Video as a digital educational resource that strengthens virtual learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.1939

Keywords:

Video, digital didactic resource, virtual learning, online learning

Abstract

The spread of the COVID 19 virus forced teachers and students of all educational levels all over the planet to shift from a traditional face-to-face system to a completely virtual system; generating the use and application of multiple digital didactic resources as support to fulfill the expected learning. The intention of this academic experience is to describe the process of making and implementing the video as a digital teaching resource that encourages active student learning and reduces the failure rate in a face-to-face course shifted to virtual mode. A methodology of systematization action, where the teacher and the student are the main protagonists of the process is pursued. Different techniques were used, such as observation, diagnosis, documentary research, interviews, and training workshops. The outcomes have a positive impact, considerably decreasing the failure rate and promoting active learning in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rubí Estela Morales Salas, Universidad de Guadalajara, Sistema de Universidad Virtual

Maestría en Administración por la Universidad de Guadalajara (UdeG). Doctorado en Educación por la Universidad Marista de Guadalajara. Adscrita al Sistema de Universidad Virtual (SUV) de la Universidad de Guadalajara (UdeG) y a la Maestría en Administración de Negocios, sede CUCEA. Formadora Docente en Educación Superior y Media Superior de la Universidad de Guadalajara y otros planteles educativos. Miembro del Cuerpo Académico consolidado: Gestión del aprendizaje en entornos virtuales con clave UdeG-CA-719. Evaluada por el Programa para el Desarrollo Profesional Docente para el Tipo Superior (PRODEP). Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

References

Arroyo, J. (11 de marzo de 2020). Coronavirus: la OMS declara la pandemia a nivel mundial por Covid-19. Redacción Médica. https://n9.cl/welbt DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1821185

Bahillo, L. (2020, 18 mayo). Historia de Internet: cómo nació y cuál fue su evolución. M4rketing ECommerce, Co. https://marketing4ecommerce.co/historia-de-internet/ DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-021-11295-6

Begoña Tellería, M. (2004). Educación y nuevas tecnologías. Educación a Distancia y Educación Virtual. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, núm. 9, pp. 209-222. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65200912 DOI: https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2020.25591

Cabero Almenara, J. (2007). El video en la enseñanza y formación. En J. Cabero Almenara (Ed.), Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación (pp. 129-149). Universidad de Sevilla, Madrid. McGraw Hill. DOI: https://doi.org/10.18162/ritpu-2021-v18n1-09

Castaño, C. y Romero, R. (2007). Las TIC en los procesos de formación. Nuevos medios, nuevos escenarios para la formación. En Cabero, J. y Romero, R. (coordinadores): Diseño y Producción de TIC para la formación. Barcelona: UOC. DOI: https://doi.org/10.1007/s42438-020-00126-3

García, E. (2010). Materiales Educativos Digitales. Blog Universia. http://formacion.universiablogs.net/2010/02/03/materiales-educativos-digitales/ DOI: https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

García, M. (2014). Uso instruccional del video didáctico. Revista de Investigación. Vol. 38, Nº. 81, pp. 43-68. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4731936 DOI: https://doi.org/10.4324/9781410605412

Barbosa-Chacon, J. W., Barbosa Herrera, J. C. y Rodriguez, M. (2015). Concepto, enfoque y justificación de la sistematización de experiencias educativas. Una mirada desde y para el contexto de la formación universitaria. Perfiles Educativos, vol. XXXVII, núm. 149. https://cutt.ly/Vj5ab5b DOI: https://doi.org/10.1006/ceps.2000.1048

Morales, R. E. y Curiel, L. (2019). Estrategias socioafectivas factibles de aplicar en ambientes virtuales de aprendizaje. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 69. DOI: https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1289 DOI: https://doi.org/10.1002/tea.20131

Morales Salas, R. E.; Infante-Moro, J.C. y Gallardo-Pérez, J. (2019). La mediación e interacción en un AVA para la gestión eficaz en el aprendizaje virtual. Campus Virtuales, 8(1), 49-61. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/425 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.2653

Morales, R. E. y Pereida, M. A. (2017). Inclusión de estilos de aprendizaje como estrategia didáctica aplicada en un AVA. Campus Virtuales, 6(1), 67-75. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/es/revistaes/numerosanteriores.html?id=176 DOI: https://doi.org/10.1177/0020720920984030

Shum, Y. M. (2020, 27 julio). COVID-19 digital, internet, social media en el mundo. Social Media, Marketing. https://yiminshum.com/internet-digital-covid-19-2020/ DOI: https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101824

Published

30-09-2021

How to Cite

Morales Salas, R. E. (2021). Video as a digital educational resource that strengthens virtual learning. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (77), 186–202. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.77.1939