Virtual Service-Learning. An innovative proposal from its institutionalization at National University of Distance Education (UNED)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2241

Keywords:

higher education, virtual service-learning, civic engagement, ethical competences

Abstract

Virtual service-learning (vSL) has experienced enormous growth during COVID-19. However, the reasons for this growth must be differentiated. We argue that this development cannot be limited to the effects of the pandemic but is linked to the evolution of distance education itself and the innovations and mediations of digital technologies. Based on the Case Study, we will present the experience of the UNED in the design, implementation and development of vSL as a specific modality of service-learning that adapts to the pedagogical and educational quality requirements of distance, online or virtual education. An account will also be given of the institutionalization process that is being developed at this university. It proposes for discussion the model of vSL of UNED with its own identity that, developed before the pandemic, has been able to respond to the virtual migration of face-to-face experiences

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juan García-Gutiérrez, Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED (Spain)

Director of the University Office of Service-Learning at UNED and Coordinator of TIG COETIC - UNED (Teaching Innovation Group for the development of ethical and civic competence and community-based methodologies -APS / CBR- in higher education). Member of the Spanish and European Association of Service-Learning in Higher Education and the Ibero-American Network of Service-Learning. He currently coordinates several research and innovation projects in virtual service-learning. He has received several innovation awards for projects on virtual service-learning.

Alberto Izquierdo-Montero, Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED (Spain)

Alberto Izquierdo Montero is a predoctoral researcher in training at the Department of Research Methods and Diagnosis in Education I (MIDE I) of the Faculty of Education (at UNED). He is part of the INTER Group for Intercultural Education Research and is a collaborator of the UNED University Service-Learning Office, from where he develops educational research proposals committed to promoting equity from diversity.

Marta Ruiz-Corbella, Universidad Nacional de Educación a Distancia – UNED (Spain)

Associate Professor at the Faculty of Education of the UNED. Member of GID COETIC (Teaching Innovation Group for the development of ethical and civic competence and community-based methodologies - APS / CBR- in higher education) and collaborator of the University Office of Service-Learning at UNED, related to this Service-Learning methodology. she has promoted, together with other professors of the Faculty, SL projects in technology-mediated environments.

References

Álvarez, C. & San Fabian, J. L. (2012). La elección del estudio de caso en investigación cualitativa. Gazeta de Antropología, 28(1), 1-12. http://hdl.handle.net/10481/20644

APS(U) (2021). Declaración de Canarias sobre aprendizaje-servicio en la educación superior. [Declaración]. https://bit.ly/3Aj7hjG

Caire, M. & Jouannet, C. (2020). Institucionalización de Aprendizaje Servicio en la UC: Avances y desafíos luego de 8 años de implementación. En P. Aramburuzabala, C. Ballesteros, J. García-Gutiérrez y P. Lázaro (Ed.). El papel del Aprendizaje-Servicio en la construcción de una ciudadanía global (pp. 899-920). UNED. http://hdl.handle.net/10486/694140

Capdevila, A. & Lombardi, A. (2018). Resultados de cinco años de institucionalización del APS en la Universitat Rovira i Virgili. En V. Martínez, N. Melero, E. Ibáñez, y M.C. Sánchez (Ed.). El Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Una metodología docente y de investigación al servicio de la justicia social y el desarrollo sostenible (pp. 343-347). Comunicación Social, Ediciones y Publicaciones.

