NOOCs for developing digital skills and virtual training: a systematic review of the literature
DOI:
https://doi.org/10.21556/edutec.2023.85.2849Keywords:
NOOC, digital skills, virtual training, NOOC, digital competences, online training, systematic reviewAbstract
Nano Open Online Courses (NOOCs) have been providing an innovative alternative for continuous training across various thematic areas since 2016. These tools allow learners and educators to acquire skills and knowledge in a creative, flexible, and innovative way. We conducted a systematic review to examine and gather empirical evidence on the effectiveness of NOOCs in virtual education and training. We selected five studies based on defined criteria and consulted databases, including Google Scholar, SciELO, ScienceDirect, Redalyc, Scopus, and the Web of Science (WoS). The information search covered six years, from 2017 to 2022. Our review revealed that the analyzed studies predominantly used quantitative and mixed research methods. Researchers employed initial (pre-test) and final (post-test) surveys for validation instruments in these studies. The analyzed articles provided empirical and scientific evidence that shorter-duration courses experience lower dropout rates. Furthermore, they confirmed that NOOCs are an effective strategy for acquiring new knowledge and skills.
Downloads
References
Alonso-Ramos, M., Romero-Hueso, J., Sánchez-Elvira, Á., Pérez-Molina, C., Martín, S., Ruiz, E., García-Loro F., Feliz-Murias, T. y Castro, M. (2022). Assessment of a group of 3 NOOCs on Nuclear Safety Culture. In 2022 IEEE Learning with MOOCS (LWMOOCS), Antigua Guatemala, Guatemala, 67-71. https://ieeexplore.ieee.org/document/9927887
Andrade, A., González, M., Martín, S., Toro, M. y Piedra, A. (2022). NANO-MOOCs to train university professors in digital competences. Heliyon, 8(6). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09456
Banderas Navarro, N. (2017). TIC, TAC, MOOC, NOOC. http://www.xarxatic.com/tic-tac-mooc-nooc/
Basantes-Andrade, A., Cabezas-González, M., Casillas-Martín, S. (2020). Los nano-MOOC como herramienta de formación en competencia digital docente. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E32), 202-214.
Bastidas, V. Y. y Mora, M. A. (2022). Noocs como apoyo al desarrollo de la competencia: creación de contenidos digitales, a los docentes en formación de licenciatura en informática de la universidad de Nariño [Informe final de Trabajo de Grado, Universidad de Nariño]. https://sired.udenar.edu.co/7638/
Campal, F. (2017). MOOC, NOOC, SPOC, PODCAST, Webinars, Charlas TED y otros recursos para aprender por aprender. Biblogtecarios. https://www.biblogtecarios.es/felicampal/mooc-nooc-spoc-recursos-para-aprender-por-aprender/
Clark, D. (2013). MOOCs: taxonomy of 8 types of MOOC. Donald Clark Plan B. http://donaldclarkplanb.blogspot.com/2013/04/moocs-taxonomy-of-8-types-of-mooc.html
Chiappe, A. (2012). Prácticas educativas abiertas como factor de innovación. Boletín Redipe, 818, 6-12. https://www.unisabana.edu.co/fileadmin/Archivos_de_usuario/Documentos/Documentos_CTA/Proventus/practicas-educativas-abiertas.pdf
Chiappe, A., & Amaral, M. (2021). Los MOOC en la línea del tiempo: una biografía investigativa de una tendencia educativa. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(66). https://doi.org/10.6018/red.438701
Da Silva, J.M., Andrade, F. y Accorsi, M. (2019). Does the Course Duration Affect the Completion Rate? En EEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Brazil, 14-16. https://doi.org/10.1109/ICALT.2019.00009
Gómez-Puerta, M., Lorenzo, G., Arráez Vera, G. y Lorenzo-Lledó, A. (2018). B-learning y e-learning como estrategias para el desarrollo de competencias complementarias del alumnado del grado de maestro. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 1, 163-168. http://hdl.handle.net/10045/75192
González-López, C. (2021). El microlearning como innovación en la formación permanente de la Enfermería. NURE investigación: Revista Científica de Enfermería, 18(111). https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/2135
INTEF. (2016). Metodología NOOC INTEF. Blog INTEF. https://intef.es/Noticias/metodologia-nooc-intef/
