Tensions on Instructional Design of on-line courses in Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1381

Keywords:

Instructional Designers, Instructional Design, Activity Theory, Educational Technology, Higher Education

Abstract

This article presents the results of a qualitative study that seeks to describe the professional context of instructional designers working in Higher Education institutions in North-East Mexico. For this study, 12 instructional designers working in 3 different institutions participated in data collection. Based in Activity Theory, and Content Analysis, five tensions were identified in the context of this study: (1) delayed work deliveries, (2) lack of recognition, (3) transfer of responsibility and workload, (4) confusion of roles and (5) refusal of pedagogical support. These findings indicate the tasks and responsabilities of Instructional Designers are still unknown to professors and content experts in the North-East Mexico región.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Azeneth Patiño, Université Laval (Canada)

Azeneth Patino is a Ph. D. candidate in Educational Technology at Laval University. Her research is focused on the study of Educational Serious Games for learning foreign languages and the pedagogical integration of digital games in formal education. She is interested in promoting creative uses of technology for the development of 21st century skills in formal education. 

Aurora Guadalupe Martínez Cantú, Universidad Autónoma de Nuevo León (Mexico)

AURORA GUADALUPE MARTÍNEZ CANTÚ es doctora en Filosofía con acentuación en estudios de la Educación por la Universidad Autónoma de Nuevo León. Desde hace más de diecisiete años se desempeña como maestra de francés como lengua extranjera y actualmente es docente en la División de Estudios de Posgrado de la Facultad de Filosofía y Letras de la UANL. En esta misma institución es formadora de futuros docentes en la licenciatura del Colegio de Ciencias del Lenguaje. Sus líneas de investigación se centran en estrategias de enseñanza, el pensamiento crítico y la evaluación del francés como lengua extranjera en la educación superior.    

References

Bachelor, A., & Joshi, P. (1986). La méthode phénoménologique de recherche en psychologie: guide pratique. Québec: Presses de l'Université Laval.

Basque, J. (2014). Préface. En La formation en ligne. Les conseillers et ingénieurs pédagogiques (pp. XVII–XX). Canada: Presses Université Laval.

Benítez Lima, M. G. (2010). El modelo de diseño instruccional Assure aplicado a la educación a distancia. Tlatemoani. Revista Académica de Investigación, Marzo 2010(1). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/tlatemoani/01/pdf/63-77_mgbl.pdf

Charlier, B. (2014). Préface. En La formation en ligne. Les conseillers et ingénieurs pédagogiques (pp. XXI–XXIV). Canada: Presses Université Laval.

Chiappe Laverde, A. (2008). Diseño instruccional: oficio, fase y proceso. Educación y Educadores, 11(2), 229–239. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83411215

Engestrom, Y. (1999). Activity theory and individual and social transformation. En Y. Engeström, R. Miettinen, & R.-L. Punamäki-Gitai (Eds.), Perspectives on activity theory (pp. 19–38). Cambridge, New York: Cambridge University Press.

Engeström, Y. (2001). Expansive Learning at Work: Toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), 133–156. https://doi.org/10.1080/13639080020028747

Engeström, Y. (2015). Learning by expanding: an activity-theoretical approach to developmental research (Second edition). New York, NY: Cambridge University Press.

Engeström, Y., Miettinen, R., & Punamäki-Gitai, R.-L. (Eds.). (1999). Perspectives on activity theory. Cambridge ; New York: Cambridge University Press.

Fortin, F., & Gagnon, J. (2010). Fondements et étapes du processus de recherche: méthodes quantitatives et qualitatives. Montréal: Chenelière éducation.

Gustafson, K., & Branch, R. (2007). What is instructional design? En R. Reiser & J. Dempsey, Trends and ssues in Instructional Design and Technology (2, illustrated ed., pp. 11–16). Pearson/Merrill Prentice Hall.

Jardines-Garza, F. J. (2011). Revisión de los principales modelos de diseño instruccional. Innovaciones de Negocios, 8(16), 357–389. Recuperado de: http://eprints.uanl.mx/12561/1/A7.pdf

Kaptelinin, V., & Nardi, B. A. (2006). Acting with technology: activity theory and interaction design. En Acting with technology. Cambridge, Mass: MIT Press.

L'Écuyer, R. (1990). Méthodologie de l'analyse développementale de contenu. Québec, Canada: Les Presses de l'Université du Québec.

Leontiev, A. (1984). Activité, Conscience, Personnalité. Union Soviétique: Éditions du progrès.

López Arreguín, M. J. (2012). Estrategias de diseño instruccional para facilitar el proceso de apropiación tecnológica en profesores que incorporan recursos educativos abiertos en educación virtual. (Maîtrise, Escuela de Graduados en Educación. Tecnológico de Monterrey). Recuperado de http://catedra.ruv.itesm.mx/bitstream/987654321/563/1/Marijo%20tesis.pdf

Martínez Rodríguez, A. del C. (2009). El Diseño Instruccional en la Educación a Distancia. Un acercamiento a los Modelos. Apertura, Año 9(10), 104–119.

Meza Cano, J. M., De la Rosa Gómez, A., & González Santiago, E. (2018). Diseño instruccional de Unidades de Apoyo para el Aprendizaje con base en autorregulación para la orientación de estudiantes de psicología en línea. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (62), 94. https://doi.org/10.21556/edutec.2017.62.1005

Molenda, M. y Januszewski, A. (2018). Educational Technology. A definition with commentary (pp. 141–174). New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Poisson, Y. (1991). La recherche qualitative en éducation. Recuperado de http://proxy2.hec.ca/login?url=http://site.ebrary.com/lib/hecm/Doc?id=10225744

Potvin, C., Power, T. M., & Ronchi, A. (2014). La formation en ligne. Les conseillers et ingénieurs pédagogiques. Canada: Presses Université Laval.

Power, M. (2008). Le conseiller pédagogique réflexif. Recuperado de http://marigold.cantookstation.com/resources/5818f62f2357945e3b399ee7

Richey, R., Klein, J. D., & Tracey, M. W. (2011). The instructional design knowledge base: theory, research, and practice. New York: Routledge.

Spector, J. M. (2012). Foundations of educational technology: integrative approaches and interdisciplinary perspectives. New York: Routledge.

Published

30-09-2019

How to Cite

Patiño, A., & Martínez Cantú, A. G. (2019). Tensions on Instructional Design of on-line courses in Higher Education. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (69), 102–120. https://doi.org/10.21556/edutec.2019.69.1381