PBL implementation as a method to promote collaboration competencies in a virtual environment (Webnode)
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2015.51.107Keywords:
problem based learning (PBL), collaborative work, e-learning, educational technology, information and communication technologies (ICT)Abstract
The article refers to a project-based educational research evidence that evaluated the use of Problem Based Learning (PBL) and its impact on collaborative work through a webnode. This investigation used a qualitative research method, considering an instrumental case study, because the ultimate goal was the evaluation of the relationship of PBL and collaborative work through a virtual platform. The semi-structured interview, a questionnaire and virtual observation are the instruments used for data collection, to show that, using the PBL method through a website facilitates the development of collaborative working skills in teacher training processes.
Funding
Tecnológico de Monterrey (ITESM)
Downloads
References
AINSCOW, M. (2001). Necesidades especiales en el aula, guía para la formación del profesorado. España: Narcea.
ALARCÓN, P., ÁLVAREZ, X., HERNÁNDEZ, D. y MALDONADO, D. (2013). Matriz de habilidades TIC para el aprendizaje. Santiago de Chile: Ministerio de educación. Recuperado de: http://www.eduteka.org/habilidadestic.php
ALAVI, M. (1994). Computer-mediated collaborative learning: An empirical evaluation. MIS quarterly, 8(2), 159-174.
ARMENTA, D., SALINAS, V. y MORTERA, F. (2013). Aplicación de la técnica educativa aprendizaje basado en problemas para capacitación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 16(1), 57-83. Recuperado de: http://ried.utpl.edu.ec/sites/default/files/file/archivo/volumen%2016_1/Aplicaciontecnicaeducativa.pdf.
BISHOP, D. C., GILES, S. M., & BRYANT, K. S. (2005). Teacher receptiveness toward web-based training and support. Teaching and Teacher education, 21(1), 3-14.
BOOTH, T. y AINSCOW, M. (2000). Índice de inclusión, Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. Reino Unido: CSIE.
CHIRINO, V. (2012). Aprendizaje activo como estrategia educativa. Documento de trabajo. Tecnológico de Monterrey. México.
FARÍAS, G., PEDRAZA, N. y LAVÍN, J. (2013). Gestión de un programa de capacitación en línea para el desarrollo de habilidades y capacidades TICs en profesores de negocios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 45-61. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol15no1/contenido-fariaspedraza.html
FERNÁNDEZ, N. (2008). Gestión de la educación continua en las IES en México. Identificación de los indicadores de desempeño. IV Congreso internacional AMECyD. Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de: http://www.e-continua.com/documentos/indicadores2008.pdf.
GIROUX, S. y TREMBLAY, G. (2004). Metodología de las ciencias humanas. La investigación en acción. México, D. F: Fondo de Cultura Económica
HODGE, E. & COLLINS, S. (2010). Collaborative Efforts: Teaching and Learning in Virtual Worlds. EDUCASE Review, 45(3), 62-63. Recuperado de
http://www.educause.edu/ero/article/collaborative-efforts-teaching-and-learning-virtual-worlds.
IM, Y., & LEE, O. (2003). Pedagogical Implications of Online Discussion for Preservice Teacher Training. Journal Of Research On Technology In Education, 36(2), 155-170.
KRAUT, R. E., FUSSELL, S. R., BRENNAN, S. E. & SIEGEL, J. (2002). Understanding effects of proximity on collaboration: Implications for technologies to support remote collaborative work. En P. J. Hinds y S. Kiesler, Distributed work (pp. 137-162). Massachusetts, USA: Massachusetts Institute of Technology.
LOZANO, R. A. y HERRERA B. J. A. (2011). Diseño de programas educativos basados en competencias, Monterrey, México: Editorial Digital del Instituto Tecnológico de Monterrey.
MADERA, A. y MONASTERIO, I. (s/f) Estudio de Casos. Universidad Autónoma de Madrid.
MARTÍNEZ, M. (2006). La investigación cualitativa. Revista De Investigación En Psicología , 9(1). Recuperado de http://miscursos.itesm.mx/courses/1/UV.ED4027L.1313.1/db/_1419488_1/INV%20CUALITATIVA.pdf.
MOSCHEN, J. (2008). Innovación Educativa. Buenos Aires, Argentina: Bonum.
OSSES, S., SÁNCHEZ, I., e IBÁÑEZ, F. M. (2006). Investigación cualitativa en educación: Hacia la generación de teoría a través del proceso analítico. Estudios pedagógicos, 32(1), 119-133.
RAMÍREZ, M. S. (2012). Modelos y Estrategias de Enseñanza, Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
RAMÍREZ, M. S. (2013). Triangulación de instrumentos para el análisis de resultados, [video]. Disponible en la Escuela de Graduados en Educación de la Universidad Virtual del Tecnológico de Monterrey, en el sitio Web: http://apps05.ruv.itesm.mx/portal/uvtv/video/video.jsp?folio=4626
RODRÍGUEZ, R. P., ARIZA, M. B., y LÓPEZ, F. S. Z. (2007). Abordaje hermenéutico de la investigación cualitativa. Teorías, procesos, técnicas. Bogotá, Colombia: Universidad Cooperativa de Colombia.
ROSE, D. (2008). Guía para el diseño universal del aprendizaje. EEUU: Editorial Cast.
SHUELL, T. J. (1986). Cognitive conceptions of learning. Review of Educational Research, 56, 411-436.
VALENZUELA, J. y FLORES M. (2012). Fundamentos de investigación educativa. Monterrey, México: Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.
ZAMBRANO, F. (2007). La usabilidad, entre la tecnología y la pedagogía. Revista Digital Universitaria, 8(5). Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.8/num5/art35/int35.htm.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)