Jurado Mendoza, T. L. (2021). Los Nooc como estrategia tecno-pedagógica para la formación de competencias digitales en docentes de la unidad educativa fiscomisional La Inmaculada, Otavalo [Tesis de maestría, Universidad Técnica del Norte]. http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/11852
Laverde, A. C., Hine, N. A., Silva, J. A. M. (2015). Literatura y práctica: una revisión crítica acerca de los MOOC. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (44), 9-18. https://www.redalyc.org/pdf/158/15832806001.pdf
Leal, D. E. (19 Abril , 2012). From open online courses to open blended experiences: lessons from Latin America. reAprender. https://reaprender.org/blog/2012/03/26/from-open-online-courses-to-open-blended-experiences-lessons-from-latin-america/
Leal, D. (2012). Ambientes personales y educación abierta: tendencias en el e-learning actual y futuro. Revista de la Red de Expertos Iberoamericanos en E-learning, (1), 21-24. https://issuu.com/redesdeexpertos_ceddet/docs/rei_elearning_2s11__/23
Martín Cuadrado, A., Pérez Sánchez, L., y Jordano de la Torre, M. (2020). Las competencias digitales docentes en entornos universitarios basados en el Digcomp. Educar em Revista, 36, 1-21. https://doi.org/10.1590/0104-4060.75866
Mejía Sierra, M. Y., Escudero-Nahón, A. y Chaparro Sánchez, R. (2022). Tendencias de game learning analytics: una revisión sistemática de la literatura especializada. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (58), e1313. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-006
Orozco, G. H., Humanante, P. R., Jiménez, C. N. (2020). Evolución e importancia de los MOOC en los procesos de formación académica: Una revisión sistemática de la literatura. Revista espacios, 41(11). https://revistaespacios.com/a20v41n11/a20v41n11p12.pdf
Pérez Sánchez, L., Jordano de la Torre, M., y Martín – Cuadrado, A. M. (2017). Los NOOC para la formación en competencias digitales del docente universitario. Una experiencia piloto de la Universidad Nacional de Educación a distancia (UNED). Revista de Educación a Distancia (RED), 17(55). https://revistas.um.es/red/article/view/315281
Rodríguez, J. A. (2020). Los NOOC destinados a profesores de lenguas extranjeras [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Rosario]. https://rephip.unr.edu.ar/bitstream/handle/2133/21742/Tesina%20Lic.%20Comunicaci%C3%B3n%20Social%20UNR-Rodr%C3%ADguez%2C%20Jesica%20Andrea.pdf?sequence=3
Romero Córdova, J. F., & Arriazu, R. (2023). El aprendizaje de competencias en los MOOC. Una revisión sistemática de la literatura. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 22(1), 107- 122. https://doi.org/10.17398/1695-288X.22.1.107
Ruiz-Palmero, J., Fernández-Lacorte, J. M., Sánchez-Rivas, E. y Colomo-Magaña, E. (2020). The implementation of Small Private Online Courses (SPOC) as a new approach to education. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 17(1), 1-12. https://doi.org/10.1186/s41239-020-00206-1
Sánchez Acosta, E., & Escribano Otero, J. J. (2014). Clasificación de medios de evaluación en los MOOC. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (48), a279. https://doi.org/10.21556/edutec.2014.48.137
Santos-Hermosa, G., Ferrán-Ferrer, N. & Abadal, E. (2012). Recursos educativos abiertos: repositorios y uso. Profesional de la Información, 21(2). 136-145 https://doi.org/10.3145/epi.2012.mar.03
Vázquez-Cano, E., López-Meneses, E., Gómez-Galán, J., & Parra-González, M. E. (2021). Prácticas universitarias innovadoras sobre las ventajas educativas y desventajas de los entornos MOOC. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(66). https://doi.org/10.6018/red.422141
Veletsianos, G., & Shepherdson, P. (2016). A systematic analysis and synthesis of the empirical MOOC literature published in 2013–2015. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(2), 198-221. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i2.2448
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting the paper, the authors assign the publication rights to the journal Edutec. For its part, Edutec authorises its distribution as long as its content is not altered and its origin is indicated. At the end of each article published in Edutec, the citation procedure is indicated.
The management and editorial board of Edutec Revista Electrónica de Tecnología Educativa do not accept any responsibility for the statements and ideas expressed by the authors in their work.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)