An educational diagnosis of the experience using ICT in face-to-face course at Dominican higher education
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2014.50.225Keywords:
educational diagnosis, higher education, teaching-learning process, TIC, faculty, studentsAbstract
The study presents an educational diagnosis on the use of ICT in the teaching-learning process in a face-to-face course, at a private university in Santo Domingo. The sample of 50 Dominican teachers and students provides information about this topic in two validated questionnaires. Under non experimental, transactional and descriptive methodology, it was found that teachers must improve their class methodology for the selection, analysis and design of educational materials.
Downloads
References
AREA, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación (352). pp. 77-97.
BARDERÀ, E; MAURI, T. y ONRUBIA, J. (Coords). (2008). Cómo valorar la calidad de la enseñanza basada en las TIC. Pautas e instrumentos de análisis. Barcelona: Editorial Graó
BOSCO, A. (2004) Los medios de enseñanza en la educación escolar: de la necesidad de un nuevo entorno para aprender y enseñar. Revista Quaderns Digital. Recuperado el 15 de febrero de 2013, en http://www.quadernsdigitals.net/index.php?accionMenu=hemeroteca.DescargaArticuloIU.descarga&tipo=PDF&articulo_id=7908
CONTRERAS, J. (2005). Currículo universitario basado en competencias. Memorias del Seminario Internacional Universidad del Norte. 25 y 26 de julio de 2005. Barranquilla, Colombia: Editorial CINDA.
DAY, C. (2005). Formar docentes: cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Madrid, España: Narcea Ediciones.
DÍAZ, F. y HERNÁNDEZ, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill
MADÉ, N. (2002). Educación superior medio ambiente y reingeniería académica. E. A. (tomo 1) Paradoja: Desafíos de una sociedad en plena mutación que a su vez, demanda cambios de las Instituciones de Educación Superior. Editorial Aguilar S. A. República Dominicana. pp. 65-80.
MADÉ, N. (2002). Paradoja: Desafíos de una sociedad en plena mutación que a su vez, demanda cambios de las Instituciones de Educación Superior. Documento presentado en la Conferencia Mundial de Educación Superior. París, Francia del 5 al 9 de Octubre de 2002
MARÍN, V. y ROMERO, M. A. (2009, Julio). La formación docente universitaria a través de las TICS. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 35, 97-103.
OEI. (2003). Organización y Estructura de la Formación Docente. República Dominicana. OEI-Secretaría de Estado de Educación de República Dominicana. Recuperado el 15 de junio de 2013, en http://www.oei.es/quipu/dominicana/informe_docentes.pdf
ORIEAL. (2011). La formación docente en América Latina. Informes sobre estudios de casos de Chile, Nicaragua, Perú y República Dominicana. Naso Costa Rica: Oficina Regional de Internacional de la Educación para América Latina.
SUÁREZ, F. (2006). Estadística aplicada. Colombia: Castillo Editorial Ltda.
UNESCO. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la enseñanza. Manual para docentes. Montevideo, Uruguay: Ediciones Trilce.
UNESCO. (2006). Hacia las sociedades del conocimiento. Informe Mundial de la UNESCO. Francia: Ediciones UNESCO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)