University TV through Internet: Analysis of the spanish situation

Authors

  • Julio Cabero Universidad de Sevilla
  • Laura García Universidad de Sevilla
  • Pilar Query del Moral Universidad de Sevilla
  • Diego García de la Concha Universidad de Sevilla

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.578

Keywords:

Television, university television, Internet TV

Abstract

Internet television has transformed in different directions: access via different devices, its convergence with web 2.0 technologies and "social media". Such unification brought under the so-called IPTV or streaming, in which the universities have developed different channels. In the article the IPTV Spanish Universities are analyzed effected to do a content analysis. We conclude that the medium is gaining increasing importance, and its features and services offered are presented. Some limitations of these chains are also targeted.

 

Funding

SAV de la Universidad de Sevilla - Grupo de Investigación Didáctica

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguaded, I. y Marín, V. (2013). La televisión por Internet: WebTV, en Aguaded, I. y Cabero, J. (coords.). Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza, 117-136.

Aguaded, I. y otros (2012). Televisión Educativa. Madrid: Síntesis.

Artopoulos, A. (coord.) (2011). La Sociedad de las cuatro pantallas. Una mirada Latinoamericana. Barcelona: Fundación Telefónica/Ariel.

Bardin, L. (1986): Análisis de contenido. Madrid: Akal.

Barroso, J. y Cabero, J. (2010). La investigación educativa en TIC. Madrid: Síntesis.

Blum, R.A. (2013). Television and Screen Writing. London: Routledge.

Brubaker, J. (2010). Internet and Television Are Not Substitutes for Seeking Political Information. Communication Research Reports, 27:4, 298-309.

Cabero, J. (2005). ¿Pero sigue existiendo la televisión en un universo global de comunicación? Comunicar, 25, 57-62.

Cabero, J. (2015). Aportes de la televisión universitaria a las industrias culturales y creativas en Iberoamérica. Edmetic, 4, 1, 5-24.

Cabero, J. y Loscertales, F. (1998). ¿Cómo nos ven los demás? La imagen del profesor y la enseñanza en los medios de comunicación social. Sevilla: SP de la Universidad de Sevilla.

Cebrián Herreros, M. (2004). Modelos de televisión: generalista, temática y convergente con internet. Barcelona: Paidós.

Cooper, Ch. (2007). Television on the Internet: Regulating new ways of viewing. Information & Communications Technology Law, 16:1, 1-15.

García, A. y otros (2010). Televisión tradicional y televisión móvil. Telos, 83, 84-96.

González, P. y López, N. (2011). La generación digital ante un nuevo modelo de televisión: contenidos y soportes preferidos. Anàlisi, 4, 31-48.

Krippendorff, K. (1980). Metodología de análisis de contenido. Barcelona: Paidós.

Martínez, F. (dir.) (1998). La televisión educativa iberoamericana. Sevilla: SAV de la Universidad de Sevilla.

Orozco, G. (coord) (2014). TVMorfosis 3. México: Universidad de Guadalajara.

Ramonet, I. (2015). El fin de la televisión de masas. Le monde diplomatique en español, 231, 1-2.

Said, E. (2009). Transformaciones comunicativas en la era digital. Bogotá: Universidad del Norte.

Scolari, C. (2014). Presentación ¿Adónde van las audiencias que no se quedaron?, en Orozco, G. (coord). TVMorfosis 3. México: Universidad de Guadalajara, 7-12.

Torres, G. (2014). El futuro del cine y sus audiencias está en la televisión, particularmente en la TV IP, en Orozco, G. (coord). TVMorfosis 3. México: Universidad de Guadalajara, 41-52.

Published

30-03-2016

How to Cite

Cabero, J., García, L., Query del Moral, P., & García de la Concha, D. (2016). University TV through Internet: Analysis of the spanish situation. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (55), a323. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.578

Issue

Section

Journal articles