The impact of the covid-19 Pandemic on Emerging Digital Skills in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.84.2813Keywords:
skill, digital, pandemic, ITC, virtualAbstract
The aim of this research was to determine the impact of the confinement produced by covid-19 on the self-perception of the 21st century digital skills in higher education students. The methodology consisted of a longitudinal study, analyzing the self-perception of these skills before and after the confinement. The data was obtained by applying a survey to samples of 356 and 2072 students before and after confinement, respectively. A principal component analysis with varimax rotation was performed. The results show that the way of working during the pandemic had a positive impact on the self-perception of 21st century digital skills in higher education students, since it increased by almost 14%. The limitation of the study was that only two measures were analyzed, so a trend cannot yet be defined. It is concluded that the students has accepted ICT as a natural means to communicate and collaborate remotely to solve academic problems, so the way forward is the creation and strengthening of methodologies and techniques that take advantage of this inertia in virtual educational and mixed contexts
Downloads
References
Аbrosimova, G. A. (2020). Digital Literacy and Digital Skills in University Study. International Journal of Higher Education, 52-58. DOI: https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n8p52
Ananiadou, K., & Magdalean, C. (2009). 21st Century Skills & Competences for New Millennium Learners in OECD Countries. OECD Publishing.
Anderson, J. (2010). ICT Transforming Education: A Regional Guide.
Badia, T., & Garcia, C. (2006). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la elaboración colaborativa de proyectos [artículo en línea]. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 3(2), 42-54. DOI: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v3i2.286
Banco Interamericano para el desarrollo (BID) (2022). El futuro del trabajo en América Latina y el Caribe 9 ¿Cuáles son las tendencias en educación postsecundaria?, Washington: Banco Interamericano para el desarrollo.
Banco Mundial (BM) (2020). COVID-19: Impacto en la educación y respuestas de política pública. Washington: Grupo Banco Mundial. Plan Ceibal, colaboración y TIC. Aproximación a la implementación de una propuesta situada en Uruguay. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 48-58. Recuperado de: https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/33696?locale-attribute=es
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL) (2020). Construcción de metodologías comparativas e indicadores para medir el uso de TIC y sus impactos en el salón de clase. Santiago: UNESCO. Fedesarrollo. (2016). Fedesarrollo. Recuperado de: https://www.repository.fedesarrollo.org.co/handle/ 11445/2946
Fullan, M., & Langworthy, M. (2013). Towards a new end: New pedagogies for deep learning. Collaborative Impact, 1-37.
Garcia Gonzalez, F., Bohorquez Gomez-Millan, M., & Rubio Rubio, L. (2017). Competencias comunicativas mediadas en estudiantes universitarios mayores. Alfabetización tecnológica como experiencia innovadora. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 67-77. DOI: https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.1.67
Garcia-Valcarcel, A., Basilotta, V., & López, C. (2014). Las TIC en el aprendizaje colaborativo en el aula de Primaria y Secundaria. Comunicar, 65-74. DOI: http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-06
Gonzalez-Zamar, M.-D., Abad-Segura., E., & Belmonte-Ureña, L. J. (2020). Aprendizaje significativo en el desarrollo de competencias digitales. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 91-110. DOI: http://dx.doi.org/10.46661/ijeri.4741
Hernandez-Abad, G. (2020). Gestión de las emociones en tiempos de pandemia y su impacto en el rendimiento académico. UCV Hacer, 9(4), 55–64. DOI: http://dx.doi.org/10.18050/ucv-hacer.v9i4.2634
Henriquez-Coronel, P. M., Gisbert Cervera, M., & Fernández Fernández, I. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: una revisión al caso latinoamericano. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 93-112.
IESALC (2022). ¿Reanudación o Reforma? Seguimiento del impacto global de la pandemia de COVID-19 en la educación superior tras dos años de disrupción. Ed. Caracas: UNESCO.
Intel, Microsoft, Cisco. (2013). Transforming Education: Assessing and Teaching the Skills Needed in the 21st Century.
Kaufman, J. (2012). Counting the muses: Development of the Kaufman domains of creativity scale (K-DOCS). Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(4), 298-308. DOI: https://doi.org/10.1037/a0029751
Latta, C. (2019). Uso de las TIC para proyectos productivos en las instituciones educativas del municipio Zona Bananera. Magdalena. Colombia. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 2542-3088. DOI: http://dx.doi.org/10.35381/r.k.v4i7.202
Ledesma, P., & Villaverde, M. (2019). Dispositivos móviles como herramientas pedagógicas del siglo XXI. En N. Moreno Cáceres, Educación STEM/STEAM: Apuestas hacia la formación, impacto y proyección de seres críticos. Caracas, Venezuela: Fondo Editorial Universitario Servando Garcés.
Méndez Martínez, C., & Rondón Sepúlveda, M. A. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría, 197-207.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D., & Prisma Group (2010). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: The PRISMA statement. International Journal of Surgery, 8(5), 336-341. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.007
Montaña, M., Ollé Castellà, C., & Lavilla Raso, M. (2020). Impacto de la pandemia de Covid-19 en el consumo de medios en España. Revista Latina de Comunicación Social, 155-167.