Comisión de Sostenibilidad – CRUE (2015). Institucionalización del Aprendizaje-Servicio como estrategia docente dentro del marco de la Responsabilidad Social Universitaria para la promoción de la Sostenibilidad en la Universidad. https://bit.ly/3Dg9A8Y

Comisión Europea (2017). Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones, sobre una agenda renovada de la UE para la educación Superior. https://bit.ly/3vXQTCN

Comisión Internacional sobre los futuros de la educación (2021). Los futuros de la educación. Aprender a convertirse. UNESCO ED-2021/FoE-OD/1

Cotino Hueso, L. (2020). La enseñanza digital en serio y el derecho a la educación en tiempos del coronavirus. Revista de Educación y Derecho, (21), 1-29. https://doi.org/10.1344/REYD2020.21.31283

Culcasi, I. (coord.). (2020). Practical guide on e-Service-Learning in response to COVID-19. European Association on Service-Learning in Higher Education (EASLHE). https://bit.ly/3uLkijj

Díez-Gutiérrez, E. & Díaz-Nafría, J. (2018). Ecologías de aprendizaje ubicuo para la ciberciudadanía crítica. Comunicar, (54), 49-58. https://doi.org/10.3916/C54-2018-05

EHEA (2020). Advisory Group on Social Dimension. Final report. Rome Ministerial Conference. https://bit.ly/3wV4Ger

Faulconer, E. (2021). eService-Learning: A Decade of Research in Undergraduate Online Service–learning. American Journal of Distance Education, 35(2), 100-117. https://doi.org/10.1080/08923647.2020.1849941

Furco, A. (2008). Rúbrica de autoevaluación para la institucionalización del aprendizaje servicio en la educación superior. The International Journal for Global and Development Education Research, (0), 77-88. https://bit.ly/3jfT56h

García Aretio, L. (coord) (2012). Sociedad del conocimiento y educación. UNED.

García-Gutiérez, J. (2020). How can digital technologies be used to support the right to education and the preservation for human values? En A. de la Rochefoucauld & C. M. Marenghi (eds.). Education as a driver to integral growth and peace (pp. 129-134). FCIV.

García-Gutiérrez, J., del Pozo Armentia, A. & Ruiz-Corbella, M. (2020). Quale rapporto tra tecnologie digitale e il service learning? Educatio Catholica, (4), 185-197.

García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M., & del Pozo, A. (2016). Cuando la comunidad se expande: ciudadanía global y aprendizaje-servicio virtual. Educación y Diversidad, 10(2), 63-75.

García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M. & del Pozo, A. (2020). Innovación y aprendizaje-servicio: Una reflexión basada en la experiencia. RIDAS Revista Iberoamericana de Aprendizaje y Servicio, (9), 62-80. https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.9.4

García-Gutiérrez, J., Ruiz-Corbella, M. & Manjarrés Riesco, A. (2021). Virtual service-learning in Higher education. A theoretical framework for enhancing its development. Frontiers in Education, (5), 630804 (web). https://doi.org/10.3389/feduc.2020.630804

García-Gutiérrez, J. & Ruiz-Corbella, M. (Eds.) (en prensa). Aprendizaje-Servicio virtual. Marco teórico y propuestas de acción innovadoras. Narcea.

García-Peinado, R., Cerrillo, C. & Lázaro, P. (2020). Avances en el proceso de institucionalización del aprendizaje-servicio en la Universidad Autónoma de Madrid. En P. Aramburuzabala, C. Ballesteros, J. García-Gutiérrez y P. Lázaro (Ed.). El papel del Aprendizaje-Servicio en la construcción de una ciudadanía global (pp. 921-930). UNED. http://hdl.handle.net/10486/694140

Hartley, M., Saltmarsh, J., & Clayton, P. (2010). The Civic Engagement Movement Changing Higher Education? British Journal of Educational Studies, 58(4), 391-406. https://doi.org/10.1080/00071005.2010.527660

Izquierdo-Montero, A. & García-Gutiérrez, J. (aceptado, en prensa). ¿Qué aprendizajes y qué servicios? Preguntas para una praxis educativa transformadora desde el Aprendizaje-Servicio. Estudios Pedagógicos, nº especial

Lin, L. & Shek, D. T. L. (2021). Serving Children and Adolescents in needs under COVID-19 Pandemic: evaluation of Service-Learning Subject With and Without Face-to-Face Interaction. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1-16. https://doi.org/10.3390/ijerph18042114

Lorenzo, M., Mella, I., García, J. & Varela, C. (2017). Investigar para institucionalizar el aprendizaje servicio en la universidad española. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, (3), 118-130. https://doi.org/10.1344/RIDAS2017.3.9

Marinoni, G., Van't, H. & Jensen, T. (2020). The Impact of COVID-19 on Higher Education around theWorld. IAU Global Survey Report 2020. The International Association of Universities. https://bit.ly/3ahyMj8

Munck, R., McIlrath, L., Hall, B. & Tandon, R. (Eds.) (2014). Higher Education and Community-based Research: Creating a Global Vision. Macmillan.

