F. (2022). The missing link: The parental voice in Bring Your Own Device (BYOD) programs. Education and Information Technologies, 27(6), 7699-7719. https://doi.org/10.1007/s10639-022-10902-2
Klimová, B., & Toman, J. (2020). Effectiveness of the Blended Learning Approach in Teaching and Learning Selected EFL Grammar Structures at a University Level – A Case Study. In S. K. S. Cheung, R. Li, K. Phusavat, N. Paoprasert, & L.-F. Kwok (Eds.), Blended Learning Education in a Smart Learning Environment (Vol. 1, pp. 227-236). Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-030-51968-1_19
Lema-Toapanta, B., Moreno-Iza, G. P., & Chiluiza-Molina, O. W. (2020). E-Learning recurso orientado a generar un ambiente inclusivo de aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(4), 1254-1266. https://doi.org/10.23857/dc.v6i4.1534
López-Belmonte, J., Pozo-Sánchez, S., Fuentes-Cabrera, A., & López-Núñez, J. A. (2019). Creación de contenidos y flipped learning: un binomio necesario para la educación del nuevo milenio. Revista Española de Pedagogía, 77(274), 535-555. https://doi.org/10.22550/rep77-3-2019-07
Lozano-Ramírez, L., & Cortés-Montalvo, J. A. (2019). El aprendizaje móvil en la educación superior, frontera del conocimiento: 2014-2018. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa-REIIE, 4(3), 27-41. http://bit.ly/381Io11
Luna, R., Canto, P. J., Zapata, A., & Ibañez, A. (2020). Apps, educación y patrimonio en México. Análisis de situación y estudio comparativo con el caso español. Aula Abierta, 49(1), 9–16. https://doi.org/10.17811/rifie.49.1.2020.9-16
Márquez-Díaz, J. E. (2019). Aprendizaje móvil híbrido invertido como herramienta la enseñanza de las matemáticas. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia. https://bit.ly/3Rl7efM
Mateo-Díaz, M., & Lee, C. (2020). Una revolución silenciosa. In M. Mateo-Díaz & C. Lee (Eds.), Tecnología: lo que puede y no puede hacer por la educación. Una comparación de cinco historias de éxito (pp. 20-33). BID (Banco Interamericano de Desarrollo). https://bit.ly/37Oasn6
Mateus, J.C., Aran-Ramos, S., Masanet, M. J. & Andrada, P. (2019). Dispositivos móviles en la educación superior: estado de la cuestión y percepción en las universidades españolas. In R. Suárez, M. Grané, & A. Tarragó (Eds.), APPS4CAV. Creación Audiovisual con Dispositivos móviles (pp. 127–156). Colección Transmedia XXI (Learning, Media & Social Interactions. Universitat de Barcelona.). https://bit.ly/3BOrd0t
Mateus, J.C., Aran-Ramos, S., Masanet, M. J. & Andrada, P. (2019). Dispositivos móviles en la educación superior: estado de la cuestión y percepción en las universidades españolas. In R. Suárez, M. Grané, & A. Tarragó (Eds.), APPS4CAV. Creación Audiovisual con Dispositivos móviles (pp. 127–156). Colección Transmedia XXI (Learning, Media & Social Interactions. Universitat de Barcelona.). https://bit.ly/3BOrd0t
Maureira-Cabrera, O., Vásquez-Astudillo, M., Garrido-Valdenegro, F., & Olivares-Silva, M. J. (2020). Evaluación y coevaluación de aprendizajes en blended learning en educación superior. Alteridad, 15(2), 174-189. https://doi.org/10.17163/alt.v15n2.2020.04
Miralles-Bono, J. (2018). Usos comunes y no tan comunes de los dispositivos móviles en la educación universitaria. In T. Vallet & T. Martínez (Eds.), Dispositivos móviles en la Educación Universitaria (pp. 83–96). Publicacions de la Universitat Jaume I. Servei de Comunicació i Publicacions. https://doi.org/10.6035/InnovacioEducativa.2018.18
Mojarro, Á., Duarte, A. M., Guzmán, M. D., & Aguaded, I. (2019). Mobile Learning in University Contexts Based on the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT). Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 7–17. https://doi.org/10.7821/naer.2019.1.317
Naranjo, J. A., García, J. L., & Rabell, L. M. H. (2018). El modelo educativo como fundamento del accionar universitario. Experiencia de la Universidad Técnica de Manabí, Ecuador. Revista Cubana de Educación Superior, 37(2), 151-164. https://bit.ly/3r4hEsz
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., . . . Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. Journal of Clinical Epidemiology, 134, 178-189. https://doi.org/10.1016/j.jclinepi.2021.03.001
Peña-Azpiri, M. Á., & Nahón, A. E. (2020). Aproximaciones al aprendizaje ubicuo en ambientes educativos formales. Una revisión sistemática de la literatura, 2014-2019. Trilogia, 12(23), 187-212. https://doi.org/10.22430/21457778.1716
Pereira, S., Fillol, J., & Moura, P. (2019). Young people learning from digital media outside of school: The informal meets the formal. [El aprendizaje de los jóvenes con medios digitales fuera de la escuela: De lo informal a lo formal]. Comunicar, 58, 41–50. https://doi.org/10.3916/c58-2019-04
