Creating Personal Learning Environments as a resource for training. The DIPRO 2.0 Project
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2014.47.80Keywords:
Entornos personales de aprendizaje, aprendizaje autorregulado, formación del profesorado, educación superior, web 2.0Abstract
Through this article provides a first approximation to the concept of PLE, which corresponds to the key components, tools that make it up, and different perspectives and instructional design frameworks from which to frame them for use in training contexts didactic higher education. The last part of it, is intended to exposure Dipro 2.0 project developed with the primary objective of building a personal learning environment that would serve as a technological-curricular teaching and from which university to train teachers and to the formation of students on topics related to educational technology.
Downloads
References
ADELL, J. Y CASTAÑEDA, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender al aprendizaje. En R. Roig & M. Fiorucci (Eds), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Alcoy: MARFIL-Roma TRE Universita degli estudi.19-30.
ADELL, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje (PLE). En I. AGUADED, & J. CABERO (Coords.), Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad. Madrid: Alianza, 271-288.
AMINE, M. (2009). PLE –PKN. Recuperado el 12/01/2010 de: http://mohamedaminechatti.blogspot.com/2009/04/ple-pkn.html
AMPUDIA, V. y TRINIDAD, L. (2012). Entornos personales de aprendizaje: ¿final o futuro de los EVA?. Reencuentro, 63, 32-39.
Attwell, G. (2007). The Personal Learning Environments - the future of eLearning? eLearning Papers, 2, 1.
BANYARD, PH. y UNDERWOOD, J. (2008). Understanding the learning space. eLearning Papers, 9, Recuperado el 3/01(2012 de: www.elearningpapers.eu
BARROSO, J., CABERO, J. y VÁZQUEZ, A. (2012). Formación desde la perspectiva de los entornos personales de aprendizaje. Apertura, Recuperado el 18/03/2012 de: http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura3/article/view/209
BAUMAN, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
CABERO, J. (2012). Tendencias para el aprendizaje digital: de los contenidos cerrados al diseño de materiales centrado en las actividades. El Proyecto Dipro 2.0. RED. Revista de Educación a Distancia, 32, Recuperado el 18/03/2012 de: http://www.um.es/ead/red/32.
CABERO, J. y otros (2011). Creación de un entorno personal para el aprendizaje: desarrollo de una experiencia. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 38. Recuperado el 20/01/2012 Recuperado de: http://edutec.rediris.es/Revelec2/Revelec38/17
CABERO, J. Y ROMÁN, P. (2006). E-actividades. Un referente básico para la formación en Internet. Sevilla: Eduforma.
CASQUERO, O. y otros (2010). ¡PLE Network: an integrated eLearning 2.0 architecture from a university's perspective. Interactive Learning Environment, vol. 18, núm. 3, 293-308.
CASTAÑEDA, L. Y ADEll, J. (eds.). (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
CEDEFOP (2008). Terminology of European Education and traigning policy. Luxemburgo: Publications Office.
DABBAGH, N. Y KITSANTAS, A. (2012). Personal Learning Environments, social media, and self-regulated learning: a natural formula for connecting formal and informal learning. Internet and Higher Education, 15, 3-8.
DABBAGH, N., Y REO, R. (2011). Impact of Web 2.0 on higher education. En D. W. Surry, T. Stefurak, y R. Gray (Eds.), Technology integration in higher education: Social and organizational aspects. Hershey, PA: IGI Global, 174-187.
DOWNES, S. (2007). Learning networks in practice. Emerging Technologies for Learning, 2, 19-27.
DURALL, E y otros (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. Austin, Texas: The New Media Consortium.
FIEDLER, S. Y PATA, K. (2009). Distributed learning environments and social software: In search for a framework of design. En S. Hatzipanagos y S. Warburton (Eds.). Social software & developing community ontologies. Hershey, PA: IGI Global, 145-158.
Henri, F. y otros (2008). Understanding PLE as an Essential Component of the Learning Process. Proc. of ED-Media, AACE, Chesapeake, 3766-3770.
INFANTE, A, GALLEGO, O. Y SÁNCHEZ, A (2013). Los gadgests en las plataformas de teleformación: el caso del proyecto Dipro 2.0. Pixel-Bit. Revista de Medios y educación, 42, 183-194.
JOHNSON, L., y otros (2011). The NMC Horizon Report: 2011 K-12 Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.
KITSANTAS, A., Y DABBAGH, N. (2010). Learning to learn with Integrative Learning Technologies (ILT): A practical guide for academic success. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
LLORENTE, M.C (2013). Aprendizaje autorregulado y PLE. Edmetic. Revista de Educación Mediática y TIC, nº 1, Vol. 2, 63-79.
MARÍN, V. (2011). Implicaciones pedagógicas de IPLE: ambientes de aprendizaje personales e institucionales (Proyecto fin de Master no publicado). Universidad de las Islas Baleares: España.
MOTT, J. (2010). Envisioning the Post‐LMS Era: The Open Learning Network. Educause Quartely, 33 (1). Recuperado el 12/01/2010 de: http://www.educause.edu/EDUCAUSE+Quarterly/ EDUCAUSE QuarterlyMagazineVolum/ EnvsioningthePostLMSEraTheOpe/199389.
REIG, D. (2009). Entornos personales de aprendizaje. Recuperado el 26/08/2012 de: http://www.slideshare.net/dreig/ple-1340811
RODRÍGUEZ, M. (2013). Una experiencia de creación de un entorno personal de aprendizaje. Proyecto Dipro 2.0. Edmetic. Revista de educación Mediática y TIC, 2, 1, 7-22.
SANCHO, T. Y BORGES, F. (2011). El aprendizaje en un entorno virtual y su protagonista, el estudiante virtual. En Gros, B. (ed.), Evolución y reto de la educación virtual. Construyendo el e-learning del siglo XXI. Barcelona, UOC., 27-49.
SCLATER, N. (2008). Web 2.0, Personal Learning Environments, and the future of leanring management systems. Educause, 13, 1-13.
STARKEY, L. (2011). Evaluating learning in the 21st century: a digital age learning matrix. Technology, Pedagogy and Education, 20, 1, 19-39.
TARAGHI, B. y otros (2009). Personal Learning Environment – a Conceptual Study, Conference ICL2009, Recuperado el 26/06/2012 de: http://es.scribd.com/doc/20156291/Personal-Learning-Environment-A-Conceptual-Study
UZTARRROZ, J. (2010). Creación y gestión de un PLE (Personal Learniong Environment - Entorno Personal de Aprendizaje), Recuperado el 3/06/2012 de: https://docs.google.com/file/d/0B2UkC0AzGKAgNzMwMWVkZWUtYTcyZC00YmMwLTllMzQtNzI4NTA0NjcxYTU2/edit?pli=1
VÄLJATAGA, T., PATA, K., Y TAMMETS, K (2001). Considering students' perspective on personal and distributed learning environments. En M. J. W. Lee, & C. McLoughlin (eds.), Web 2.0-based e-Learning: Applying social informatics for tertiary teaching. Hershey, PA: IGI Global, 85-107.
WILSON, S. (2008). Patterns of personal learning environments. Interactive Learning Environments, 16, 1, 17-34.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)