Knowledge management, scientific activity and personal learning environments (ples): a bibliometric of the ple conference
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.653Keywords:
Personal Learning Environment (PLE), PLE Conference, bibliometrics, scientific activity assessmentAbstract
The PLE Conference is a conference dedicated to Personal Learning Environment (PLE), whose statistical analysis using Bibliometrics can be used to evaluate the scientific activity carried out in relation to PLE. For this reason, the present investigation is a bibliometric study of the PLE Conference which aims primarily to describe the contribution made by the PLE Conference to scientific literature on the PLE, considering the scientific production and consumption. Throughout, it has followed a systematic methodology using bibliometric indicators, which allowed drawing conclusions about the impact and significance of the PLE Conference and providing valuable information to optimize the conference and discover the evolution of the PLE concept.
Funding
Universidad de Murcia
Downloads
References
Adell, J. y Castañeda, L. (2010). "Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje". En Roig Vila, R. y Fiorucci, M. (Eds.) Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l'innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell'informazione e della Comunicaziones e l'interculturalità nella scuola. Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli studi. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10201/17247
Adell, J. y Castañeda, L. (2012). Tecnologías emergentes, ¿pedagogías emergentes? En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (coord.). Tendencias emergentes en educación con TIC. Barcelona: Asociación Espiral, Educación y Tecnología.
Ardanuy, J. (2012). Breve introducción a la bibliometría. Departament de Biblioteconomia i Documentació, Universitat de Barcelona.
Area Moreira, M. (2009). Introducción a la tecnología educativa: manual electrónico. Recuperado de: http://bibliotecadigital.org/handle/001/415
Buchem, I., Attwell, G., & Torres, R. (2011). Understanding personal learning environments: Literature review and synthesis through the activity theory lens. Proceeding in the PLE Conference 2010. Recuperado de: http://journal.webscience.org/658/
Castañeda, L. y Adell, J. (2013). La anatomía de los PLEs. En L. Castañeda y J. Adell (Eds.), Entornos Personales de Aprendizaje: Claves para el ecosistema educativo en red (pp. 11-27). Alcoy: Marfil. Recuperado de: http://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/30408/1/capitulo1.pdf
Chávez, E. (2014). Investigación educativa sobre autogestión en los Entornos Personales de Aprendizaje (PLE): una revisión de la literatura. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 3(2), 114-134. Recuperado de: https://www.uco.es/ojs/index.php/edmetic/article/view/2892
Escorcia, T. A. (2008). El análisis bibliométrico como herramienta para el seguimiento de publicaciones científicas, tesis y trabajos de grado. Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de: http://javeriana.edu.co/biblos/tesis/ciencias/tesis209.pdf
Gallego, M.J. y Chaves, E. (2014). Tendencias en estudios sobre entornos personales de aprendizaje (Personal Learning Environments -PLE-). EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 49. Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec49/n49_Gallego_Chaves.html
Lascurain, M.L. (2006). La evaluación de la actividad científica mediante indicadores bibliométricos. Bibliotecas: Revista de la Escuela de Bibliotecología, Documentación e Información, 24(1 y 2), 9-26.Recuperado de: http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/429
Miñana, J. S. (1999). Comunicaciones científicas a congresos científicos: algunas propuestas de mejora. Aten Primaria, 23, 371-375.
Portillo, D. P., Portillo, L., y Morillo, E. C. (2011). Indicadores de productividad, colaboración y circulación de la investigación. Caso: Escuela de Bibliotecología y Archivología de Luz. Documentación de las Ciencias de la Información, 34, 291-306. Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/DCIN/article/view/36459
Pritchard, A., & Wittig, G. R. (1981). Bibliometrics. England: AllM Books.
Romaní, F., Huamaní, C., & González, G. (2012). Estudios bibliométricos como línea de investigación en las ciencias biomédicas: una aproximación para el pregrado. Ciencia e Investigación Medico Estudiantil Latinoamericana, 16(1). Recuperado de: http://www.cimel.felsocem.net/index.php/CIMEL/article/viewArticle/187
Sancho, R. (1990). Indicadores bibliométricos utilizados en la evaluación de la ciencia y la tecnología. Revisión bibliográfica. Revista española de documentación científica, 13(3-4), 77-106. Recuperado de: http://www.temarium.com/serlibre/recursos/pdf/79059.Inteligencia%20Competitiva.Lecturas.pdf#page=77
Sanz, E. y Martín, C. (1997). Técnicas bibliométricas aplicadas a las estudios de usuarios. Revista general de información y documentación, 7(2), Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/viewFile/RGID9797220041A/10878
Väljataga, T., & Laanpere, M. (2010). Learner control and personal learning environment: a challenge for instructional design. Interactive Learning Environments, 18(3), 277-291. Recuperado de: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10494820.2010.500546
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)