Parellada, M. (dir) (2021). Informe CYD 2020: tendencias y oportunidades de la universidad Española. Fundación CYD. https://bit.ly/3iK5luC

Pallarès, M. & Chiva, Ó. (2017). La pedagogía de la presencia. tecnologías digitales y aprendizaje-servicio. UOC.

Rilo, L. & Peña, A.M. (2020). El proceso de institucionalización del ApS en la UDC: una propuesta para la evaluación de proyectos. En P. Aramburuzabala, C. Ballesteros, J. García-Gutiérrez y P. Lázaro (Ed.). El papel del Aprendizaje-Servicio en la construcción de una ciudadanía global (pp. 931-941). UNED. http://hdl.handle.net/10486/694140

Ruiz-Corbella, M. & García-Gutiérrez, J. (Eds.) (2019). Aprendizaje-servicio: los retos de la evaluación. Narcea.

Ruiz-Corbella, M. & García-Gutiérrez, J. (2020). Aprendizaje-Servicio en escenarios digitales de aprendizaje: propuesta innovadora en la educación superior. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 183-198. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24391

Santos-Rego, M. A., Lorenzo, M. M. & Sotelino, A. (2018). Sostenibilidad e institucionalización cautelosa del aprendizaje-servicio en la universidad. En C. Barroso (Coord.). XXXVII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación: Educación en la sociedad del conocimiento y el desarrollo sostenible (pp. 307-312). Universidad de La Laguna. .https://bit.ly/3h5dCr8

Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Morata.

Soëtard, M. (1994). Johan Heinrich Pestalozzi (1746-1827). Perspectivas: Revista trimestral de educación comparada, XXIV(1-2), 299-313.

Tapia, M.N. (2020). Editorial. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, (10), 1-11. https://doi.org/10.1344/RIDAS2020.10.1

Tapia, M. N. & Ierullo, M. (2018). La evaluación en los procesos de institucionalización del Aprendizaje-Servicio. En M. Ruiz-Corbella y J. García-Gutiérrez (Ed.). Aprendizaje-Servicio. Los retos de la educación (pp. 169-187). Narcea.

Waldner, L., McGorry, S. & Widener, M. (2010). Extreme E-Service-Learning (XE-SL): e-service learning in the 100% online course. Journal of online learning and teaching, 6(4), 839- 851.

Waldner, L., McGorry, S. & Widener, M. (2012). E-Service-Learning: the evolution of service learning to engage a growing online student population. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 16(2), 123-150.

Watson, D., Hollister, R., Stroud, S.E., & Babcock, E. (2011). The Engaged University: International Perspectives on Civic Engagement. Routledge.

Yusof, A., Azean, N., Harun, J., & Doulatabadi, M. (2019). Developing Students Graduate Attributes in Service-Learning Project through Online Platform. Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management. Bangkok, Thailand. https://bit.ly/3BlAOuo

Zenck, M. C. (2019). Análisis institucional de los modelos de vinculación con la sociedad de las universidades en el Ecuador. PUCE. https://bit.ly/2Z3KCsl

Published

17-12-2021

How to Cite

García-Gutiérrez, J., Izquierdo-Montero, A., & Ruiz-Corbella, M. (2021). Virtual Service-Learning. An innovative proposal from its institutionalization at National University of Distance Education (UNED). Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (78), 8–21. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.78.2241

Issue

Section

Special issue: Service-Learning in Digital Technology Environments