Prado, F. (2020). El aprendizaje móvil y los objetivos de desarrollo sostenible en la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 230-233. http://bit.ly/384rCyb
Ramos-Soler, I., López-Sánchez, C., & Torrecillas-Lacave, T. (2018). Online risk perception in young people and its effects on digital behaviour. [Percepción de riesgo online en jóvenes y su efecto en el comportamiento digital]. Comunicar, 56, 71–79. https://doi.org/10.3916/c56-2018-07
Reyes-Ruiz. (2022). La realidad aumentada como una tecnología innovadora y eficiente para el aprendizaje de idiomas en un modelo pedagógico Flipped Learning. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 65, 7-38. https://doi.org/10.12795/pixelbit.93478
Rodrigo-Cano, D., De-Casas-Moreno, P., & Aguaded, I. (2020). Aprendizaje móvil (m-learning) como recurso formativo para empresas. Revista Mediterránea de Comunicación, 11(1), 61-74. https://doi.org/10.14198/medcom2020.11.1.18
Romero, M. F., Jiménez, R., & Heredia, H. (2019). Análisis de la implementación de un programa educativo basado en la metodología mobile learning. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 12(2), 172-201. https://doi.org/10.17851/1983-3652.12.2.172-201
Rosenberger, S. (2018). Tecnologías de la información y la comunicación, educación y apropiación en América Latina. Revista CTS, 14(40), 11–39. https://bit.ly/2x6bFb9
Rummler, K., Grabensteiner, C., & Schneider-Stingelin, C. (2020). Mobile learning for homework: Emerging cultural practices in the new media ecology. [Aprendizaje móvil para los deberes: Prácticas culturales emergentes en la nueva ecología mediática]. Comunicar, 65, 101-110. https://doi.org/10.3916/c65-2020-09
Saavedra, E., Fuentes, A. M., Hernández, & Contreras. (2019). Modalidades educativas: convergencias y disidencias en tiempos de la COVID-19. Reencuentro. Análisis De Problemas Universitarios, 31(78), 335-356. https://bit.ly/44x6hry
Salazar-Sánchez, M. E., Enrique-Cuadro, A. C., & Guevara-Espinosa, J. C. (2020). Tics e-learning y el impacto social en la educación superior. Opuntia Brava, 12(3), 53-61. https://bit.ly/34EaZYb
Salinas Ibáñez., J., de Benito Crosetti, B., Pérez Garcies, A., & Gisbert Cervera, M. (2018). Blended learning, más allá de la clase presencial. RIED-Revista Iberoamericana De Educación a Distancia, 21(1), 195–213. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18859
Sánchez-García, J. A., & Toledo-Morales, P. (2017). Tecnologías convergentes para la enseñanza: Realidad Aumentada, BYOD, Flipped Classroom. RED. Revista de Educación a Distancia, 55. https://doi.org/10.6018/red/55/8
Schumacher, K., Duch, F., & Sielaff, L. (2022). Creating an Online Social Learning Platform: A Model Approach for Open Development, Open Access and Open Education. Education Sciences, 12(12), 924. https://doi.org/10.3390/educsci12120924
Sifuentes, A. T., Sifuentes, E. L., & Riveras. (2022). Educación 4.0, modalidad educativa y desarrollo regional integral. IE revista de investigación educativa de la REDIECH, 13, e1452. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1452
Sotelo-Castillo, Barrera-Hernández, Echeverria-Castro, & Ramos-Estrada. (2022). Aprendizaje percibido de estudiantes universitarios en cursos en modalidad presencial y mixta: un estudio comparativo. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa - RELATEC, 21(1), 115-127. https://doi.org/10.17398/1695-288x.21.1.115
Vargas, V., & Guzmán, N. (2020). M-Learning: An Integrative Approach to Increase Student Engagement. LETRAS (Revista de Lingüística, estudios literarios, semiología, traducción, segundas lenguas)., 1(67), 145-175. https://doi.org/10.15359/rl.1-67.7
Vrieling, E., Van Den Beemt, A., & De Laat, M. (2018). Facilitating social learning in teacher education: a case study. Studies in Continuing Education, 41(1), 76-93. https://doi.org/10.1080/0158037x.2018.1466779
Yáñez-Luna, Y. C., & Arias-Oliva, M. (2018). M-learning: aceptación tecnológica de dispositivos móviles en la formación online. Tecnología Ciencia y Educación, 10, 13-34. http://bit.ly/3pJzafZ
Yáñez-Luna, Y. C., & Arias-Oliva, M. (2018). M-learning: aceptación tecnológica de dispositivos móviles en la formación online. Tecnología Ciencia y Educación, 10, 13-34. http://bit.ly/3pJzafZ
Yıldız, G., Yıldırım, A., Akça, B. A., Kök, A., Özer, A., & Karataş, S. (2020). Research Trends in Mobile Learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 21(3), 175-196. https://doi.org/10.19173/irrodl.v21i3.4804
Yusriadi, Y., Kessi, A. M. P., Awaluddin, M., & Sarabani, L. (2022). e-Learning-Based Education Resilience in Indonesia. Education Research International, 2022, 1-9. https://doi.org/10.1155/2022/7774702
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)