Analysis of virtual classrooms from multimodality

Authors

  • Viviana Corina Svensson Universidad Nacional del Comahue (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1339

Abstract

The aim of this study was to analyze a corpus of virtual classrooms of an undergraduate degree blended learning course from multimodal semiotics. The analysis stems from these questions: How to we designed the educational content module? How do we organize the information in the interface? to what extent and why does multimodality appear? Data were extracted according to The GeM model (Bateman, 2009). After the analysis, differences emerged regarding: 1) the virtual classroom concept more as a real medium than as a 'learning environment'; 2) prevalence of linear data over non-linear data; 3) difficulty in grouping the basic units of the modules into more complex entities

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez Valencia, J. (2016). Meaning Making and Communication in the Multimodal Age: Ideas for Language Teachers. Colomb. Appl.Linguist.J., 18(1), pp 98-115. DOI: http://dx.doi.org/10.14483/calj.v18n1.8403

Area, M. y Ribeiro, T. (2012) De lo sólido a lo líquido: Las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar (38), 13-20. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-01.

Bateman, J. A. (2008) Multimodality and Genre – A foundation for the systematic analysis of multimodal documents. London: Palgrave Macmillan.

Bateman, J. (2013). Multimodal analysis of film within the gem framework. Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies, 0(64), 049-084. doi:https://doi.org/10.5007/2175-8026.2013n64p49

Berná Sicilia, C. y Fernández Castrillo, C. (2011). Semiótica del E-Learning. El universo signalético de Moodle. Revista de Comunicación y Nuevas Tecnologías, 14(8), 177-190. <http://www.icono14.net>

Bezemer, J. y Kress, G. (2016) Multimodality, Learning and Communication. Abingdon, Oxon: Routledge.

Faye Pedrosa, C. y Albuquerque Sant'Anna, V. (2009). El texto multimodal y la arquitectura de la clase en la enseñanza a distancia (EAD). Letras, 51(79), 39-61. http://ve.scielo.org/pdf/l/v51n79/art02.pdf

García-Dussán, É. (2015). Algunas reflexiones pedagógicas sobre la comprensión de textos multimodales. Recial, Revista del Ciffyh Área Letras, 6(8). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/12976.

González García, J. (2018). El enfoque multimodal en el proceso de alfabetización. Educação em Revista, 34: e177266, DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698177266.

Halliday, M.A.K. (2013) El lenguaje como semiótica social. México: FCE.

Hodge, R. y Kress, G. (1988). Social Semiotic. Cambridge: Polity Press.

Jewitt, C., Bezemer, J. y O'halloran, K. (2016). Introducing Multimodality. London: Routledge.

Kress, G. y Van Leeuwen, T. (1996) Reading images. London: Routledge.

Kress, G. y Van Leeuwen, T. (2010) Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. New York: Roultedge.

Mangui Haguin, D. (2011). La perspectiva multimodal sobre la comunicación. Desafíos y aportes para la enseñanza en el aula. Revista Electrónica Diálogos Educativos, 11 (22), 3-14. http://www.umce.cl/dialogosedicativos/n22/manghi

O'halloran, K. (2004). Multimodal discourse Analysis. London: Continuum, Open Linguistic series.

O'halloran, K. (2012). Análisis del discurso multimodal. ALED, 12 (1), pp. 75-97. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5959014.pdf.

Payrató, Ll. (2012). Apuntes para un análisis etnográfico, crítico y multimodal (…). Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto. Vol. 7. 101-127. https://ler.letras.up.pt/uploads/ficheiros/10746.pdf

Pérez, S. (2009). Los medios y los modos: una mirada semiótica a los entornos virtuales de aprendizaje. En S. Pérez y A. Imperatore (Comp.), Comunicación y Educación en entornos virtuales de aprendizaje: perspectivas teórico-metodológicas. 1a ed. (pp. 55-66) Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, Panel de Expertos I.

Pressman, R. (2002). Ingeniería del Software. Un enfoque práctico. 5ª ed. México: McGraw-Hill.

Samaja, J. Epistemología y Metodología. Elementos para una teoría de la investigación científica [1993] (2004). 3era. ed. Buenos Aires: Eudeba.

Unsworth, L. (2011) Multimodal Semiotic. Functional Analysis in Contexts of Education. London: Bloomsbury Academic.

Van Leeuwen, T. (2015). Introduction to Multimodal integration. Paper presentation given at DNC#1: DiscourseNet International Congress. Bremen University.

Ynoub, R. (2015) Cuestión de Método. Aportes para una metodología crítica. México, DF.: Cengage Learning Editores SA.

Published

30-09-2019

How to Cite

Svensson, V. C. (2019). Analysis of virtual classrooms from multimodality. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (69), 53–74. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1339