Digital literacy in a teachers group of a secondary public school in Colombia

Authors

  • Vicente Javier Delgado Cisneros Institución Educativa Municipal Técnica de Acción Comunal.
  • Maricarmen Cantú Valadez Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey/Escuela Normal Miguel F. Martínez, Centenaria y Benemérita

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2016.56.674

Keywords:

Digital literacy, ICT, Computing knowledge, informational knowledge

Abstract

Teacher is a key to success of their students. The inclusion of ICT, in the social and educational fields, demands to teachers, a profile on information literacy (computing and informational knowledge) to ensure a critical and reflective interaction regarding the use of ICT and to access resources on the Web for inclusion in the classroom.  In this context, an exercise of qualitative research was conducted in a group of volunteer teachers from a secondary school. The results of the interviews show a teacher with a basic level computing knowledge and deficient in informational knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Area, M. (2005). Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar: una revisión de líneas de investigación. Relieve, 11(1). Recuperado de http://www.uv.es/RELIEVE/v11n1/RELIEVEv11n1_1.htm

Bates, T. (2001). Cómo gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios. Recuperado de http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/bates1101/bates1101_imp.html

Cabero, J. (2007). Las necesidades de las TIC en el ámbito educativo: oportunidades, riesgos y necesidades. Tecnología y Comunicación Educativas, 21(45), 1-19. Recuperado de http://investigacion.ilce.edu.mx/tyce/45/articulo1.pdf

Careaga, A., & Ramírez, A. (2011). An Open Network of Digital Production Centers: Empowering Schools, Teachers, NGOs, and Communities with Educational Multimedia Creation Capabilities. En Higher Education, Emerging Technologies, and Community Partnerships: Concepts, Models and Practices (pp. 359–364). IGI Global.

Casillas, M.A.; Ramírez, A. & Ortiz, V. (2014) El capital tecnológico una nueva especie de capital cultural. Una propuesta para su medición. En A. Ramírez & M.A. Casillas, Háblame de TIC, (pp. 23-38). Argentina: Editorial Brujas – SOCIALTIC.

Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.

Castellanos, S. J., Martínez, E., Martínez, K. P., & Ramírez, A. (2011). Diploma course "ICT and informational advanced competences for in-service primary and secondary teachers in Mexico". Journal for Educators, Teachers and Trainers, 2. 28-34. Recuperado de http://www.ugr.es/~jett/pdf/vol02_03_jett_castellanos_martinez_martinez_ramirez.pdf

Ceretta, M., & Picco, P. (2013). La necesidad de definir un modelo de alfabetización en información para el Plan Ceibal. Transinformação, 25(2), 127–133. doi:10.1590/S0103-37862013000200003

CEPAL. (2015). Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe 2015. Santiago de Chile: Naciones Unidas. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/38605/S1500568_es.pdf

García, A. & Tejedor, F. J. (2010). Evaluación del proceso de innovación escolar basados en el uso de las TIC desarrollados en la Comunidad de

Castilla y León. Revista de Educación, 352, 125-147. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_06.pdf

Johnson, L., Adams, S., Estrada, V., & Freeman, a. (2015). Reporte Horizonte 2015 - Edición para Educación Escolar (K-12). Recuperado de http://www.eduteka.org/ReporteHorizonte2015.php

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-318264_recurso_tic.pdf

National Forum of Information Literacy. (2005). Faros para la Sociedad de la Información: Declaración de Alejandría Sobre la Alfabetización Informacional y el Aprendizaje a lo Largo de la Vida. Alejandría: UNESCO

OCDE. (2005). La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. OCDE. Recuperado de http://comclave.educarex.es/pluginfile.php/130/mod_resource/content/3/DESECO.pdf

OCDE. (2015, enero). Colombia, políticas prioritarias para un desarrollo inclusivo. Colombia: OCDE.

Ortoll, E. (2007). Conceptos claves en alfabetización y exclusión digital. En La alfabetización digital en los procesos de inclusión social, (pp. 13–55). Barcelona, España: Editorial UOC.

Ramírez, A. (2012). Saberes digitales mínimos para el autoacceso y auto regulación del aprendizaje. Recuperado de http://www.uv.mx/personal/albramirez/files/2012/10/SaberesDigitalesMi%CC%81nimos_CAA.pdf

Ramírez, A. & Casillas, M. (2014, agosto). Hojas de trabajo de los saberes digitales. Blog del proyecto de Brecha Digital en Educación Superior. http://www.uv.mx/blogs/brechadigital/2014/08/24/hojas_saberes_digitales

Rodríguez, M., Martínez, F. & Olmos, S. (2013). Evaluación de competencias informacionales en educación secundaria: un modelo causal. Cultura y Educación, 25(3), 361- 373.

UNESCO. (2008). Estándares de competencias TIC para docentes. Recuperado de http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

UNESCO. (2011). Alfabetización Mediática e Informacional. Curriculum para profesores. París: ONU. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002160/216099S.pdf

Published

30-06-2016

How to Cite

Delgado Cisneros, V. J., & Cantú Valadez, M. (2016). Digital literacy in a teachers group of a secondary public school in Colombia. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (56), a333. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.56.674

Issue

Section

Journal articles