Montaudon-Tomas, C. M., Pinto-López, I. N., & Amsler, A. (2022). Digital Skills in Times of the COVID-19 Pandemic: The Case of Faculty in Mexican Higher Education Institutions. In S. Ramlall, T. Cross, & M. Love (Ed.), Handbook of Research on Future of Work and Education: Implications for Curriculum Delivery and Work Design (pp. 400-421). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-8275-6.ch024
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2015). México. Políticas prioritarias para fomentar las habilidades y conocimientos de los mexicanos para la productividad y la innovación. París: OCDE.
Perifanou, M., Economides, A. A., & Tzafilkou, K. (2021). Teachers' Digital Skills Readiness During COVID-19 Pandemic. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 238-239. DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v16i08.21011
Picon, G. A., González de Caballero, G. K., & Paredes Sánchez, J. N. (2021). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. ARANDU UTIC, 139-153. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.778
Rabanillo, M. (2018). Creatividad y TIC como alternativa a la educación tradicional. Valladolid: Universidad de Valladolid. Escuela de Ingeniería Informática de Valladolid.
Ramos-Perez, Y. (2021). Competencias comunicativas digitales en los docentes para la educación virtual en tiempos de pandemia. Universidad de Cartagena.
Recuero, F. (2021). La utilización de las nuevas tecnologías digitales durante la pandemia de COVID-19: ¿nuevos comportmientos? En M. C. Tornay-Marquez, I. Sánchez-Lopez, & D. Jaramillo. Inclusión y activismo digital: participación ciudadana y epoderamiento desde la diversidad (págs. 445-464). Madrid: Dykinson S.L.
Schwab, K., & Sala-i-Martín, X. (2016). World Economic Forum. Obtenido de The Global Competitiveness Report 2016–2017. Recuperado de: https://www3.weforum.org/docs/GCR2016-2017/05FullReport/TheGlobal Competitiveness Report2016-2017_ FINAL.pdf
Saiz-Manzanares, M., Casanova, J., Lencastre, J., Almeida, L., & Martín-Antón, L. (2020). Student satisfaction with online teaching in times of COVID-19. [Satisfacción de los estudiantes con la docencia online en tiempos de COVID-19]. Comunicar, 35-45. DOI: https://doi.org/10.3916/C70-2022-03
Segrera-Arellana, J. R., Paez-Logreira, H. D., & Polo-Tovar, A. A. (2020). Competencias digitales de los futuros profesionales en tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 221-231.
Shield, R., & Chugh, R. (2018). Preparing Australian High School Learners with 21st Century Skills. International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE) (págs. 1101-1106). Wollongong, NSW, Australia: IEEE. DOI:10.1109/TALE.2018.8615207
Van-De-Ven, A., & Ferry, D. (2000). OAI Unit Member Questionnaire. En Lawler, E.E., & Seashore, S.E. (Eds.), Measuring and assessing organizations (pp. 552-552). Minneapolis: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.2307/2392488
Van-Deursen, A., Van-Dijk, J., & Peters, O. (2012). Proposing a survey instrument for measuring operational, formal, information, and strategic internet skills. International Journal of Human-Computer Interaction, 28, 827-837. https://doi.org/10.1080/10447318.2012.670086
Van-Laar, E., van-Deursen, A., van-Dijk, J., & de Haan, J. (2017). The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review. Computers in Human Behavior, 577-588. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.03.010
Van-Laar, E., van-Deursen, A. J., van-Dijk, J. A., & de Haan, J. (2018). 21st-century digital skills instrument aimed at working professionals: Conceptual development and empirical validation. Telematics and Informatics, 2184-2200. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tele.2018.08.006
Wegerif, R., & Monsour, N. (2010). A Dialogic Approach to Technology-Enhanced Education for the Global Knowledge Society. En M. Khine, & I. Saleh, New Science of Learning. New York, NY.: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4419-5716-0_16
Wilkins, K.G., Bernstein, B.L., & Bekki, J.M. (2015). Measuring communication skills: The STEM interpersonal communication skills assessment battery. Journal of Engineering Education, 104(4), 433-453. https://doi.org/10.1002/jee.20100
World Economic Forum (2015). New vision for education unlocking the potential of technology. https://bit.ly/1EUgOi8 Yasin, R.M., & Yunus, N.S. (2014). A meta-analysis study on the effectiveness of creativity approaches in technology and engineering education. Asian Social Science, 10(3), 242-252. https://doi.org/10.5539/ass.v10n3p242
Zhao, J. (2018). Thinking Critically with Data: Technology, Curriculum and the Cases. International Joint Conference on Information, Media and Engineering (ICIME) (págs. 274-277). Osaka, Japan: IEEE. DOI: 10.1109/ICIME.2018.00064
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)