Video as a digital educational resource that strengthens virtual learning
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.1939Keywords:
Video, digital didactic resource, virtual learning, online learningAbstract
The spread of the COVID 19 virus forced teachers and students of all educational levels all over the planet to shift from a traditional face-to-face system to a completely virtual system; generating the use and application of multiple digital didactic resources as support to fulfill the expected learning. The intention of this academic experience is to describe the process of making and implementing the video as a digital teaching resource that encourages active student learning and reduces the failure rate in a face-to-face course shifted to virtual mode. A methodology of systematization action, where the teacher and the student are the main protagonists of the process is pursued. Different techniques were used, such as observation, diagnosis, documentary research, interviews, and training workshops. The outcomes have a positive impact, considerably decreasing the failure rate and promoting active learning in students.
Downloads
References
Arroyo, J. (11 de marzo de 2020). Coronavirus: la OMS declara la pandemia a nivel mundial por Covid-19. Redacción Médica. https://n9.cl/welbt DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821185
Bahillo, L. (2020, 18 mayo). Historia de Internet: cómo nació y cuál fue su evolución. M4rketing ECommerce, Co. https://marketing4ecommerce.co/historia-de-internet/ DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-021-11295-6
Begoña Tellería, M. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 9, pp. 209-222. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65200912 DOI: https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2020.25591
Cabero Almenara, J. (2007). El video en la enseñanza y formación. En J. Cabero Almenara (Ed.), Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación (pp. 129-149). Universidad de Sevilla, Madrid. McGraw Hill. DOI: https://doi.org/10.18162/ritpu-2021-v18n1-09
Castaño, C. y Romero, R. (2007). Las TIC en los procesos de formación. Nuevos medios, nuevos escenarios para la formación. En Cabero, J. y Romero, R. (coordinadores): Diseño y Producción de TIC para la formación. Barcelona: UOC. DOI: https://doi.org/10.1007/s42438-020-00126-3
García, E. (2010). Materiales Educativos Digitales. Blog Universia. http://formacion.universiablogs.net/2010/02/03/materiales-educativos-digitales/ DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
García, M. (2014). Uso instruccional del video didáctico. Revista de Investigación. Vol. 38, Nº. 81, pp. 43-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4731936 DOI: https://doi.org/10.4324/9781410605412
Barbosa-Chacon, J. W., Barbosa Herrera, J. C. y Rodriguez, M. (2015). Concepto, enfoque y justificación de la sistematización de experiencias educativas. Una mirada desde y para el contexto de la formación universitaria. Perfiles Educativos, vol. XXXVII, núm. 149. https://cutt.ly/Vj5ab5b DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1048
Morales, R. E. y Curiel, L. (2019). Estrategias socioafectivas factibles de aplicar en ambientes virtuales de aprendizaje. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 69. DOI: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1289 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20131
Morales Salas, R. E.; Infante-Moro, J.C. y Gallardo-Pérez, J. (2019). La mediación e interacción en un AVA para la gestión eficaz en el aprendizaje virtual. Campus Virtuales, 8(1), 49-61. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/425 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.2653
Morales, R. E. y Pereida, M. A. (2017). Inclusión de estilos de aprendizaje como estrategia didáctica aplicada en un AVA. Campus Virtuales, 6(1), 67-75. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/es/revistaes/numerosanteriores.html?id=176 DOI: https://doi.org/10.1177/0020720920984030
Shum, Y. M. (2020, 27 julio). COVID-19 digital, internet, social media en el mundo. Social Media, Marketing. https://yiminshum.com/internet-digital-covid-19-2020/ DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101824
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)