Study about evidence of meaningful learning in a classroom under the flipped classroom model

Authors

  • William Perdomo Rodríguez Corporación Universitaria Minuto de Dios

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.618

Keywords:

Flipped Classroom, ICT, Interest (learning), Educational autonomy

Abstract

This study presents the implementation of Flipped Classroom model, which allows a reflection on this modality and response to ¿How meaningful learning is evident from the implementation and validation of a model Flipped Classroom in a course of Educational Technology? With this purpose, made a qualitative  study; positions, perspectives and evidence of meaningful learning were addressed. Data collected are analyzed from observation and a Likert scale for to know the perceptions of students.  As a result, among others, the positive perception of the model and its procedures on how the tasks are now converted to extra-class to intra-class, and as conclusion that the model predominate the assertive communication and the teacher orientation, and the independent and collaborative work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

William Perdomo Rodríguez, Corporación Universitaria Minuto de Dios

Actualmente cursa estudios de Doctorado en Ciencias Pedagógicas en la Universidad Central de las Villas-Cuba, Magíster en Tecnología Educativa del Tecnológico de Monterrey, Especialista en Diseño de Ambientes de Aprendizaje y Licenciado en Humanidades y Lengua Castellana de la Corporación Universitaria Minuto de Dios. Su experiencia de trabajo ha girado, principalmente, alrededor del campo del Lenguaje, Comunicación y el uso de las TIC en la Educación, específicamente en el área de lectura y escritura y multimedia educativa. Asimismo ha participado en iniciativas del uso de las TIC en la Educación en programas como Computadores para Educar y CREATIC del  Portal Colombia Aprende y se ha desempeñado como diseñador instruccional para diversos programas de pregrado.

References

Adell, J (2012). Tecnologías emergentes ¿pedagogías emergentes? En: Tendencias emergentes de educación con TIC, Espiral. Barcelona, España.

Ausubel, D.(1976). Psicología educativa: Un punto de vista cognoscitivo. Ed. Trillas. México

Baker, J (2000) The Classroom Flip: Using web course management tools to become the guide by the side" En: 11th International Conference on College Teaching and Learning: 9-17. Disponible en: http://works.bepress.com/j_wesley_baker/21

Bates, S., Galloway, R. (2012). The inverted classroom in a large enrolment introductory physics course: a case study. STEM Conference, London. Disponible en: http://www.heacademy.ac.uk/assets/documents/stem-conference/PhysicalSciences/Simon_Bates_Ross_Galloway.pdf

Bergmann, J., & Sams, A. (2007). Flip your classroom: reach every student in every class every day. ASCD

Cabero, J. (2001): Tecnología Educativa. Diseño, producción y evaluación de medios en la enseñanza. Barcelona, Paidós.

Freire, J. (2009). cultura digital y prácticas creativas en educación. RUSC. Revista De Universidad y Sociedad Del Conocimiento.

Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K. & Arfstrom, K.M. (2013). A Review of Flipped Learning. http://flippedlearning.org/review

Hernández R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. 5ta Edición. México D.F.: Editorial McGraw Hill.

Johnson, L. y Renner, J. (2012). Effects of the flipped classroom model on a secondary computer applications course: student and teacher perceptions, questions and student achievement. Disertación doctoral. University of Louisville, Kentucky. Disponible en: http://theflippedclassroom.files.wordpress.com/2012/04/johnson-renner-2012.pdf

Sandoval, C. (2002). Investigación Cualitativa. Bogotá: Arfo. Disponible en: http://www.virtual.unal.edu.co/cursos/humanas/mtria_edu/2021085/und_2/pdf/casilimas.pdf

Strayer, J (2007) The Effects of the Classroom Flip on the Learning Environment: A Comparison of Learning Activity in a Traditional Classroom and a Flip Classroom that Used an Intelligent Tutoring System. Disertación doctoral. Disponible en: https://etd.ohiolink.edu/rws_etd/document/get/osu1189523914/inline

Valle A, Barca A, González R, Núñez J. (1999) Las estrategias del aprendizaje:

revisión teórica y conceptual. Revista latinoamericana de psicología vol 31.

Bogotá, Colombia.

Vargas M, L. (1994) Sobre el concepto de percepción. Redalyc. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/747/74711353004.pdf

Published

30-03-2016

How to Cite

Perdomo Rodríguez, W. (2016). Study about evidence of meaningful learning in a classroom under the flipped classroom model. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (55), a325. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.618

Issue

Section

Journal articles