Ethics in projects with Educational Technology in a Service-Learning Network

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2727

Keywords:

Ethics, Education Technology, Service-Learning, Sustainable Development Goals

Abstract

Current academic environment is submerged in technologies. In this context, ethics is positioned as a formative, critical and responsible discipline. In this paper, from a university context, we discuss the experiences of how the ethical dimension is evident in a university network of Service-Learning, called InèditNet. The aim of the article is to analyse, from an ethical perspective, academic work that has been carried out on the network and which has been enhanced by Educational Technology (ET).  Based on this goal, the ethical considerations are explored and the ethical values or principles that appear in the projects are cartographed. The methodology is qualitative, hermeneutic, and systematic. Twenty-two academic works that were developed within InèditNet, all of them enriched by Education Technology, were analysed. The results show, on the one hand, that there are ethical considerations implicit in most of the works. On the other hand, three transversal principles are recurrent: inclusion, commitment, and responsibility. In sum, the network has the challenge of consolidating rigorous ethical criteria that allow the formation of a moral character based on innovation, inclusion and responsibility in the actors implicated in Service-Learning projects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martín García-Parra, Universitat de les Illes Balears (Spain)

FPI Researcher in the Department of Applied Pedagogy and Educational Psychology of the University of the Balearic Islands.

Sebastià Verger Gelabert, Universitat de les Illes Balears (Spain)

PhD. in Educational Sciences, Professor at the University of the Department of Applied Pedagogy and Educational Psychology of the University of the Balearic Islands. Principal Investigator of the GREID research group (Inclusive and Diversity School) and member of the GITED Research Group (Childhood, Technology, Education and Diversity).

Francisca Negre Bennasar, Universitat de les Illes Balears (Spain)

PH Doctoral of Education Sciences . Professor of the Department of Pedagogy and Educational Psychology. Research member of Group GITED in Educational Technology.
Research and Teaching interests: educational technology; Information's and communication's technologies, especially in the disabled people's field, and in the design and development of programs, resources.

References

Alfaro, A. y Negre, F. (2019). Análisis de las necesidades de información que presentan los docentes respecto a la atención educativa del alumnado con enfermedades raras. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 175-194.

ApSU. (2021). Declaración de Canarias sobre Aprendizaje-Servicio en la Educación Superior.

Aramburuzabala, P. (2018). ¿Por qué funciona el Aprendizaje-Servicio? En C. Naval & E. Arbués (Eds.), Hacer la Universidad en el espacio social (pp. 77-96). Eunsa.

Ayuste, A., Esparza, M. y Morín, V. (2022). El aprendizaje-servicio universitario: valor pedagógico y valor social. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, 14, 106-129. https://doi.org/10.1344/RIDAS2022.14.6

Batlle, R. (2020). Aprendizaje-Servicio. Compromiso social en acción. Santillana.

Beauchamp, T. y Childress, J. F. (1994). Principles of Biomedical Ethics (Fourth Edi). Oxford University Press.

Booth, T. (2011). The name of the rose: Inclusive values into action in teacher education. Prospects, 41(3), 303-318.

Booth, T. y Ainscow, M. (2017). Guía para la Educación Inclusiva: Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares (G. Echeita, Trad.; 3a ed). FUHEM.

Buxarrais, M. R. y Tey, A. (2019). La cara ètica del «bon» mestre: ethos docent, identitat professional i lideratge moral. Temps d'Educació, 57, 91-109. https://doi.org/10.1344/TE2019.57.7

Cabero, J. y Martínez, A. (2019). Las Tecnologías de la Información y Comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 23(3), 247-268. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421

Carrera, F. X., González, J. y Coiduras, J. L. (2016). Ética e investigación en Tecnología Educativa: necesidad, oportunidades y retos. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RiiTE), 0, 34-43. https://doi.org/10.6018/riite/2016/261081 Ética

Carta Europea de los Derechos del Niño Hospitalizado, Pub. L. No. N.C. 148/37., Diario Oficial de las Comunidades Europeas (1986).

Cortina, A. (1997). El ethos: El carácter moral de las personas y las profesiones. En M. P. Arroyo Gordo (Ed.), Ética y legislación en enfermería: análisis sobre la responsabilidad profesional. Interamericana/McGraw-Hill.

de Benito, B. y Salinas, J. (2016). La Investigación Basada en Diseño en Tecnología Educativa. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 0, 44-59. https://doi.org/10.6018/riite2016/260631

Domingo, A. (2008). Ética para educadores. PPC.

Ellacuría, I. (2001). Fundamentación biológica de la ética. En I. Ellacuría (Ed.), Escritos filosóficos: Vol. III (pp. 251-269). UCA.

Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Herder.

López-Aranguren, J. L. (1997). Ética. Biblioteca Nueva.

Lynch, M. M. y Roecker, J. (2007). Project Managing e-Learning: A Handbook for successful Design, Delivery and Management. Routledge.

MacIntyre, A. (2004). Tras la virtud (2.a ed.). Crítica.

Martín, X. (2022). Herramientas para la mejora de los proyectos de aprendizaje-servicio. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, 14, 61-84. https://doi.org/10.1344/RIDAS2022.14.4

Martín-García, X., Bär-Kwast, B., Gijón-Casares, M., Puig-Rovira, J. M. y Rubio-Serrano, L. (2021). El mapa de los valores del Aprendizaje-Servicio. Alteridad, 16(1), 12-22. https://doi.org/10.17163/ALT.V16N1.2021.01

Molina, M. C. (2020). Pedagogía Hospitalaria. Claves teóricas y enfoques para la práctica. Octaedro.

Negre, F. (2022). Pedagogía Hospitalaria y Aprendizaje-Servicio: Una propuesta solidaria con InèditNet. Revista educ@rnos, 123-138.

Negre, F., de Benito, B. y Verger, S. (2018). Más allá del voluntariado : Una aproximación al Aprendizaje-Servicio para la formación inicial de profesorado en el ámbito de la pedagogia hospitalaria. International Studies on Law and Education, 29(30), 147-166.

Negre, F. y Verger, S. (2019). INèDITHOS. Intervenció i Investigación eDucativa i Tecnològica en Pedagogia Hospitalaria. En Bones Pràctiques en Entorns Pedagògics. Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, Universitat de les Illes Balears.

Perales, F. J., Riera, L., Ramis, S. y Guerrero, A. (2019). Evaluation of a VR system for Pain Management using binaural acoustic stimulation. Multimedia Tools and Applications, 78(23), 32869-32890.

Perales, F. J., Sanchez, M., Riera, L. y Ramis, S. (2018). A pilot study: VR and Binaural Sounds for Mood Management. 22nd International Conference Information Visualisation (IV), 442-447.

Puig, J. M. (2022). Aprendizaje-servicio, cambio de paradigma y revolución educativa. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje-Servicio, 14, 12-35. https://doi.org/10.1344/RIDAS2022.14.2

Puig-Rovira, J. M., Gijón, M., Martín-García, X. y Rubio-Serrano, L. (2011). Aprendizaje-Servicio y Educación para la Ciudadanía. Revista de Educación, número extraordinario, 45-67.

Redecker, C. (2020). Marco Europeo para la Competencia Digital de los Educadores: DigCompEdu. (Trad. Fundación Universia y Ministerio de Educación y Formación Profesional de España) (Y. Punie, Ed.). Secretaría General Técnica del Ministerio de Educación y Formación Profesional de España. https://doi.org/10.2760/159770

Riera, L. (2019). Efectes de la realitat virtual combinada amb tons binaurals sobre el dolor crònic en nins i joves amb malalties reumàtiques. Universitat de les Illes Balears.

Riera, L. y Ruiz, J. D. (2021). Diseño de un repositorio digital para la gestión de la enfermedad grave y la muerte en pedagogía hospitalaria. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 77, 120-135. https://doi.org/10.21556/EDUTEC.2021.77.2177

Sánchez, M. (2018). Sistema de realidad virtual para la gestión del dolor crónico en niños y jóvenes con enfermedades raras. Universitat de les Illes Balears.

Torralba, F. (2022). L'ètica algorítmica. Edicions 62.

UNESCO. (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje permanente para todos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO. (2019). Compromiso de Cali sobre Equidad e Inclusión en la Educación.

Verger, S., Salas, M. y Negre, F. (2021). Diseño de una estrategia didáctica centrada en potenciar el pensamiento computacional de jóvenes con Enfermedades Raras de la asociación INèDITHOS. Ensino em Re-Vista, 28. https://doi.org/e011-e011

Vila Córdoba, M. (2021). Validación de un material multimedia para la mejora de la autogestión del asma en pacientes pediátrico. Tesi doctoral. Universitat de les Illes Balears.

WCRI. (2010). Singapore Statement. https://wcrif.org/statement

Published

20-03-2023

How to Cite

García-Parra, M., Verger Gelabert, S., & Negre Bennasar, F. (2023). Ethics in projects with Educational Technology in a Service-Learning Network. Edutec, Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (83), 55–71. https://doi.org/10.21556/edutec.2023.83.2727

Issue

Section

Issue: Digital Technologies in Education: Focusing on Ethics

Most read articles by the same author(s)