The designing process of a distance education model as a strategy for educational innovation for the knowledge-based economy

Authors

  • Teresa Guzman Flores Universidad Autónoma de Querétaro
  • Alexandro Escudero Nahón Universidad Autónoma de Querétaro

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.729

Keywords:

distance education, educational innovation, university, knowledge-based economy

Abstract

The most powerful economies in the world share to each other the fact of having transformed their traditional natural resources-based economies, into Knowledge-based Economies. That is, they have moved from industrial societies into post-industrial societies, where innovation is a value itself. Educational technology plays a key role in this process because it able to encode, transmit and produce information in unprecedented ways in the history of mankind. However, incorporating technology in organizations is not enough to provoke innovation. It is  essential to make controlled and quantifiable actions in order to design institutional transformations to foster the Knowledge-based Economy. This text presents an original educational innovation strategy capable of generating intangible capital applying a mainstreaming methodology involving distance education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Teresa Guzman Flores, Universidad Autónoma de Querétaro

Directora de Educación a Distancia e Innovación Educativa de la Universidad Autónoma de Querétaro

Alexandro Escudero Nahón, Universidad Autónoma de Querétaro

Profesor investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Querétaro

References

ANUIES/UNESCO, IESALC, & ANUIES. (2004). La educación superior virtual en América Latina y el Caribe. México: ANUIES/UNESCO.

Ayuste, A., Gros, B., & Valdivielso, S. (2012). Sociedad del Conocimiento. Perspectiva Pedagógica. En L. García (Ed.), Sociedad del Conocimiento y Educación (pp. 17-39). Madrid: UNED.

Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., & West, J. (2006). Open Innovation: Researching a New Paradigm. Oxford: Oxford University Press.

Edvinsson, L., & Malone, M. S. (1999). El capital intelectual. Barcelona: Gestión 2000.

Escudero, A. (2004). Apre(h)ender género. Modelo de Especialización para el Sector Público. Oaxaca: Instituto de la Mujer Oaxaqueña.

Gros, B. (2008). Aprendizajes, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento. Barcelona: Gedisa.

Guzmán, T., Escudero, A., & García, M. T. (2015). Estrategia para implementar un Modelo de Educación a Distancia. El caso de la Universidad Autónoma de Querétaro. En XVIII Congreso Internacional EDUTEC «Educación y Tecnología desde una visión Transformadora». Riobamba: Edutec.

Hannan, A., & Silver, H. (2005). La innovación en la enseñanza superior. Madrid: Narcea.

Lester, R., & Piore, M. (2004). Innovation: themissing dimension. Cambridge: Harvard University Press.

Liyoshi, T., Kumar, M. S., & VIJAY. (2008). Opening up education. The Collective Advancement of Education through Open Technology, Open Content and Open Knowledge. Cambridge: MIT Press.

Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. Barcelona: Anthropos.

Maturana, H., & Varela, F. (2003). El árbol del conocimiento. Las bases biológicas del entendimiento humano. Argentina: Lumen.

Meek, V. L., Teichler, U., & Kearney, M. L. (2009). Higher Education, Research, and Innovation: Changing Dynamics. UNESCO Forum on Higher Education, Research and Knowledge 2001-2009. Kassel: INCHER-Kassel.

Mitchell, C., & Sackney, L. (2009). Sustainable Improvement: Building Learning Communities that Endure. Rotterdam: Sense.

OECD. (1996). the knowledge-based economy. Paris.

OECD. (2007). Giving Knowledge for Free. The Emergence of Open Resources. Paris. Recuperado a partir de http://opensource.mit.edu/papers/sturmer.pdf

Pérez, M. S., & Moreno, M. (2015). Modelos de educación superior a distancia en México. Guadalajara: Universidad de Guadalajara Sistema de Universidad Virtual.

Powell, W., & Snellman, K. (2004). The knowledge economy. Annu. Rev. Sociol., 30, 199–220.

Sennet, R. (2006). La cultura del nuevo capitalismo. Barcelona: Anagrama.

SEP-ANUIES. (2014). Acuerdo de bases conceptuales para la Educación Superior Abierta y a Distancia. México.

SEP-CONACYT. (2014). Documentos del PNPC. 3. Fundamentos sobre calidad educativa en la modalidad no escolarizada. México.

Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. Recuperado 3 de marzo de 2016, a partir de http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm

Siemens, G. (2010). Conociendo el conocimiento. Granada: Ediciones Nodos Ele.

Siemens, G. (2011). Conectivismo: una teoría de aprendizaje para la era digital. En R. Aparici (Ed.), Conectados en el ciberespacio (pp. 77-90). Madrid: UNED.

Stoll, L. (2009). Capacity building for school improvement or creating capacity for learning? A changing landscape. Journal of Educational Change, 10(2-3), 115-127.

Sugarman, B. (2001). A learning-based approach to organizational change. Some results and guidelines. Organizational Dynamics, 30(1), 62-76.

Vega, R. (2006). La educación continúa en México: hacia la transición a la captación a distancia. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (20). Recuperado a partir de http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/519/252

Wang, S., & Noe, R. A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research. Human Resource Management Review, 20(2), 115–131.

West, D. (2011). The Next Wave Using Digital Technology to Further Social and Political Innovation. Washington, D.C.: Brookings Institutions Press.

West, D. (2012). Digital Schools How Technology Can Transform Education. Washington, D.C.: Brookings Institutions Press.

West, D. (2015). Going Mobile How Wireless Technology is Reshaping Our Lives. Washington, D.C.: Brookings Institutions Press.

Published

30-03-2016

How to Cite

Guzman Flores, T., & Escudero Nahón, A. (2016). The designing process of a distance education model as a strategy for educational innovation for the knowledge-based economy. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (55), a330. https://doi.org/10.21556/edutec.2016.55.729

Issue

Section

Journal articles

Most read articles by the same author(s)