Risk predictive variables against the rights of the infant in the digital age. A study made in Mexico and Spain
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1549Keywords:
Education, Risk, Rights, Children, Internet dependence.Abstract
Smart mobile devices are useful tools for communicating and entertaining. However, like any instrument or activity, it has dangers, threats and weaknesses, especially for the most defenseless: The children's. This article discusses socialization, risk exposure and Internet dependence on the fundamental rights of intermediate children in the use of mobile devices. It implements a descriptive-correlational methodology to expose the validity test of disciplinary theoretical constructs and their explanatory empirical relationship through a regression analysis. A 4-scale questionnaire was applied to 275 primary school students in Spain and Mexico. The statistical program SPSS, version 23, and the program EQS version 6.1 were used, obtaining descriptive data, reliability tests, correlations and a structural model. The findings confirm that Internet dependence promotes, among other risk factors, exposure to sexual content of minors and violates their constitutional and universal rights of the infant.
Downloads
References
Bergmark, K., Bergmark, A., & Findahl, O. (2011). Extensive internet involvement-addiction or emerging lifestyle? International Journal of Environmental Research and Public Health, 8(12), 4488-4501. https://doi:10.3390/ijerph8124488
Bentler, P. M. (2006). EQS 6, Structural Equations Program Manual. Encino, CA: Multivariate Software Inc. http://www.econ.upf.edu/~satorra/CourseSEMVienna2010/EQSManual.pdf
Byrne, J. D. Kardefelt-Winther, S. Livingstone and M Stoilova (2016) Global Kids online research synthesis, 2015-2016. UNICEF office of Research Innocenti and London School Economics and Political Sciences. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/IRR_2016_01.pdf
Chapman Quevedo, W., (2015) El Concepto de Sociabilidad como referente del Análisis hiistórico. Investigación y Desarrollo, 23, no. 1. http://dx.doi.org/10.14482/indes.23.1.6040
Contreras Cázarez, C.R. (2019a) Validación de la escala de derechos fundamentales y uso de redes sociales en menores de escuelas primarias públicas en México, en Aída María de Vicente Domínguez y Javier Sierra Sánchez (Coords.). Aproximación periodística y educomunicativa al fenómeno de las redes sociales. Editorial McGraw Hill. Madrid, España.
Contreras Cázarez, C. R. (2019b) Proceso de socialización en jóvenes de secundarias en el acceso y uso de Internet a partir de un modelo estructural. Educación, Lenguaje y Sociedad EISSN 2545-7667 Vol. XVI Nº 16 (Abril 2019) pp. 1-28 DOI:http://dx.doi.org/10.19137/els-2019-161604. Concultado el 16 de junio de 2019 en: https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/3864/3921.
Contreras Cázarez, C.R. y León Duarte, GA. (2019) Análisis factorial de un modelo de socialización y confianza en la dependencia de Internet. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 21, e25, 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e25.2112
Contreras Cázarez, C. R., Campa Álvarez, R. (2017). Caracterización del perfil de los estudiantes de secundarias en el acceso y uso de internet a partir de las TIC. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 61. http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/941. http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2018.61.
Craig, R. T. (2013). Constructing theories in communication research. Theories and models of communication, 1, 39-57.
Cronbach, L. J. (1984). Essentials of psychological testing (4th ed.). New York, NY: Harper & Row.
