Technology appropriation of virtual university rural students

Authors

  • Marcela Morales Páez Universidad Autónoma de Baja California
  • Gilles Lavigne Universidad Autónoma de Baja California
  • Martín Alonso Mercado Varela Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.645

Keywords:

virtual-learning, technology appropriation, higher education, distance education

Abstract

There are two major objectives in the present study: to describe the conditions of student's immersion in a virtual university, and to know the perception about their ICT appropriation. The investigation follows a qualitative methodology based in focus groups and interviews, with students and teachers. The results show an unequal access to the ICT between rural and urban students; in relation with the appropriation factors the students pointed to the attitude and motivation aspects, the teachers name institutional issues. We suggest giving a better support in the development of rural student's digital skills in order to contribute a major ICT appropriation.

 

Funding

Campus Virtual de la Universidad Autónoma de Chiapas

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcela Morales Páez, Universidad Autónoma de Baja California

Maestra en Ciencias Educativas, actualmente colaboro en la Unidad de Evaluación Educativa como asistente de investigador.

Gilles Lavigne, Universidad Autónoma de Baja California

Investigador en el Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo

Martín Alonso Mercado Varela, Universidad Autónoma de Baja California

Estudiante de doctorado en el Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo

References

Alberts, B. (2013). Technology Appropriation Revisited. Tesis de maestría, University of Twente. Recuperado de http://essay.utwente.nl/62736/1/Berend_Alberts_-_BIT_Master_Thesis.pdf

Barroso, J. (2007). La alfabetización tecnológica. En: J. Cabero (Ed.), Tecnología educativa (pp. 91-104). Madrid: McGraw-Hill.

Becerra, Y. E. (2012). Uso y apropiación de las tecnologías de la información y comunicación por estudiantes indígenas en la Universidad de Guadalajara. En Ramírez, D. (Ed). El nexo inclusión-marginación en la era digital (pp. 153-179). Guadalajara: Universidad de Guadalajara. Sistema de Universidad Virtual.

Cabero, J. (2007). Tecnología Educativa. Madrid: McGraw Hill.

Cebreiro, B. (2007). Las nuevas tecnologías como instrumentos didácticos. En: Cabero, J. (Ed.). Tecnología educativa (pp.159-172). Madrid: McGraw-Hill.

Crovi Druetta, D. y López González R. (2011). Tejiendo voces: jóvenes universitarios opinan sobre la apropiación de Internet en la vida académica. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, LVI (212), 69-80. Recuperado de http://www.redalyc.org/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=42119790005

Giraldo Ramírez, M. E. y Patiño Lemos M. E. (2009). Acercamiento a las estrategias de apropiación de Medellín Digital en cuatro comunas de la ciudad. Panorama conceptual y evidencias empíricas. Revista Q, 3(6). Recuperado de http://revistaq.upb.edu.co/articulos/ver/284

Green, J. L., Camilli, G. y Elmore, P. (2006). Handbook of Complementary Methods in Education Research. Mahwah, NJ, USA: Lawrence Erlbaum Associates & American Educational Research Association.

Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2010). Estadísticas sobre disponibilidad y uso de tecnología de información y comunicación en los hogares. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/encuestas/especiales/endutih/2010/endutih2010.pdf

Jones, A. e Issroff, K. (2007). Motivation and mobile devices: exploring the role of appropriation and coping strategies. Alt-f, Research in Learning Technology, 15(3), 247-258. Recuperado de http://scholar.google.com.mx

Maldonado Cruz, P. y Miguel Velasco, A. E. (2007). Las desigualdades económicas y sociales en el contexto nacional (1988-2009).Tecsistecatl, Revista Electrónica de Ciencias Sociales. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/tecsistecatl/n2/pmc.htm

Lara Navarra, P. (2005). Uso de contenidos digitales: tecnologías de la información, sociedad del conocimiento y universidad. [Barcelona]: UOC. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/2/2/dt/esp/introduccion.pdf

Presidencia de la República (2001). Documento base Puebla Panamá. Capítulo México. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/comisiones/asunindi/dgmxuno.pdf

Sherron, G. T. y Boettcher, J. V. (1997). Distance learning: The shift to interactivity. Professional Papers Series 17. CAUSE: Colorado.

Universidad Virtual (2014). Licenciaturas. Recuperado de http://www.uv.unach.mx/educacionDistancia

Vega, G. M., Velásquez, A. M. y Álvarez, G. (2011). Apropiación de las TIC en comunidades vulnerables: el caso de Medellín Digital. Apertura, 3(1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68822701015

Published

30-03-2016

How to Cite

Morales Páez, M., Lavigne, G., & Mercado Varela, M. A. (2016). Technology appropriation of virtual university rural students. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (55), a331. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.645

Issue

Section

Journal articles