Editorial: Digital technologies for teaching in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2129

Keywords:

Primera Infancia, Educación Infantil, Integración curricular de las TIC, Alfabetización digital, Profesorado

Abstract

There is no doubt about the importance of the use of ICT in schools, from the Early Childhood Education stage[1] over the last few years, as can be seen in the growing number of scientific publications produced (Burnett, 2010; Drigas and Kokkalia, 2014; González-González et al., 2019; Mantilla and Edwards, 2019; Romero-Tena et al., 2020; Siraj Blatchford and Romero Tena, 2017). The reasons are multiple, ranging from their use as powerful teaching resources, or the motivation that their use generates, to the realisation of a widespread social presence, to which the school cannot turn its back (Yelland, 2005; Konka and Kosalan, 2017). All of this highlights the need to work on digital literacy in Early Childhood Education to ensure that children go from mere consumers of digital products to creators of digital information (Murcia, et al., 2018).

Downloads

Download data is not yet available.

References

* Becerra Brito, C. V., Martín Gómez, S., y Bethencourt Aguilar, A. (2021). Análisis categórico de materiales didácticos digitales en Educación Infantil. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 74-89. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2039

Cascales, A., Carrillo, M.E. y Redondo, A.M. (2017). ABP y Tecnología en Educación Infantil. Revista Pixel bit de Medios y Educación, 50, 201-210. http://hdl.handle.net/11441/52196

Casillas Martín, S., Cabezas González, M., y García Peñalvo, F. J. (2020). Digital competence of early childhood education teachers: attitude, knowledge and use of ICT. European Journal of Teacher Education, 43(2), 210-223. https://doi.org/10.1080/02619768.2019.1681393

* Franco Hernández, S. (2021). Uso de las TIC en el hogar durante la primera infancia. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 22- 35. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2067

* García-Zabaleta, E., Sánchez-Cruzado, C., Santiago Campión, R., & Sánchez-Compaña, T. (2021). Competencia digital y necesidades formativas del profesorado de Educación Infantil. Un estudio antes y despu´és de la Covid-19. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 90-108. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2027

* González González, C. S. (2021). Análisis de las tecnologías tangibles para la educación infantil y principales estrategias pedagógicas. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 36-52. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2085

* Grané I Oró, M. (2021). Mediación digital parental. ¿Es necesaria una educación digital en la primera infancia?. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 7-21. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2037

Harris, J. (1995). Organizing and Facilitating Tellecolaborative Projects. The Computing Teacher, 22(5). https://goo.gl/dHRrgn.

Nurdiantami, Y., y Agil, H. M. (2020, November). The Use of Technology in Early Childhood Education: A Systematic Review. En International Conference of Health Development. Covid-19 and the Role of Healthcare Workers in the Industrial Era (ICHD 2020) (pp. 258-261). Atlantis Press. https://dx.doi.org/10.2991/ahsr.k.201125.045

* Rivas Rebaque, B., Gértrudix Barrio, F., y Gértrudix-Barrio, M. (2021). Análisis sistemático sobre el uso de la Realidad aumentada en Educación Infantil . Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 53-73. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2053

Romero Tena, R. (2006). Las Nuevas Tecnologías en Educación Infantil. El rincón del ordenador. Mad-Eduforma.

Romero-Tena, R., Barragán-Sánchez, R., Llorente-Cejudo, C., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). The Challenge of Initial Training for Early Childhood Teachers. A Cross Sectional Study of Their Digital Competences. Sustainability, 12(11), 4782. https://doi.org/10.3390/su12114782

* Romero Tena, R., LLorente Cejudo, C., y Palacios Rodríguez, A. (2021). Competencias Digitales Docentes desarrolladas por el alumnado del Grado en Educación Infantil: presencialidad vs virtualidad. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 109-125. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2071

Romero-Tena, R., y Romero-González, A. (2020). Aprendizaje con robótica del patrón AB en niños de 3 años. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (72), 54-67. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.72.1579

Sánchez-Vera, M. M. (2020). La robótica, la programación y el pensamiento computacional en la Educación Infantil. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA), 7 (1), 209-234. https://doi.org/10.22370/ieya.2021.7.1.2343

* Sanchez Vera, M. M. (2021). El desarrollo de la Competencia Digital en el alumnado de Educación Infantil. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 126-143. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2081

Siraj-Blatchford, J. (2005) Nuevas Tecnologías para la Educación Infantil y Primaria. Madrid: Morata.

Siraj-Blatchford, J., y Romero Tena, R. (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 51, 165-181. http://hdl.handle.net/11441/62671

Yelland, N. (2005). The future is now: A review of the literature on the use of computers in early childhood education (1994-2004). AACE Journal, 13(3), 201-232. https://www.learntechlib.org/p/6038/article_6038.pdf

* Artículos que forman parte del número especial

Published

30-06-2021

How to Cite

Urbina Ramírez, S., & Solano-Fernández, I. M. (2021). Editorial: Digital technologies for teaching in Early Childhood Education . Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 1–6. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2129

Issue

Section

Special issue: Technologies for teaching in Early Childhood Education