Webquest's repository created by future teachers of infantile education. Categorization and usability
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2015.52.303Keywords:
webquest, ict, educational innovation, early childhood education, competencies for educatorsAbstract
WebQuests are activities suitable for Early Childhood Education. The promote a way of learning that meets the methodological needs and goals of this stage of learning. The aim of this paper is to present a catalogue description of a repository of WebQuests specific for this stage. The activities in this repository have been designed by students of the Degree in Early Childhood Education, as the taks for the subjects. 312 WebQuest have been analyzed. Results reveal that WebQuests are mainly designed for 3‐6 years kids and to work curricular subjects, especially the ones related to natural sciences. What is more, WebQuest are designed to work individually and use the observations as the method of evaluation.
Funding
Esta actividad ha sido parcialmente financiada por UNIR Research (http
//research.unir.net)
Universidad Internacional de la Rioja (UNIR
http
//www.unir.net)
dentro del Plan Propio de Investigación
Desarrollo e Innovación [2013- 2015]
Grupo de Investi
Downloads
References
Adell, J. (2004). Internet en el aula: las WebQuest. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 17.
Alias, N., DeWitt, D. y Siraj, S. (2014). An Evaluation of Gas Law Webquest Based on Active Learning Style in a Secondary School in Malaysia. EURASIA Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 10, 175-184.
Aguiar, M. V. y Cuesta, H. (2009). Importancia de trabajar las TIC en educación infantil a través de métodos como la webquest. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 34, 81-94.
Alshumaimeri, Y. y Almasri, M. (2012). The Effects of Using WebQuests on Reading Comprehension Performance of Saudi EFL Students. Turkish Online Journal of Educational Technology,11, 295-306.
ANECA, (2004). Libro Blanco de Título de Grado en Magisterio Volumen I. Madrid: ANECA.
Area, M. (2004). Los medios y las tecnologías en la educación. Madrid: Pirámide.
Area, M., Gutiérrez, A. y Vidal, F. (2012). Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid: Ariel
Cheng-Sian, C., Tzung-Shi, C. y Wei-Hsiang H. (2011). The study on integrating WebQuest with mobile learning for environmental education. Computers and Education, 57,1228-1239
Dodge, B. (1995). WebQuests: A technique for Internet-based learning. Distance Educator, 1(2), 10-13.
Duque, H. (2002). Desarrollo integral del niño de 3 a 6 años. Bogotá: San Pablo
Evertson, C.M. y Green, J.L. (1989). La observación como indagación y método. En C.M. Wittrock, La Investigación de la enseñanza II: Métodos cualitativos y de observación, 303-406. Barcelona: Paidós
Gallego, D. y Alonso, C. (2002). El ordenador como recurso didáctico. Madrid: UNED
Gallego, D. y Guerra, S. (2007). Las WebQuest y el aprendizaje colaborativo. Utilización en la docencia universitaria. Revista Complutense de Educación, 18, 77-94
Goig, R. M. (2010). Opiniones y actitudes de las familias ante el uso de la Webquest en la etapa de Educación Infantil. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 18.
Gómez, A., Viguer, P. y Cantero, M. J. (2003). Intervención temprana. Desarrollo óptimo de 0 a 6 años. Madrid: Pirámide
Halat, E. (2013). Experience of Elementary School Students with the Use of WebQuests. Mevlana International Journal of Education, 3, 68-76.
Hassan, Y. (2004). Diseño web orientado a niños. No solo usabilidad, 3. Disponible en: http://www.nosolousabilidad.com/articulos/diseno_orientado_ninos.htm?iframe=true&width=95%&height=95%
Kai-Hsiang, Y. (2014). The WebQuest model effects on mathematics curriculum learning in elementary school students. Computers and Education, 72, 158-166.
León, M. T. (2002). Desarrollo y atención del niño de 0 a 6 años III. Madrid: UNED
López, C. (2007). La utilización del ordenador durante la infancia desde una perspectiva psicológica. En E. González y J. Adell, Introducción temprana a las TIC: estrategias para educar en un uso responsable en Educación Infantil y Primaria, 97-119. Madrid: MEC
March, T. (1998). Why Webquest?. Disponible en: http://tommarch.com/writings/why-webquests/
Martínez, M. (2010). Las nuevas tecnologías en Educación Infantil. Una propuesta didáctica: Webquest. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia 17 [en línea], http://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/203390/271790 [Consulta: 01-02-15]
MEC. (2005). Modelo de evaluación para la educación infantil. Madrid: MEC
Nielsen, J. (2002). Kids corner: website usability for children. Alertbox. Disponible en: http://www.nngroup.com/articles/childrens-websites-usability-issues/
Pecci, M.C., Herrero, T., López, M. y Mozos, A. (2010). El juego infantil y su metodología. Madrid: McGrawHill
Pérez, C. (2009). Las unidades didácticas en la educación infantil. Madrid: cultivalibros
Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 1 de marzo de 2014, 52, 19349.
Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil. Boletín Oficial del Estado, 4 de enero de 2007, 4, 474.
Temprano, A. (2009). WebQuest. Aproximación práctica al uso de Internet en el aula. Sevilla: MAD
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)