Technology appropriation of virtual university rural students
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.645Keywords:
virtual-learning, technology appropriation, higher education, distance educationAbstract
There are two major objectives in the present study: to describe the conditions of student's immersion in a virtual university, and to know the perception about their ICT appropriation. The investigation follows a qualitative methodology based in focus groups and interviews, with students and teachers. The results show an unequal access to the ICT between rural and urban students; in relation with the appropriation factors the students pointed to the attitude and motivation aspects, the teachers name institutional issues. We suggest giving a better support in the development of rural student's digital skills in order to contribute a major ICT appropriation.
Funding
Campus Virtual de la Universidad Autónoma de Chiapas
Downloads
References
Alberts, B. (2013). Technology Appropriation Revisited. Tesis de maestría, University of Twente. Recuperado de http://essay.utwente.nl/62736/1/Berend_Alberts_-_BIT_Master_Thesis.pdf
Barroso, J. (2007). La alfabetización tecnológica. En: J. Cabero (Ed.), Tecnología educativa (pp. 91-104). Madrid: McGraw-Hill.
Becerra, Y. E. (2012). Uso y apropiación de las tecnologías de la información y comunicación por estudiantes indígenas en la Universidad de Guadalajara. En Ramírez, D. (Ed). El nexo inclusión-marginación en la era digital (pp. 153-179). Guadalajara: Universidad de Guadalajara. Sistema de Universidad Virtual.
Cabero, J. (2007). Tecnología Educativa. Madrid: McGraw Hill.
Cebreiro, B. (2007). Las nuevas tecnologías como instrumentos didácticos. En: Cabero, J. (Ed.). Tecnología educativa (pp.159-172). Madrid: McGraw-Hill.
Crovi Druetta, D. y López González R. (2011). Tejiendo voces: jóvenes universitarios opinan sobre la apropiación de Internet en la vida académica. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, LVI (212), 69-80. Recuperado de http://www.redalyc.org/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=42119790005
Giraldo Ramírez, M. E. y Patiño Lemos M. E. (2009). Acercamiento a las estrategias de apropiación de Medellín Digital en cuatro comunas de la ciudad. Panorama conceptual y evidencias empíricas. Revista Q, 3(6). Recuperado de http://revistaq.upb.edu.co/articulos/ver/284
Green, J. L., Camilli, G. y Elmore, P. (2006). Handbook of Complementary Methods in Education Research. Mahwah, NJ, USA: Lawrence Erlbaum Associates & American Educational Research Association.
Instituto Nacional de Estadística, Geografía e Informática (INEGI) (2010). Estadísticas sobre disponibilidad y uso de tecnología de información y comunicación en los hogares. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/prod_serv/contenidos/espanol/bvinegi/productos/encuestas/especiales/endutih/2010/endutih2010.pdf
Jones, A. e Issroff, K. (2007). Motivation and mobile devices: exploring the role of appropriation and coping strategies. Alt-f, Research in Learning Technology, 15(3), 247-258. Recuperado de http://scholar.google.com.mx
Maldonado Cruz, P. y Miguel Velasco, A. E. (2007). Las desigualdades económicas y sociales en el contexto nacional (1988-2009).Tecsistecatl, Revista Electrónica de Ciencias Sociales. Recuperado de http://www.eumed.net/rev/tecsistecatl/n2/pmc.htm
Lara Navarra, P. (2005). Uso de contenidos digitales: tecnologías de la información, sociedad del conocimiento y universidad. [Barcelona]: UOC. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/2/2/dt/esp/introduccion.pdf
Presidencia de la República (2001). Documento base Puebla Panamá. Capítulo México. Recuperado de http://www.diputados.gob.mx/comisiones/asunindi/dgmxuno.pdf
Sherron, G. T. y Boettcher, J. V. (1997). Distance learning: The shift to interactivity. Professional Papers Series 17. CAUSE: Colorado.
Universidad Virtual (2014). Licenciaturas. Recuperado de http://www.uv.unach.mx/educacionDistancia
Vega, G. M., Velásquez, A. M. y Álvarez, G. (2011). Apropiación de las TIC en comunidades vulnerables: el caso de Medellín Digital. Apertura, 3(1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68822701015
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)