Del Moral, M.E. y Villalustre, L. (2012). Presencia de los futuros maestros en las redes sociales y perspectivas de uso educativo. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (RELATEC). 11(1), 41-51. Recuperado de http://relatec.unex.es/article/viewFile/843/633
Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological Internet use. Computers in human behavior, 17(2), 187-195. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(00)00041-8
Echeburúa E, & Corral P. (2009) Adicciones psicológicas: más allá de la metáfora. Clínica y Salud. 1994; 5(251-258). https://journals.copmadrid.org/clysa/art/07e1cd7dca89a1678042477183b7ac3f
Echeburúa, E. & de Corral, P. (2010). Adicción a las nuevas tecnologías ya las redes sociales en jóvenes: un nuevo reto. Adicciones: Revista De Socidrogalcohol, 22 (2), pp. 91-96. http://www.adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/196/186
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF)(2018). Annual results report 2018. Office of Research – Innocenti.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF)(2017). The State of the World's Children 2017: Children in a Digital World. https://www.unicef.org/publications/index_101992.html
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF)(2014). Convención sobre los derechos del niño. https://www.unicef.es/educa/biblioteca/convencion-sobre-derechos-nino
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF) (2005). Vigía de los derechos de la niñez mexicana. Número 2, Año 1. La edad escolar. https://www.unicef.org/mexico/spanish/mx_resources_vigia_II.pdf
Fernández Pérez, A., (2016). La protección de los derechos fundamentales de los menores en Internet desde la perspectiva europea. Ius et Praxis [en linea] 2016, 22. https://scielo.conicyt.cl/pdf/iusetp/v22n1/art11.pdf
Fortson, B. L., Scotti, J. R., Chen, Y. C., Malone, J., & Del Ben, K. S. (2017). Internet use, abuse, and dependence among students at a southeastern regional university. Journal of American College Health, 56(2), 137-144. https://doi.org/10.3200/JACH.56.2.137-146
Gómez, J.A. y Redondo, C. (2011). Las redes sociales como fuente de conocimiento en la enseñanza primaria. XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación (CITE) 2011, Barcelona. Texto completo recuperado de http://www.cite2011.com/Comunicaciones/TIC/150.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Ibáñez Zapata, P., & Sánchez Vera, M. (2019). Percepción de los docentes sobre el uso de las redes sociales en el aula de Primaria. Una experiencia en un centro educativo de la Región de Murcia. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (66). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.66.1219
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) (2018). Estadísticas a propósito del día mundial del Internet. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2018/internet2018_Nal.pdf
Kaiser, H. F. (1958). The varimax criterion for analytic rotation in factor analysis. Psychometrika, 23(3), 187-201.
Kuss, D. J., & Lopez-Fernandez, O. (2016). Internet addiction and problematic Internet use: A systematic review of clinical research. World journal of psychiatry, 6(1), 143. http://doi:10.5498/wjp.v6.i1.143
León-Duarte, G; Contreras Cázarez, CR; Moreno Carrillo, D. (2016): Probando modelos interdisciplinares inclusivos en la dependencia de Internet en Jóvenes. Nuevas variables asociadas‖. Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 616 a 631. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/071/paper/1112/RLCS-paper1112.pdf.
León-Duarte, G; Caudillo R. D.; Contreras-Cázarez, C., Moreno C. D. (2015) Jóvenes y medios digitales móviles en México. Un estudio de variables asociadas en perspectiva Interdisciplinar. Primera edición. PEARSON EDUCACIÓN. México.
León-Duarte, G; Caudillo, D.Y., Contreras-Cazarez, C.R. y Moreno, E. (2014). Internet seguro y jóvenes de secundaria en México. Hermosillo: Universidad de Sonora.
Lin, S. S., & Tsai, C. C. (2002). Sensation seeking and internet dependence of Taiwanese high school adolescents. Computers inhuman behavior, 18(4), 411-426. https://doi.org/10.1016/S0747-5632(01)00056-5
Livingstone, S., Mascheroni, G., & Staksrud, E. (2018). European research on children's internet use: Assessing the past and anticipating the future. New Media & Society, 20(3), 1103-1122. https://doi.org/10.1177/1461444816685930
Livingstone, S., Haddon, L., Görzig, A., & Ólafsson, K. (2017). with members of the EU Kids Online Network.(2011). Risks and safety on the internet, 9-16. http://eprints.lse.ac.uk/33731/
Lozano-Vicente, A. (2016). Los derechos del niño: cuestiones sobre su fundamentación. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14 (1), pp. 67-79. https://doi:10.11600/1692715x.1413290515
Montag, C., & Reuter, M., (2017) Internet Addiction. Neuroscientific Approaches and Therapeutical Implications Including Smartphone Addiction. Ed. Springer. ISBN: 9783319462752.
Rojas Jara, C., Ramos Vera, J., Pardo-González, E., y Henríquez-Caroca, F. (julio-diciembre, 2018). Adicción a internet en adolescentes: una breve revisión. Drugs and Addictive Behavior, 3(2), 267-281. http://dx.doi.org/10.21501/24631779.2876
Simkin, H., y Becerra, G., (2013) El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, Docencia y Tecnología. Vol. XXIV. No. 47. pp.119-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4696738
Vondrácková, P., & Gabrhelík, R. (2016). Prevention of internet addiction: A systematic review. Journal of Behavioral Addictions, 5 (4), 568-579. Doi: https://doi.org/10.1556/2006.5.2016.085.
Young, KS (1998). Adicción a Internet: La aparición de un nuevo trastorno clínico. CyberPsychology & Behavior, 1, 237-244. http://dx.doi.org/10.1089/cpb.1998.1.237
Young K. S. y Rodger, R. C. (1998). "The Relationship Between Depression and Internet Addiction". http://www.netaddiction.com/articles/cyberpsychology.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)