PBL implementation as a method to promote collaboration competencies in a virtual environment (Webnode)

Authors

  • Nohemi Rivera Vazquez Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey
  • Adriana María Agudelo Quiroz Secretaría de Educación Municipal, Institución Educativa Gilberto Alzate Avendaño, sede San Isidro.
  • Xitlali Manuela Ramos Arcos Servicios Internacionales de Transporte de Puebla
  • Jakeline Camila Vargas Mateus Alcaldía Municipal.

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2015.51.107

Keywords:

problem based learning (PBL), collaborative work, e-learning, educational technology, information and communication technologies (ICT)

Abstract

The article refers to a project-based educational research evidence that evaluated the use of Problem Based Learning (PBL) and its impact on collaborative work through a webnode. This investigation used a qualitative research method, considering an instrumental case study, because the ultimate goal was the evaluation of the relationship of PBL and collaborative work through a virtual platform. The semi-structured interview, a questionnaire and virtual observation are the instruments used for data collection, to show that, using the PBL method through a website facilitates the development of collaborative working skills in teacher training processes.

 

Funding

Tecnológico de Monterrey (ITESM)

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Author Biographies

Nohemi Rivera Vazquez, Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey

Asistente de investigación, pertenezco a la cátedra de investigación de Innovación en Tecnología y Edcación (CIITE) de la Escuela de Graduados en Educación (EGE) de la Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey campus Monterrey.

Adriana María Agudelo Quiroz, Secretaría de Educación Municipal, Institución Educativa Gilberto Alzate Avendaño, sede San Isidro.

Maestra de Apoyo en el Servicio de Apoyo Pedagógico.

Xitlali Manuela Ramos Arcos, Servicios Internacionales de Transporte de Puebla

Gerente de calidad

Jakeline Camila Vargas Mateus, Alcaldía Municipal.

Asesor social externo en la Secretaria de Fomenteo y Desarrollo Productivo.

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Published

26-03-2015

How to Cite

Rivera Vazquez, N., Agudelo Quiroz, A. M., Ramos Arcos, X. M., & Vargas Mateus, J. C. (2015). PBL implementation as a method to promote collaboration competencies in a virtual environment (Webnode). Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (51), a292. https://doi.org/10.21556/edutec.2015.51.107

Issue

Section

Journal articles